בג"ץ: לבחון מחדש את הפחתת מרווח השיווק בחברות הדלק

ועדת המחירים של משרדי האוצר והתשתיות תיאלץ לדון מחדש בהחלטתה, לאור טעויות בעובדות שעל בסיסן המליצה על גובה ההפחתה ■ החלטת בג"ץ מהווה פגיעה ביוקרה של שטייניץ

מכה לשר האוצר: בג"ץ הורה למדינה לבחון מחדש את ההחלטה להפחית את מרווח השיווק של חברות הדלק. ההפחתה בוצעה ב-31 לאוגוסט, כששרי האוצר והתשתיות אישרו את המלצות ועדת המחירים המשותפת למשרדי האוצר והתשתיות ב-19 אגורות לליטר בנזין בממוצע.

ההחלטה מהווה פגיעה ביוקרתו של שר האוצר, יובל שטייניץ, שהפעיל לחץ כבד על שר התשתיות, עוזי לנדאו, לחתום על ההמלצות. כשלנדאו טען כי ההפחתה חדה מדי ויש לעשותה בהדרגה, טען שטייניץ כי "לאף אחד אין זכות מוסרית לגבות מהציבור יותר ממה שממליצה ועדה מקצועית לטובת חברות הדלק".

יצויין כי מחיר הבנזין דווקא הועלה בחודש ספטמבר, כיוון שהאוצר העלה את הבלו על הבנזין בכ-25 אגורות, וקיזז בכך במלואה את ההוזלה של מרווח השיווק.

כתוצאה מהחלטת בג"ץ תיאלץ ועדת המחירים לדון מחדש בהחלטתה, מאחר שנפלו טעויות בעובדות שעל בסיסן המליצה על גובה ההפחתה. כמו כן, הוועדה תידרש להזמין את חברות הדלק לשימוע נוסף, בטרם תפרסם את החלטתה.

לוח הזמנים לדיון מחדש בהחלטה יפורסם מחר (ג'), אך ההערכות הן כי הוועדה תידרש לפרסם את החלטתה בתוך 3 חודשים.

עם זאת, חשוב להדגיש כי בג"ץ הותיר את הצו להורדת מרווח השיווק בתוקפו עד לפרסום החלטה אחרת, כך שמחיר הבנזין יישאר בינתיים ללא שינוי. בעתירת חברות הדלק דנו השופטים אליקים רובינשטיין, עוזי פוגלמן וסלים ג'ובראן.

את חברת פז ייצג בעתירה משרד ש. הורביץ, את דור-אלון ייצגו משרד עו"ד דודי תדמור, משרד צבי אגמון ייצג את דלק, ומשרד פישר-בכר-חן ייצג את סונול.

המדינה: בג"ץ דווקא אישר את החלטתנו

ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "בית המשפט העליון קבע היום שלא לשנות את החלטת ועדת המחירים המשותפת למשרדי האוצר והתשתיות להפחתת מרווח השיווק של חברות הדלק. כזכור, ההחלטה להפחתת מרווח השיווק אומצה על-ידי השרים ונכנסה לתוקפה בתאריך1.9.11.

"עם זאת, בית המשפט ביקש שחברות הדלק יעבירו לוועדת המחירים ולמשרד התשתיות נתונים עדכניים, מפורטים ולשביעות-רצונו של משרד התשתיות. זאת לאחר שהמדינה ניסתה להשיג את הנתונים מזה זמן רב ללא שיתוף-פעולה מצד החברות.

"בית המשפט ביקש עוד כי ועדת המחירים תבחן את הנתונים לאחר שיתקבלו ותקדיש לכך תקופה של 3 חודשים".

במשרד המשפטים ביקשו להבהיר כי "בדיון שהתקיים היום בעתירות חברות הדלק נגד הפחתת מרווח השיווק דחה בית המשפט העליון את בקשת החברות לצו ביניים שישהה את ההחלטה על הפחתת המרווח. בהיעדר שיתוף-פעולה בהעברת הנתונים מצד החברות התבססה ההחלטה בעיקר של נתונים כספיים משנת 2007. על כן, במהלך הדיון הסכימה המדינה כי בכפוף להעברת נתונים עדכניים על-ידי החברות, תתבצע מטעמה בחינה של הנתונים, ותתקבל החלטה בהתאם".

עו"ד יורם בונן ממשרד פישר, בכר, חן, וול אוריון ושות', המייצג את סונול, מסר: "בית המשפט השתכנע כי חברות הדלק זכאיות שמרווח השיווק ייקבע בהליך הוגן ובהתאם לחוק, והחזיר את הנושא לדיון מחודש בוועדת המחירים".