הקריה האקדמית אונו הקימה קליניקה משפטית להגנה על בע"ח

אגודת "תנו לחיות לחיות", הניצבת בחזית המאבק למען בעלי החיים, והקריה האקדמית אונו הקימו יחד קליניקה משפטית ראשונה בארץ שתפעל למען זכויותיהם של ההולכים על ארבע

"בעל החיים ליד האדם הוא כילד - תמים וחסר הגנה. התעללות בילד תזעזע אותנו, וכך גם התעללות בחיה. האדם מצווה להגן על החיה כחלק מן הציווי המוסרי להגן על החלש. מצוות צער בעלי חיים באה, אפוא, להגן על בעלי חיים באשר הם, יצורים שאלוהים נתן בהם נשמה. כל מי שאלוהים בלבבם יעשו ככל שיוכלו, איש-איש ממקומו - כדי שהאדם לא יענה בעלי חיים, לא יתאכזר אליהם ולא יתעלל בהם. ומלבו של האדם נחצבה ההלכה ונחקקו חוקים להגנת בעלי החיים".

את הדברים המרגשים והפיוטיים הללו כתב המשנה לשעבר לנשיא בית המשפט העליון, מישאל חשין, לפני 13 שנה, בפסק הדין "עמותת 'תנו לחיות לחיות' נגד מפעלי נופש חמת גדר", שבו קבע בית המשפט העליון כי המופע של מאבק אדם בתנין שהוצג בפארק "חמת גדר" אסור על-פי החוק.

רבים משוחרי בעלי החיים ציפו כי פסק הדין החדשני של חשין ושל שותפיו לכתיבתו, השופטים תיאודור אור ויעקב טירקל, בעניין התנינים, יישא עמו בשורה חדשה ויביא לעליית מדרגה בשמירה על זכויות בעלי החיים בישראל. אולם המציאות טפחה על פניהם.

מצבם של בעלי החיים בשנת 2011 עודנו קשה מאוד. אמנם בתי המשפט נחלצים מדי פעם להגנת בעלי החיים, אך חוק ותקנות צער בעלי חיים מיושמים לעתים רחוקות, המשטרה כמעט אינה עוסקת באכיפת החוקים המגינים על החיות, ובעלי חיים רבים ממשיכים לסבול.

קליניקה ייחודית

בראש חזית המאבק למען בעלי החיים בישראל עומדת עמותת "תנו לחיות לחיות", שמוסמכת להגיש בקשות לצווי מניעה וקובלנות פליליות נגד מי שעובר על הוראות חוק צער בעלי חיים, ומי שהגישה בזמנה את העתירה לבג"ץ בעניין התנינים.

בשנת הלימודים האקדמית הקרובה תעשה העמותה צעד חשוב נוסף למען ההגנה על זכויות בעלי החיים, בדמות הקמת קליניקה משפטית יישומית ראשונה בארץ בנושא הגנה על זכויות בעלי חיים. הקליניקה הייחודית מוקמת בשיתוף מרכז אונו למשפט חברתי בקריה האקדמית אונו.

בקליניקה ישתתפו סטודנטים למשפטים מהמכללה, ובין היתר ילמדו בה קורס של 24 שעות סימסטריאליות בהנחיית היועץ המשפטי של "תנו לחיות לחיות", עו"ד גיא נוסן, ושל עו"ד יוסי וולפסון, מומחה לתחום בעלי חיים במשקים ב"תנו לחיות לחיות".

מטרת הקמת הקליניקה המשפטית למען בעלי חיים היא הרחבת והעמקת הידע של ציבור המשפטנים בנושא חוק צער בעלי חיים, שיפור האכיפה והחמרת הענישה על עבירות בתחום זה.

בקליניקה יעברו הסטודנטים קורס יישומי בדיני הגנת בעלי חיים בישראל. במקביל, הסטודנטים יעניקו ייעוץ משפטי לאזרחים בנושא זכויות בעלי חיים ויצאו עם עורכי הדין של העמותה לבתי המשפט בארץ.

לדברי עו"ד נוסן, הבעיה המרכזית בישראל בנוגע לזכויות בעלי חיים היא שאין אכיפה של החוקים שנועדו להגן עליהם. "מוקד 'תנו לחיות לחיות' הפך לתחליף של מוקד משטרתי. כל פעם שיש התעללות בכלב או בחתול פונים אלינו ולא אל המשטרה, כי לרוב המשטרה לא תעשה כלום. ישנה תופעה נרחבת של נטישת בעלי חיים ובעיקר של כלבים. לכלבייה שלנו ליד רמלה מגיעים מדי יום אנשים וקושרים כלבים.

"אנשים נוטשים כלבים במקומות רבים. קושרים כלבים לעץ או לעמוד בפארק ועוזבים אותו. אחרים זורקים כלבים בקיבוצים. התופעה מביאה לקיומם של כלבים משוטטים, שלא חוסנו ולהפצת מחלות.

"נדגיש כי סעיף 17ב לחוק צער בעלי חיים קובע כי נטישת בעל חיים מהווה עבירה פלילית של עד שנת מאסר ו-75 אלף שקל קנס, אך זה כמעט לא נאכף. ובגלל שאין אכיפה - אין הרתעה, וההתעללות בחיות נמשכת".

- אתם לא מערבים את המשטרה במקרים שמגיעים אליכם?

נוסן: "כשאנחנו מוצאים כלב נטוש אנחנו מגישים תלונה למשטרה, אבל היא, לצערי, סוגרת את התיקים בנימוק של חוסר עניין לציבור. זה קורה בגלל חוסר בכוח-אדם או מסיבות אחרות".

- איך הקליניקה החדשה אמורה לסייע בפתרון הבעיות שתיארת?

"אנחנו חושבים ומאמינים כי אחד הפתרונות לחוסר האכיפה ולחוסר ההגנה על בעלי החיים הוא העמקת הידע החוקי בנושא אצל משפטנים צעירים. המשפטנים שישתתפו בקליניקה יהפכו ברבות הימים לעורכי דין ולפרקליטים שיישמו את החוק ויעזרו בהגברת האכיפה. מכללת אונו היא היחידה שנענתה ליוזמה שלנו לייסד קליניקה לזכויות בעלי חיים.

"זוהי קליניקה ייחודית, כי היא תהיה גם עיונית וגם מעשית. הסטודנטים יגיעו לעמותה ויסבירו לאנשים את הזכויות וילכו לוועדות בכנסת ולבתי המשפט עם עורכי דין מהעמותה. הם יעברו חניכה כיצד עוזרים לבעלי חיים ומקדמים את זכויותיהם".

בתי המשפט למען בעלי החיים
 בתי המשפט למען בעלי החיים