הקץ להנחות? כרטיסי המועדון כבר לא מקנים הנחה בתחנות הדלק

עד שמצאנו דרך להוזיל מעט את ההוצאה על הדלק באמצעות כרטיסי מועדון, כעת החגיגה נגמרה ■ בתגובה על ההחלטה לצמצם את מרווחי השיווק של חברות הדלק בוטלו ההנחות ברוב התחנות

כאילו לא די בעלייה הצפויה בשבוע הבא של מחירי הדלק ב-9 אגורות לליטר, מתברר כי רבים מהצרכנים משלמים יותר כבר עכשיו. איך? הנחות המועדון הקבועות הופחתו משמעותית.

במילים אחרות, צרכנים המחזיקים כרטיסי אשראי המקנים הנחות בתדלוק כבר לא מקבלים את ההנחה שהובטחה להם בחלק מהתחנות - וכך כנראה יקרה בקרוב גם למחזיקי כרטיסי מועדון נוספים המעניקים הטבות גם בשאר חברות הדלק.

תחילתו של התהליך הבעייתי הזה (שעדיין נמצא בעיצומו) בהחלטת ממשלה שהתקבלה לאחרונה לשנות את מבנה המחיר המפוקח של בנזין 95 אוקטן, כך שמרווח השיווק של חברות הדלק יופחת ב-25% במקביל להעלאת מרכיב המס.

במצב החדש, נטען, המדינה אינה מכירה בהנחה כחלק מההוצאות המוכרות לחברות הדלק במסגרת מרווח השיווק: התגובה המיידית - צמצום ההנחות הקבועות לצרכן, אולי אף ביטולן.

הנושא כולו, יש לציין, מתנהל עדיין בבג"ץ - כאשר בתחילת השבוע דחה שופט העליון את בקשת חברות הדלק להוציא צו מניעה למהלך, אך קבע כי הנושא יידון בתוך 12 יום בפני 13 שופטים.

כך פוחתות ההנחות

"לאחרונה הזמנתי כרטיס מולטי עזריאלי של לאומי קארד, מספר ל', צרכן מתוסכל שגילה את השינויים רק בשטח. "הובטחה לי הנחה של 35 אגורות לליטר בתדלוק בסונול. לאחר חודש אני רואה שאני לא מקבל הנחה; אני מברר, ואומרים לי שההנחה ירדה ל-20 אגורות לליטר ממחיר מחירון מלא - אבל מכיוון שהתחנה כולה בשירות עצמי, אני בין כה מקבל הנחה של 20 אגורות, אז אני לא מקבל הנחה".

גם חברי מועדון מולטי עזריאלי גילו כי ההנחה בתחנות סונול פחתה מ-35 אגורות ל-20 אגורות (מתקזז עם השירות העצמי), וכך גם חברי קלאב 365. לקוחות הנהנים מהנחה קבועה בתחנות פז ירגישו ברוע הגזירה כבר באוקטובר. אם לא יהיה שינוי בזירה המשפטית - מתכוונת החברה להפחית בהתאם את ההנחות הקיימות.

גם ברשת Ten הודיעו על שינוי התנאים לחברי המועדונים שעמם היא עובדת החל ב-1 באוקטובר. הרשת מעניקה היום הנחה במועדוני לקוחות שנים: פאוור קארד, יחד, חבר, הוט, יותר, משק, נכון ועוד, הזוכים ל-1.5%-1.6% הנחה קבועה.

גם דלק תשנה את התנאים, אולם ממתינה להחלטת בית המשפט.

בדור-אלון לא שינו נכון לעכשיו את גובה ההנחות הקיימות, אולם ההנחה היא כי בקרוב מאוד יצטרפו לחגיגה. לצרכנים לא נותר אלא לעקוב.

מגלים רק בתדלוק

לעצם צמצום ההנחה, המתסכל בפני עצמו, מתלווה בעיה נוספת: לא מעט צרכנים גילו את השינוי רק בפועל - בעת התדלוק עצמו, מבלי לקבל על כך הודעה מסודרת מבעוד מועד.

גם בתחנות הדלק עצמן אין שילוט המודיע על שינוי באופן מתן ההנחות, למרות שהן אחראיות למדיניות ההנחה המוכתבת על-ידן למועדונים, ואת ההסברים להבדל במחיר צריך לדלות מן הקופאי במעמד החיוב (או במקרה הגרוע - להבחין בו רק בדף החיוב של חברת האשראי, בדיעבד).

הדבר מקומם עוד יותר משום שהטבת תדלוק קבועה היא גורם מתמרץ במיוחד בבחירת כרטיס מועדון המשמש ככרטיס אשראי, כשתדירות הניצול שלה גבוהה, על רקע עלייתם הדרמטית של מחירי הדלק.

המועצה לצרכנות: "לאפשר לצרכנים לבטל כרטיס"

במועצה לצרכנות מביעים מורת-רוח מההתנהלות המתוארת: "למרות שבמרבית התקנונים רשום כי החברה לא תהיה מחויבת להודיע לחבר המועדון על שינוי תנאי תקנון - הרי שצרכנים רבים הסכימו להצטרף למועדון (הן בתשלום והן בחינם) בשל הטבה או הנחה מסוימים.

"לעמדת המועצה, יש להודיע על השינוי הן באופן אישי לצרכנים באמצעות דוח החיוב החודשי, והן באופן שמוודא יידוע הצרכנים, למשל בתחנות דלק טרם הרכישה. יש לאפשר לצרכנים הרוצים לבטל את החברות במועדון יציאה מיידית והחזר כספי יחסי, אם ירצו".

תגובות

* מולטי עזריאלי: "פרסמנו הודעה בעיתון"

"לנוכח שינוי ההטבה על-ידי סונול בטווח זמנים קצר, עדכן מועדון הלקוחות את לקוחותיו על השינוי בהודעה מיוחדת שפורסמה בשני עיתונים יומיים, וכן בהודעת SMS שנשלחה ללקוחות שעדכנו את מספרי הטלפון הנייד במועדון, כמו גם בדפי הפירוט שיגיעו בימים הקרובים לבתי הלקוחות".

* סונול: "לא נותרה לנו ברירה"

"החלטת ממשלת ישראל לא הותירה לנו ברירה אלא לעדכן את מדיניות ההנחות ללקוחותיהן. בהתאם לכך, נמסרה הודעה למועדוני הצרכנות השונים על עדכון ההנחה ל-20 אגורות לליטר בנזין 95 אוקטן. התערבותה הבוטה של המדינה בהורדת מרווח השיווק פוגעת באופן מיידי וקשה בעסקיהן של חברות הדלק".

* פז: "ההנחות ישתנו באוקטובר"

"ב-1 בספטמבר החליטה הממשלה על הקטנת סל הוצאות השיווק בשירות עצמי בכ-20 אגורות ובמקביל הגדילה את ההנחה לכלל הציבור, כך שלקוח המתדלק היום בשירות עצמי משלם 27 אגורות פחות משירות מלא (ביולי 2011), על חשבון הרווח הגולמי של חברות הדלק, בעוד המס על הדלק (הבלו) עלה בכ-25 אגורות. במהלך חודש אוקטובר יותאמו ההנחות על-פי צו המחירים החדש".

* Ten: "ההנחה תצומצם ל-0.5%"

"חברת Ten הודיעה על שינוי התנאים לחברי המועדונים עמם היא עובדת. הרשת מעניקה היום הנחה במועדוני לקוחות שנים: פאוור קארד, יחד, חבר, הוט, יותר, משק, נכון ועוד, הזוכים ל-1.5%-1.6% הנחה קבועה. החל מתאריך 1.10.11 נצמצם את ההנחה ל-0.5%, כלומר כ-4 אגורות תוספת על הנחה ממוצעת בתחנה. הרשת חרתה על דגלה את נושא האיכות והשירות - כאשר דגש ניתן למתן שירות מלא ואיכותי, כאשר לא נגבים מהלקוח תוספת על שירותיו של המתדלק בכל שעות היממה".

* קלאב 365: "ההודעה פורסמה בעיתונים"

"יצאה הודעה בעיתונות, עודכנו התקנונים ואתרי האינטרנט".

* לייף סטייל פלוס: "לא חל שינוי"

"לא התקבלה הודעה מחברת דלק על כוונה להפחית את ההנחות ללקוחות המועדון. למעשה, מיום ההכרזה על שיתוף-הפעולה ההנחה על ליטר בנזין עלתה ל-30 אגורות".

* מועדון נכון: "אכן הופחתה ההנחה"

"בוצעה הפחתה ל-20 אגורות הנחה בתחנות סונול ו-0.6% בתחנות Ten".

מה קרה להנחות על הדלק
 מה קרה להנחות על הדלק