הריכוזיות סיפקה לדנקנר סולם

אחת העסקאות המדוברות במגזר העסקי בשנה האחרונה נגדעה אתמול (ד') כשקבוצת אי.די.בי הפסיקה את המגעים עם קרן פרמירה למכירת מניותיה בכלל ביטוח.

כמה סיבות ברורות ומוצדקות גרמו לכך שהמגעים למכירת כלל ביטוח ארכו זמן כה ממושך, ממושך מדי. הראשונה ביניהן היא השחיקה האדירה של כ-34% במחיר השוק של מניות כלל ביטוח מאז תחילת הנפילות בסוף חודש יולי השנה. לזו נוסף בשבוע האחרון פרק הזמן שסיפקה ועדת הריכוזיות למוכרת, להמשיך ולחפש קונים בתנאים טובים יותר.

הכרוניקה של הפסקת המגעים למכירת כלל ביטוח החלה כבר לפני כמה חודשים, ובדיעבד נראה שלנוחי דנקנר, העומד בראש קבוצת אי.די.בי, לא היו הרבה ברירות אלא לסגת מעסקה שהפכה להרבה פחות אטרקטיבית מהציפיות, שטופחו בעבר במרומי המגדל המשולש של עזריאלי בתל-אביב, מטה הקבוצה בראשותו.

לפני כשנה, כשאי.די.בי החלה לחפש רוכשים מעבר לים ומצאה את פרמירה, העסקה נראתה כבוננזה שתייצר לקבוצה הרבה מזומנים. ואמנם, בתחילה דובר על שווי חברה של 1.9 מיליארד דולר, שהיה מניב לאי.די.בי (אילו העסקה נסגרה אז) כ-1.05 מיליארד דולר (כ-3.85 מיליארד שקל כיום) - סכום מכובד שגם קונצרן גדול כמו אי.די.בי לא מקל בו ראש.

בהמשך, עוד לפני נפילת השווקים, דובר על התקרבות בין הצדדים להסכמה על מחיר שנגזר משווי חברה של כ-1.6 מיליארד דולר לכלל ביטוח, מחיר שהיה מניב לאי.די.בי כ-880 מיליון דולר (כ-3.24 מיליארד שקל).

ניצלה ממתווה גרוע

ואולם, העסקה לא הבשילה גם במחיר זה להסכם מחייב והצדדים המשיכו במגעים ביניהם, כשבסופו של דבר הובילה ההמתנה את הצדדים, שחלקו רצון ועניין, למפולת הנוכחית בשווקים שגרפה עמה גם את מניית כלל ביטוח.

הצדדים התאימו עצמם לשוק וגיבשו מתווה חדש המבוסס על שלוש פעימות, כשהאופציה למימושן נמצאת בלעדית בידי הקונה, פרמירה, שבשלב הראשון והמיידי תעביר לאי.די.בי רק 130 מיליון דולר (כ-480 מיליון שקל), ותכבול אותה אליה עד שתכריע אם לרכוש את היתרה או לא.

אלא שגם מתווה זה לא צלח: עננת ועדת הריכוזיות, שריחפה במהלך השנה האחרונה מעל קבוצת אי.די.בי, התפזרה השבוע וסתמה את הגולל על העסקה. ההמלצה לקצוב תקופה של ארבע שנים למכירת כלל ביטוח איננה מאפשרת לאי.די.בי את מתווה הפעימות מחד, ומאידך כן מאפשרת לקבוצה פרק זמן הוגן לחפש אחר עסקה טובה יותר. בכך, ועדת הריכוזיות, שכיוונה את חיציה בעיקר למודל של קבוצת אי.די.בי, מספקת לה את הסולם לרדת ממתווה עסקה גרוע מבחינתה, שהיה מעביר את היוזמה לידי הרוכשת, פרמירה.