"אירופה צריכה להנהיג תוכנית חידוש הון למען הבנקים"

כך טוען אנליסט הבנקים דיק בוו ■ "לא מעניין אותי אם יוון ומדינות אחרות יפשטו את הרגל, מעניין אותי האם הבנקים יעמדו בזה"

בנקים באירופה עם רמת חשיפה גבוהה לנכסים של המדינות העומדות בפני חדלות פירעון, צריכים לקבל גישה לתוכנית דומה לזו שקיבלו הבנקים בארה"ב במהלך המשבר הפיננסי ב-2008 - כך אמר היום (ג') אנליסט הבנקים דיק בוו לרשת CNBC.

נזכיר כי בארה"ב מוסדות פיננסים רבים נאלצו לרשום הפסדים גדולים בדוחות החשבוניים מהלוואות לא מוצלחות שנתנו לפני שהתחיל המשבר, לכן משרד האוצר האמריקני הנהיג את התוכנית ה-TARF (תוכנית לחידוש הון אגרסיבי), במטרה לעזור לבנקים האמריקנים להגדיל את הונם.

אמנם התוכנית לא עזרה לכל הבנקים, אך היא סייעה למנוע משבר פיננסי גרוע הרבה יותר מזה שאכן התרחש ב-2008. בוו מאמין שתוכנית דומה לבנקים באירופה תעזור לסדר את ה"בלאגן הפיננסי" בגוש.

"הבנקים עכשיו רושמים את הירידות בשווי הנכסים בספרים החשבונאיים במושגים ריאליים", אמר בוו. "כתוצאה מתוכנית זו לבנקים האמריקנים יש עכשיו 1.6 טריליון דולר במזומן שיושבים בפדרל ריזרב. זו הייתה אחת התוכניות המוצלחות ביותר של הממשל האמריקני אי-פעם".

הבעיות עם יוון ומדינות כדוגמתה הן חובות אדירים לצד צמיחה בשיעור נמוך, מה שהופך את זה לבלתי אפשרי לעמוד בתשלומים למחזיקי האג"ח. המשבר הזה העלה את החשש כי מדינות אלו יצרו "אפקט דומינו", והמשבר יגיע למדינות נוספות באירופה ואף לארה"ב.

"האמת היא שלא מעניין אותי אם יוון ומדינות אחרות יפשטו את הרגל או לא, מה שמעניין אותי זה האם לבנקים שמחזיקים באג"ח של אותן ממשלות יש מספיק נזילות כדי להתמודד עם זה", סיכם בוו.