מחר: ועדת הריכוזיות תציג המסקנות הסופיות לרה"מ נתניהו

מחר ב-12:30 תתקיים מסיבת עיתונאים במשרד האוצר, בה יציגו חברי הוועדה להגברת התחרותיות את ההמלצות לציבור

ועדת הריכוזיות תציג מחר (ב') את מסקנותיה הסופיות לראש הממשלה בנימין נתניהו. מחר ב-12:30 תתקיים מסיבת עיתונאים במשרד האוצר, בה יציגו חברי הוועדה את ההמלצות לציבור.

הוועדה להגברת התחרותיות בראשות חיים שני, מבקשת להערים קשיים על אישור שכר מופרז למנהלים הבכירים בפירמידות. הוועדה ממליצה כי שכר המנהלים יובא לאישור כלל ציבור מחזיקי המניות, ועוד.

על פי המסתמן, אישור שכרם של הבכירים ביותר בתאגיד הפירמידלי ובחברות הבנות והנכדות, ככל הנראה חמשת המנהלים הבכירים המשתכרים את השכר הגבוה ביותר, יהיה מחויב דיון ואישור פרטני של האסיפה הכללית בחברה. מאחר שמדובר למעשה באישור שכר לבעלי עניין אישי, בעל השליטה בחברה ונושא המשרה הבכיר, לצורך אישור השכר המוצע יהיה צורך בהסכמת רוב בעלי המניות.

מדובר בהצעה דרמטית במיוחד, שכן ועדת נאמן, שהייתה אמורה לגבש דרכים לטיפול בשכר הבכירים המזנק מדי שנה בשנה, המליצה שהאסיפה הכללית תקבל דיווח בלבד ולא תידרש לקבל או להתנגד לשכר. ככל הידוע, הוועדה, נכון להיום, לא מזכירה המלצה למיסוי דיווידנדים בין חברות הפרימידה, אולם ההערכה היא כי המלצה כזו תיתוסף בהמשך.

המלצה נוספת מתייחסת להצעת רכש כפויה, אך נראה שהיא עדיין לא נוסחה באופן סופי. ההמלצה מדברת על כך שאם בעל שליטה בחברת החזקה מקבל הצעת רכש לחברה שנמצאת בפירמידה שעליה הוא שולט, והיא לטובת המשקיעים, יהיה מנגנון פיקוח שינהל את ההידיינות ולמעשה יכפה על בעל השליטה לקבל את הצעת הרכש, אף שהיא לא טובה עבורו באופן אישי.

לעניין ההמלצה להפריד החזקות בין נכסים ריאליים לפיננסיים - היא לא תחול על הבנקים. הבנקים מתנהלים זה מכבר על פי הוראות ועדת ברודט לצמצום הריכוזיות משנת 1995. זו חייבה את הבנקים למכור את השליטה שלהם בתאגידים ריאליים ולא להחזיק ביותר מ-20% בחברה ריאלית. כמו כן, בעת חקיקת הרפורמה בשוק ההון (ועדת בכר), שחייבה את הבנקים להיפרד מקופות הגמל וקרנות הנאמנות, קיבלו הבנקים הבטחה לא לגעת עוד בנכסיהם למשך תקופה.