לנדאו: "אין סיבה שמחיר הדלק יהיה מעל 7 שקלים"

(עדכון) - מחיר הדלק יעלה בחצות ב-5 אג' ל-7.27 שקלים לליטר לאחר ששטייניץ ולנדאו חתמו על הורדת מרווח השיווק ■ הבלו והתחזקות שער הדולר הוסיפו יחדיו כ-30 אגורות למחיר הבנזין

מחירי הבנזין בתחנות הדלק יתייקרו הלילה ויעמדו על 7.27 אוגרות. מדובר בעלייה של 5 אגורות מהחודש הקודם או 0.69%. עמלת תדלוק במשאבה המיועדת לתדלוק על ידי עובד התחנה תעמוד על 20 אגורות לליטר - עלייה של 54% מהחודש הקודם. באילת יעמוד מחיר הדלק על 6.26 שקלים לליטר, עלייה של 0.32% מהחודש הקודם.

ההתייקרות נובעת מהעלאת מס הבלו על הבנזין בה תומך האוצר וההתחזקות בשער הדולר, שהוסיפו יחדיו כ-30 אגורות למחיר הבנזין. לאחר שנודע כי שר האוצר שטייניץ חתם במהלך היום על הורדת מרווחי השיווק, נודע כי גם שר התשתיות עוזי לנדאי חתם על הצו, שצפוי לקזז את התייקרות מחירו של ליטר בנזין בכ-15-19 אגורות לליטר.

ביממה האחרונה התנהלו חילופי האשמות בין שר התשתיות ד"ר עוזי לנדאו לשר האוצר ד"ר יובל שטייניץ. שטייניץ האשים את לנדאו בכניעה ל"מסע ההפחדות" של חברות הדלק. חברות הדלק כבר הודיעו כי ישקלו לעתור לבית המשפט אם לנדאו יחתום היום על הצו להפחתת מרווח השיווק, כפי שממליצה ועדת המחירים המשותפת למשרדו ולאוצר.

לנדאו אמר הערב בראיון לערוץ 2 כי "הייתי צריך לקבל החלטה וצמצמנו את מרווח השיווק ב-19 אגורות. לא צריך לשכוח שעדיין המס על הדלק הוא גדול, אין שום סיבה שמחיר הדלק יהיה מעל 7 שקלים. אני עדיין מצפה שהאוצר יצמצם את מס הבלו ב-19 אגורות".

"גם היום אני מדגיש שנותרו סימני שאלה. זה לא המקרה הסלולארי, אין כאן טייקונים. הרווח התפעולי הוא קטן מאוד. צריך לוודא שהחברות הקטנות לא יידחקו החוצה ושהחברות הגדולות לא ישתלטו על השוק".

דיונים מרתוניים

במהלך היום התנהלו במשרד התשתיות דיונים מרתוניים בהשתתפות השר לנדאו וחברי ועדת המחירים. לנדאו סירב אתמול לחתום על המלצות הוועדה וביקש לקבל הבהרות נוספות על ההשפעה שתהיה להפחתת מרווח השיווק על רווחיותן של חברות הדלק. בימים האחרונים הזהירו במשרד התשתיות כי הפחתה מיידית של מרווח השיווק בשיעור המוצע עלולה לסכן את יציבותן של חברות הדלק סונול ודלק ולפגוע פגיעה קשה בחברות הדלק הקטנות יותר, טן וסד"ש, המתבססות על מכירת דלקים במחירים מוזלים.

בשיחה עם "גלובס", הזהיר אתמול לנדאו מפני פגיעה בתחרות במשק הדלק וחיזוק הריכוזיות. הוא הוסיף כי הפחתת מרווח השיווק תביא לחיסכון של 6 שקלים בלבד לטנק דלק שמחירו 300 שקל וכי הרווחיות של מכירת הדלקים נמוכה מאוד. בביקורת מרומזת על האוצר, אמר לנדאו כי "מי שרוצה לדאוג באמת לרווחת הצרכן הישראלי צריך לטפל בבלו על הדלק, שמהווה 40% ממחיר הבנזין לצרכן".

עמדתו של לנדאו עוררה ביקורת רבה באוצר. שם טוענים כי היא מנוגדת לעמדת הדרגים המקצועיים במשרדו שלו. השר שטייניץ אמר אתמול בשיחות סגורות כי "לאף אחד אין זכות מוסרית לגבות מהאזרחים עשרות מיליוני שקלים לטובת חברות הדלק ובעלי ההון" וטען כי "מדובר בפשע שהמרווח לא הופחת כבר בפברואר, כפי שדרשתי".

האוצר מתכוון להעלות הלילה את הבלו על הבנזין ב-25 אגורות לליטר לאחר שהפחית אותו חודש קודם לכן ב-31 אגורות בעקבות לחץ כבד מצד ראש הממשלה.

מרווח השיווק נועד להחזיר לחברות הדלק את הוצאות השיווק, התפעול והשכירות של תחנות הדלק ולהשאיר בידיהן רווח בסיסי. החברות טוענות כי שיעור הרווח הנקי עומד על 4 עד 9 אגורות לליטר, אך לפי חוות דעת בלתי תלויות הוא נע בין 14 ל-20 אגורות לליטר. מכל מקום, הורדת מרווח השיווק עשויה לפגוע בהנחות שמהן נהנים כיום ציי רכב ומועדוני לקוחות המייצגים כ-50 אחוז מציבור הנהגים. נוסף להפחתה המיידית כוללת הנוסחה שמציעה ועדת המחירים תמריץ התייעלות שמפחית מדי שנה את מרווח השיווק ב-1%.

עובדי סונול: נעתור לבג"ץ

ועד עובדי חברת סונול הודיע כי בכוונתו להגיש עתירה לבג"ץ באמצעות עו"ד שי תקן, כנגד ההחלטה להוריד את מרווחי השיווק של חברות הדלק בכ-19 אגורות. העובדים טוענים כי המהלך יפגע בחברות ויביא לפיטורי אלפי עובדים בענף, משום שהחברות יעברו באופן מהיר לשיטת תדלוק עצמי".

דלק
 דלק

רכיבי
 רכיבי