למי שמתעקש על קלאסיקות לחגים, יש גם מתנות מבקבוקים ממוחזרים

בחגים כולם מארחים ומתארחים, וזה הזמן להפתיע במתנה מתחשבת - בכיס, במצב הכללי ובמשאביו המידלדלים של כדור הארץ

ראש השנה הוא אמנם זמן של התחדשות פנימית והתחלות חדשות, אבל גם זמן של התחדשות עיצובית. התחושות הללו מתורגמות באופן המעשי ביותר בחנויות הפנאי, הסטייל וה-Home למיניהן, בקדחת שמזכירה את זו של חג המולד הנוצרי. עונת החגים (והמתנות) ארוכה, ויש שפע של אירועים משפחתיים, אירוחים והתארחויות, ולכולם מגיעים עם הקופסאות והשקיות.

לאור הלך הרוחות הנוכחי ועם עליית המודעות החברתית והאקולוגית בארץ ובעולם, הגיעה העת לחשוב פעמיים לפני שיוצאים למסע הרכישות הזה, ולהביא מתנה מתחשבת - בעומק הכיס, בשעבוד לתרבות הצריכה ובמשאביו המידלדלים של כדור הארץ.

מתנה עם חשיבה על החומרים שמהם היא עשויה, מספקת ערך מוסף אקולוגי לרוכש, למקבל ולכדור הארץ. מעבר לחיסכון במשאבים, הרי שהחוויה היא שונה, עם תחושה של תרומה לסביבה ולא רק למטבח המתפקע מאגרטלים ומקערות ענק.

הרעיון העומד בבסיס המתנות המתחשבות הוא חיבור לטבע - וחברות רבות קופצות על המחשבה הירוקה הפופולרית ומציעות כלי הגשה מזכוכית ממוחזרת, כלי אחסון וקופסאות נוי מזרדים ומענפים שנשרו וחוברו להם יחדיו, כלי במבוק (הבמבוק נחשב לשיח-עץ אקולוגי במיוחד, הצומח מחדש ובזריזות גם לאחר כריתת הגזע) או פריטים שמתכלים לאחר השימוש, כמו נר שהוא גם פמוט ופריטים חסכוניים בצריכת אנרגיה כמו מנורות קטנות ודקורטיביות שקולטות את קרני השמש במהלך היום, ומשיבות עם שעות החשיכה אור עדין.

פעמים רבות המתנות הירוקות באמת מגיעות ממקום טוב ויצירתי, כמו אצל מעצבים מקומיים שיוצרים פריטים שימושיים כמו קערה מבקבוקי בירה מזכוכית או סל אשפה מניירות עיתון ממוחזרים. אבל לפעמים זה לא יותר מgreenwash- - ניקוי מצפון שגורם לנותן ולמקבל להרגיש טוב, אבל לא באמת תורם לעניין הסביבתי. כזהו, למשל, הכיסא שמיוצר בשיתוף חברת קוקה קולה מ-111 בקבוקים ופחיות ממוחזרים. די לחשוב על יתר הבקבוקים, הפחיות והפקקים שנזרקים לפח לאחר שהמשקה החום והתוסס נלגם, נערמים לכדי הררי זבל ברחבי העולם, והנה מתעוררת אי-נוחות, שהכיסא היפה כשלעצמו (נמכר ברשת הביטאט) אינו מצליח להעלים.

ויש גם נקודה נוספת למחשבה, בטרם תרכשו מתנה ירוקה. אם מתנה, אקולוגית לכאורה, מחומרים ממוחזרים, מתמחזרים, מתכלים או איך שלא תקראו להם, מגיעה ארצה כל הדרך מבאלי, מטימבוקטו, מניקרגואה או מזימבבואה, הרי שהדרך הארוכה שעשתה זיהמה ימים, אוקיאנוסים ואוויר, שרפה דלקים וגם את הזכות להיקרא ידידותית לסביבה. אמנם זה עדיף על אביזר פלסטיק מסין, שגם הוא מלכלך במסעו ברחבי העולם, אבל ההתכלות שלו מייגעת. הטוב ביותר - מתנה בייצור מקומי, מגורם פרטי או ישירות מהמעצב או מהיצרן. ולמהדרין - בלי צלופן וניירות מרשרשים. אפשר לארוז בשקית בד או לעטוף לבד בניירות מגזין צבעוניים משומשים. בעיתוני חג, טרום חג וערב חג הרי אין מחסור.