לנדאו: על האוצר לבטל את העלאת המס על הדלק, זה עושק

שר התשתיות פועל להשבת הפיקוח על מחיר הסולר: תהיה זו טעות נוספת מצדו של האוצר אם ימשיך לחלוב בעיקר את תושבי הפריפריה, מעמד הביניים והשכבות החלשות

משרד התשתיות הלאומיות החל, לאחר תכנון ממושך, לפעול להשבת הפיקוח על מחיר הסולר, ופנה ליו"ר ועדת המחירים באוצר על מנת לכנס את הועדה לשם החלת חוק הפיקוח על המחירים.

ד"ר עוזי לנדאו, שר התשתיות הלאומיות, אמר כי "העיקרון הכלכלי המרכזי המנחה את עבודת הממשלה הוא לאפשר שוק חופשי ובו התערבות קטנה ככל הניתן של השלטון. יחד עם זאת, חובתה של ממשלה להגן על אזרחיה מפני כשל שוק, אשר משפיע בצורה קיצונית על המחיר אותו הם משלמים. במקרה זה, כשל השוק הוא ברור, ועל כן אנו נוקטים בצעד הדרוש - השבת הפיקוח על מחיר הסולר. נבטיח שהמחיר יהיה סביר והוגן לצרכן".

מהנימוקים במכתב, עליו חתומים חברי ועדת המחירים במשרד התשתיות הלאומיות נופיה בכר, מנהלת אגף תכנון וכלכלה והמפקחת על המחירים במשרד וחן בר יוסף, מנהל מינהל הדלק והגז במשרד עולה כי בסולר מתקיימים הקריטריונים של "חוק הפיקוח על מחירי מצרכים ושירותים", קיים לגביו באספקה או ברכישה בידי אדם אחד או בידי שני בני אדם או יותר במידה שבשלה יש לריכוז כאמור השפעה ניכרת בשוק לגבי אותו מצרך או שירות". וכן "בין ספקיו או בין רוכשיו אין תחרות או קיימת ביניהם תחרות מועטה בלבד".

לאור כוונת האוצר להעלות שוב את המס על הדלק ב-1 באוקטובר בכ-10 אגורות לליטר, אמר לנדאו: "כבר כיום, המיסים על הדלק גבוהים יותר מעלות הדלק עצמו, ומהווים מעל 52% ממחירו הסופי. זאת, בזמן בו אין אלטרנטיבה ראויה בתחבורה ציבורית ומעמד הביניים קורס ומשווע לעוד כמה שקלים של הכנסה פנויה. תהיה זו טעות נוספת מצדו של האוצר אם ימשיך לחלוב בעיקר את תושבי הפריפריה, מעמד הביניים והשכבות החלשות. זהו עושק הציבור. אני קורא לאוצר לבטל לאלתר את העלייה המתוכננת במס, ובמקביל להודיע על אימוץ מדיניות הורדת הנטל לתקרה של 30%. זה הדבר הנכון לעשות. זה צדק חברתי. הדבר יפנה מאות שקלים למשפחה בכל חודש ויסייע לצמיחה אמיתית במשק".