רשות ההגבלים העסקיים תוכל למנוע מתנובה לייבא גבינות

זאת על רקע הפנייה של תנובה לשר האוצר בבקשה לייבא גבינה צהובה ■ גורמים ברשות ההגבלים: ניתן לאסור על תנובה לשמש יבואנית בנימוק שהדבר יפגע בתחרותיות

רשות ההגבלים העסקיים תוכל למנוע מתנובה לייבא גבינות קשות - כך עולה מחוות-דעת מיוחדת שגובשה בימים האחרונים ברשות, על רקע הפנייה של תנובה לשר האוצר בבקשה לייבא גבינה צהובה.

"משרד החקלאות, האמון על מכסות היבוא של מוצרי החלב, יוכל לעצור את הניסיון של תנובה לייבא לארץ גבינות קשות", מבהיר ל"גלובס" גורם המקורב לרשות ההגבלים העסקיים. לדבריו, לפי חוות-הדעת שגובשה, ניתן לאסור על תנובה לשמש יבואנית בנימוק שהדבר יפגע בתחרותיות ובאינטרס של הצרכן.

בקשה שנויה במחלוקת

הבקשה שהגישה תנובה בשבוע האחרון שנויה במחלוקת, בייחוד על רקע ההמלצות של ועדת קדמי הנוגעות לחשיפת שוק החלב ליבוא. לפי המלצות הוועדה, תנובה לא תוכל להשתתף ביבוא בשל היותה חברה השולטת בשוק זה.

טרם אישור ההמלצות בממשלה, חתם שר האוצר יובל שטייניץ על צו המאפשר את היבוא, ותנובה נקטה צעד המתפרש בידי גורמים במשרד התמ"ת כניסיון לקבוע עובדות בשטח: אם בעתיד הממשלה תחליט לאמץ את המלצות קדמי - לא ניתן יהיה להחילן רטרואקטיבית על תנובה, וכך תהפוך לבסוף החברה, נוסף על היותה יצרנית מרכזית של גבינות, גם ליבואנית - בניגוד לרוח ההמלצות של הוועדה.

הרשות תתריע

גורמים במשרד התמ"ת האשימו את ראש הממשלה בנימין נתניהו ואת שר האוצר יובל שטייניץ בהשתהות מיותרת שיצרה מצב אבסורדי. מנגד, בתנובה טענו כי בכל מקרה מדובר בבקשה לייבא כמות של פחות מחצי אחוז ממכר הגבינה הצהובה בישראל, וכי היבוא נועד להשלמות בלבד.

בעקבות הבקשה שהגישה תנובה, גיבשו ברשות ההגבלים העסקיים חוות-דעת מיוחדת שלפיה ניתן יהיה למנוע מהחברה את יבוא הגבינות.

גורמים ברשות אמרו היום (א') ל"גלובס" כי "כניסה של תנובה לתחום היבוא של מוצרים אלה עשויה להיות בעייתית מבחינת התחרותיות בשוק, ולפיכך על דעתנו לקיים בנושא זה קשר עם משרד התמ"ת ועם משרד החקלאות כדי להתריע ולהתוות דרכי פעולה. יש בסמכות הרשות לבחון כמה דרכי פעולה אפשריות".

ההמלצות שגיבשה הוועדה לבחינת שוק החלב, בראשות מנכ"ל משרד התמ"ת שרון קדמי, טרם הועלו לדיון בממשלה, חרף כמה ניסיונות מהשבועות האחרונים, מחשש להעדר רוב לאישורן.

רבים מהשרים תומכים ברפתנים, הטוענים כי ההמלצות להוריד את מחיר החלב הגולמי המועבר מהרפתות אל המחלבות ולפתוח את שוק הגבינות הקשות ליבוא יובילו לקריסת משק החלב בישראל.