23 משרדי פרסום ניגשו למכרז של מכללת אפקה

המכללה פרסמה מכרז פרסום פתוח, ומרבית המשרדים לא היו מודעים לכמות המשתתפים החריגה ■ איגוד חברות הפרסום: "במקומות מתוקנים מקובל שהלקוח משלם על הוצאות המכרז"

לא פחות מ-23 משרדי פרסום, כלליים ומתחום האינטראקטיב, ניגשו למכרז על תקציב הפרסום של מכללת אפקה - כך נודע ל"גלובס".

החלק הראשון של המכרז שאליו נגשו כל המשרדים כלל הגשת מצגת קריאייטיב לשילוט חוצות ואינטרנט. המשמעות היא שבבואם לבחור מי יעלה לשלב הבא של המכרז, צפתה הנהלת אפקה ב-23 דוגמאות קריאייטיב. בסופו של דבר הוחלט להעלות לשלב הבא 8 משרדים, שיידרשו להגיש קריאייטיב מלא.

יש להדגיש כי לא מדובר במכללה עתירת תקציבים: היקף הפרסום של מכללת אפקה עומד בסך-הכול על כ-3.5 מיליון שקל. התקציב מטופל כיום באמצעות JWT דיגיטל.

מסתבר כי מרבית המשרדים שהתמודדו לא היו מודעים כלל לכמות המשתתפים החריגה במכרז.

מתכתובת בין אחד המשרדים שהתמודדו במכרז לסמנכ"לית השיווק של המכללה, שרון אריאל, ניתן ללמוד על גודל ההפתעה שלה: "נסה להבין לליבי", כותבת אריאל, "הגישו 23 משרדים, והיינו צריכים להעביר חמישה לשלב המצגות. ההחלטה מאוד קשה, במיוחד כי כולם היו משרדים שהשקיעו זמן ומחשבה מרובה והגישו עבודות מצוינות".

על כך עונה לה הבכיר: "מאיזו סיבה יש להפעיל 23 משרדים אם בסוף יגיעו למעמד הפרזנטציה חמישה? האם כולם ידעו שיש מספר מתמודדים כל-כך גדול? האינפורמציה הזאת לא הגיע אלינו, ואם הייתה - הייתי אומר 'לא תודה'".

כשאריאל טוענת כי צפתה שיתמודדו "רק" 8 משרדים, וכי היא חייבת לפעול לפי חוקי המכרז, כך שיהיה פתוח לכל מי שעמד בהגדרה - מקשה הבכיר ושואל: "לא ידעת ששלחת בריף ל-23 גורמים בענף? אני מרגיש שנפלתי לתוך מלכודת. גם כשכבר הבנתי את גודל המכרז שניהלתם, שהביא אותי ואת חברי לענף הפרסום למכרז רב משתתפים שערורייתי בקנה-המידה שלו עם סיכויי זכייה שקרובים לזכייה בלוטו, ברור שהשתיקה שלכם היא בגדר חטא על פשע".

באיגוד הופתעו

מסתבר כי גם באיגוד חברות הפרסום הופתעו מהמכרז הלא שגרתי: "כמנכ"ל איגוד חברות הפרסום, אני מקבל לא מעט טענות של משרדים על מכרזים המוניים שלא מתבצעים בצורה מקצועית", אומר מנכ"ל האיגוד יגאל בראון. "לצערי, אסור לי לעשות כל פעולה בנדון בגלל חוק ההגבלים, אבל הנושא הזה מקומם".

לדבריו, "במקומות מתוקנים מקובל שלקוח שמזמין משרדים למכרז, משלם אפילו סכום סמלי לכיסוי ההוצאות. אבל מעבר לזה, מכרז צריך לנהל באופן מקצועי. אנחנו קוראים למפרסמים שלא יודעים איך מכינים מכרז מקצועי, שיפנו אלינו ויקבלו ייעוץ".

ממכללת אפקה נמסר בתגובה: "כל משרד שיצר קשר עם המכללה והתעניין בפרטי ההליך, נשלחו לו על-פי בקשתו הטפסים הרלוונטיים. כמו כן, משרד שיצר קשר והתעניין בפרטי ההליך, עודכן על-ידי מנהלת המחלקה כי קיימים משתתפים נוספים.

"חשוב לציין כי לאור כמות המועמדים הגבוהה יחסית, עלו לשלב הפרזנטציות 7 משרדים, ולא 3 כפי שתוכנן. מכיון שמדובר בהליך פתוח ושקוף, אין אפשרות למכללה להגביל את כמות המשרדים אשר בוחרים לקחת חלק בהליך".