גרמניה מרימה ידיים בנושא היווני

החשש בשווקים הוא מפני הצתה של חדלות פירעון שתקיף את מדינות אירופה החלשות

גרמניה מתכוננת כנראה להניח ליוון לפשוט רגל, מעריכים אנליסטים, כאשר התשואות בשוקי האשראי מאותתות על חשש גובר של המשקיעים ביחס ליכולתה של אתונה לעמוד בפירעון חובותיה. השאלה היא האם פשיטת רגל יוונית תהיה "ליהמן ברדרס אירופית".

התשואה על האג"ח היוונית הממשלתיות לשנתיים עלתה ביום ו' האחרון בעוד 1.93 נקודות אחוז ל-57% לפי נתוני "בלומברג". חוזי המרת חדלות פירעון יוונית (CDS) שמבטחים אג"ח לחמש שנים זינקו ב-475 מאיות אחוז לשיא של 35%, לפי נתוני CMA. החוזים היווניים הללו הם כעת היקרים ביותר בעולם, ומחירם גבוה פי 3 ממחיר החוזים המקבילים על פורטוגל.

אחרי כמעט שנתיים של מאבק לבלימת משבר החובות של גוש האירו, ושלוש חבילות חילוץ שגרמניה נושאת בחלקן הגדול, הקנצלרית אנגלה מרקל מכשירה כנראה את הבמה למה שנחשב לכמעט עובדה בלתי נמנעת: חדלות פירעון יוונית.

"יש תחושה שגרמניה מכינה את עצמה לחדלות פירעון כזו", אומר ז'אק קאיו, הכלכלן האירופי הראשי ברויאל בנק אוף סקוטלנד בלונדון. "העייפות מתגברת. גרמניה יכולה להיות הראשונה או שמדינות נוספות יצטרפו לכך".

מקורות בממשלתה של מרקל מסרו ביום ו' שיש כבר דיונים על ייצוב הבנקים הגרמניים במקרה שיוון לא תעמוד ביעד קיצוץ הגירעון שלה, שהוא תנאי לקבלת תשלום הסיוע הבא. הודעת ממשלת יוון אתמול על הטלת מס הרכוש המיוחד מנעה אולי את ההחלטה הגרמנית בטווח המיידי, אחרי שבוע של מתיחות ביחסי אתונה וברלין.

עצבנות גוברת

אך הגנה על הבנקים שלה תוך הקשחת תנאי הסיוע ליוון עלולות לבודד את גרמניה ולהגביר את העצבנות בשוקי ההון, שכבר חוששים שחדלות פירעון יוונית היא עובדה מוגמרת. לכן נזעק שר האוצר האמריקני טימותי גייתנר לעזרת יוון, כלומר דיבר בסוף השבוע על כך ש"הרשויות באירופה חייבות להפגין שיש להן די רצון פוליטי לסיים את המשבר".

הבנקים הגרמניים הם המחזיקים הגדולים ביותר של אג"ח מדינה יווניות, בסך 22.7 מיליארד אירו בסוף 2010, לפי נתונים הבנק להסדרים בינלאומיים בבזל. בסוף יוני השנה החזיק דויטשה בנק, הבנק הגדול בגרמניה, אג"ח יווניות בסך 1.15 מיליארד אירו, ירידה מ-1.6 מיליארד אירו בסוף 2010.

חדלות פירעון יוונית לבדה, שתניב הסדר חוב כלשהו עם "תספורת" של עשרות אחוזים לבעלי האג"ח, לא אמורה להיות אירוע שיזכיר את קריסת ליהמן ברדרס לפני שלוש שנים, אך מדובר בכך זאת על הפסדי נייר של מאות מיליארדי אירו למשקיעים, רובם יוונים, ולבנקים שהנפיקו גם חוזי CDS לביטוח החובות היווניים.

במקרה של ליהמן ברדרס לא הייתה בדרך כלל "תספורת" אלא מחיקה כללית של התחייבויות, שהציתה אפקט דומינו בשוקי ההון. יוון היא מדינה ריבונית, שלא יכולה להיעלם. החשש הוא מפני הצתה של חדלות פירעון שתקיף את כל המדינות הדרום אירופיות החלשות. זה יהיה תרחיש יום הדין.