לאבחון המחלה, הקש 1

אפליקציות סלולריות מודדות לחץ דם ורמת סוכר ואף מתפקדות כסטטוסקופ אלקטרוני

"ניו-יורק טיימס" דיווח באחרונה על יוזמה של שירותי הבריאות האמריקניים שהקציבו 347 מיליון דולר למחקר מקיף ב-9 מדינות שימדוד את הזמן שממתינים לקבלת תור לרופא על-פי סוג הביטוח הרפואי שיש לממתין.

על המהלך הוחלט בעקבות תלונות רבות שהגיעו למשרד הבריאות על זמני המתנה שהגיעו בממוצע ל-10 ימים כאשר הייתה פנייה לרופא כללי (אצלנו - רופא משפחה) ו-15 ימים לרופא מומחה.

בישראל המצב גרוע יותר. שכן, כאשר מבוטח בקופת-חולים, ללא ביטוחים משלימים, מזמין תור לרופא מומחה הוא צריך לעתים להמתין חודשים.

אחת הדרכים לצמצם את הבעיה היא באמצעות טכנולוגיות רפואה מרחוק חדשות, שבשנה האחרונה מתמקדת באפליקציות ייעודיות בטלפונים הניידים. הרשות הפדרלית לתרופות ומזון (FDA) בוחנת עתה מספר אפליקציות רפואיות המיועדות לשימוש הצרכנים באמצעות הטלפונים הניידים, מה שמהווה שדרוג משמעותי של קונספט הרפואה מרחוק (טלמדיסין).

רשות ה-FDA מעודדת משוב מצרכנים המשתמשים באפליקציות כאלה במטרה לסנן ולמיין את המתאימות ביותר ולאשר אותן לשימושים רפואיים ייעודיים.

הטלפון החכם הופך לסטטוסקופ

בין האפליקציות החדשות, יש כאלה המאפשרות מדידה מדויקת של לחץ דם, הזרקת אינסולין בתזמון מדויק על-פי מדידה מרחוק של רמות הסוכר בדמו של החולה, וכן אפליקציה המפעילה סטטוסקופ אלקטרוני המעביר את הממצאים ישירות למרכזים רפואיים, שם רופאים מומחים קובעים את הדיאגנוזה הרפואית הרלוונטית.

אפליקציות רפואיות נוספות בתהליך אישור ב-FDA הן ניתוח ופענוח של בדיקת א.ק.ג., נתונים חיוניים כמו חמצן בדם, דופק, מעקב קרדיולוגי, לחץ דם, אנליזה של מצב הגוף וגם בדיקות שמיעה.

פיתוחים אלה, והמעורבות של ארגון ה-FDA בקידומם, מיועדים בראש ובראשונה להעניק לחולים טיפול רפואי בזמן אמיתי, הכולל מעורבות פעילה של רופאים מומחים היודעים לנתח את הנתונים והממצאים, לקבוע דיאגנוזה, את דרכי הטיפול, והטיפול עצמו. כל זאת, כאשר החולה נמצא בביתו או במשרדו, בהתאם לחומרת המחלה, ובפועל מקבל את תשומת-הלב המקצועית של רופאים מומחים בלי שיצטרך להמתין עד בוש לתור שייקבע לו. בכך חוסכת המערכת הרפואית זמני המתנה ארוכים לרופאים ולבדיקות רפואיות שצריך לבצען בעקבות הביקור אצל הרופא.

חיבור למרכזים רפואיים גדולים

לפני כשבוע התפרסם כי המחלקה לטיפול נמרץ בבית-החולים פרובידנס שב-SEASIDE במדינת אורגון השיקה פיילוט של רפואה מרחוק, שחיבר את המחשבים שלה עם רופאים מומחים במרכזים רפואיים גדולים בבירת אלסקה אנקוראג'. הפיילוט נועד לאפשר לחולים בקהילה הקטנה שבה ממוקם בית-החולים, לקבל טיפול טוב יותר. אימוץ קונספט זה יכול לסייע לבתי-חולים כמו יוספטל באילת ואחרים הנמצאים בפריפריה.

הפיילוט הוא חלק ממגמה ברורה של חיבור המחשבים במחלקות טיפול נמרץ בבתי-חולים קטנים, אל מרכזים רפואיים גדולים.

בתקופה האחרונה חוברו באופן כזה כ-40 מחלקות לטיפול נמרץ עם רופאים מומחים בבתי-חולים גדולים יותר במקומות שונים בארצות-הברית כדי לחסוך מהחולים את מסע הייסורים לקביעת תורים לרופאים מומחים ובדיקות מורכבות.

היתרונות הבולטים של רפואה מרחוק

  • הורדת סף התסכול: האפשרות לשלוח בדיקות מהמכשיר הנייד מייתרת את הצורך בהמתנה מייגעת לתור לרופא.
  • הגודל כן קובע: חיבור למרכזי בריאות גדולים שיכולים להעניק טיפול טוב יותר.
  • זמן שווה כסף: הפציינט לא צריך לבזבז זמן יקר בהמתנה לדיאגנוזה.
  • האפליקציה (כמעט) לא טועה: חלק מהיישומים יכולים למנוע טעויות אנוש ולספק שירות טוב יותר לחולה.

הכותב הוא יועץ לשיווק. www.trends-news.com