אירופה ננעלה בעליות חדות; יפן תרכוש אג"ח יווניות?

אירופה המשיכה במגמה הירוקה מאתמול ■ דיווחים על התערבות הבנק המרכזי באירופה וממשלת יפן בשוק האג"ח ■ איטליה הנפיקה אג"ח בהיקף של 14 מיליארד אירו

המסחר בבורסות אירופה ננעל היום (ג') בעליות שערים חדות, בעקבות הסגירה החיובית באסיה הבוקר והסגירה הירוקה בוול-סטריט אתמול. השבוע צפוי להיות שבוע גורלי עבור הכלכלה האירופית שכן בין היתר צפויה ביום חמישי הצבעה בגרמניה על קרן הסיוע האירופאית בסך של 400 מיליארד אירו, שכוללת בתוכה את חבילת הסיוע ליוון בשווי של 8 מיליארד אירו.

הסיבה העיקרית לעליות הינה ידיעה שפורסמה אתמול בסוכנות "בלומברג", ומבוססת על אמירה של בכיר בבנק המרכזי האירופי, לפיה הבנק צפוי לנקוט בקרוב בצעדים נוספים על מנת להציל לבלום את הקריסה בכלכלה האירופאית. בין הפתרונות שמוצעים הינה מתן הלוואה לבנקים הגדולים באירופה למשך 12 חודשים, וזאת על מנת לעזור לבנקים שנתקלים בקשיי אשראי ונזילות להמשיך לתפקד באופן רגיל. הנהלת הבנק צפוייה להתכנס ב-6 באוקטובר על מנת לדון בצעדים אפשריים להצלת הכלכלה האירופית.

כמו כן, גם שר האוצר היפני, הודיע היום כי הממשלה היפנית שוקלת להתערב במסחר בשוק האג"ח באירופה ולהשתתף במימון קרן החילוץ האירופאית, בהיקף של 440 מיליארד אירו - כדי להשתתף בחילוץ יוון.

הערב: אישור קיצוצים ביוון

היום גם צפוייה ביוון הצבעה גורלית על חבילת קיצוצים נוספת וזאת במסגרת תוכנית של הממשלה היוונית לעמוד ביעדים של קרן המטבע הבינלאומית לקבלת חבילת הסיוע המיוחלת. למרות ההשלכות של ההצבעה, היא לא צפויה לעבור בצורה חלקה והיא צפויה להיות צמודה. שר האוצר היווני הזהיר מההשלכות של אי אישור החבילה, והוא צופה שבמידה וההצעה תיפול זה יכול להוביל לקריסה של הכלכה היוונית והמדינה תצטרך להכריז על חדלות פרעון. "ההצבעה תהיה מאוד צמודה", אמר וולפנגו פיצ'ולי, אנליסט בחברת Eurasia Group.

"כמה חברי פרלמנט ממפלגת השלטון צפויים להודיע על התפטרותם לפני ההצבעה, אבל לפי ההערכות הממשלה צפויה להעביר את הצעה, ובכך תסלול את הדרך לחבילת סיוע נוספת", אמר פיצ'ולי בהמשך ההודעה שלו.

מנהיגי גרמניה ויוון יפגשו

היום גם צפויה פגישה בין ראש הממשלה היווני גיאורג פפנדיראו לבין קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל, שבמהלכה ידונו שני הצדיים בעתידה הכלכלי של יוון, וגם באפשרויות העומדות לממשלת יוון על מנת לנסות להחזיר את הכלכלה היוונית למסלול של צמיחה.

מדינת סלובניה אישרה היום בפרלמנט את קרן הסיוע האירופאית שנועדה לעזור למדינות שעומדות בפני קריסה. על מנת שקרן הסיוע תצא לפועל, על כל 17 המדינות החברות בגוש האירו לאשר את הקרן. ביום חמישי תתקיים ההצבעה בפרלמנט הגרמני על אישור הקרן.

הנפקת אג"ח מוצלחת לאיטליה

איטליה הודיעה היום על הנפקת אג"ח ממשלתיות לטווח קצר בהיקף של 14.5 מיליארד אירו. המדינה הנפיקה אג"ח שמועד הפקיעה שלהם בעוד שנתיים בהיקף של 3.5 מיליארד אירו והתשואה שלהם עומדת 4.51% לעומת תשואה של 3.41% בהנפקה הקודמת ב-26 באוגוסט.

בנוסף, הנפיקה אג"ח בהיקף של 8 מיליארד אירו במועד פקיעה בעוד 6 חודשים עם תשואה של 3.07%, לעומת תשואה של 2.14 בהנפקה הקודמת. ועוד אגרות חוב עם מועד פקיעה משתנה בהיקף של 3 מיליארד אירו עם תשואה ממוצעת של 1.81%.

בסוכנות הידיעות רויטרס דווח היום כי שר האוצר היפני ג'ון אזומי הודיע שיפן מוכנה לעזור במאמצי הסיוע לבלימת הנסיגה בכלכלות אירופה על ידי רכישת אג"ח של ממשלות אירופה, וזאת בתנאי שהאיחוד האירופי תציג תוכנית ריאלית להצלת הכלכלה של אירופה.

"אם יש תוכנית שמבוססת על צעדים מעשיים וכוללת סכומים הגיוניים, ויכולה לתת לעולם ולשווקים ביטחון לגבי חבילת הסיוע ליוון, אז הממשלה היפנית תשקול בחיוב קניית אג"ח אירופי", אמר שר האוצר היפני בהודעה שלו.

אסיה נסגרה בעליות חדות

המסחר בבורסות אסיה ננעל היום (ג') בעליות שערים חדות, לאחר הסגירה החזקה בוול סטריט אתמול. מדד ההאנג סינג הסיני זינק ב-6.4%. החוזים על מדדי וול סטריט מאותתים על צפי להמשך מגמה חיובית גם בפתיחת המסחר היום.

המסחר בוול סטריט כאמור ננעל אתמול (ב') בעליות שערים חדות לאור הרוח החיובית שהגיעה מכיוון אירופה. ציפיות להורדת הריבית באירופה עודדו מעט את המשקיעים וכתוצאה מכך, המסחר בגוש ננעל בעליות שערים. כמו כן, דריכות רבה הורגשה אצל המשקיעים לקראת ההחלטה באירופה על אישור החלק הבא בסיוע ליוון העומד על 8 מיליארד אירו. החלק הבא בסיוע ליוון עשוי להיות מכריע בהצלתה של יוון מפני הידרדרות לחדלות פירעון.

גם בורסות אירופה ננעלו אתמול בעליות כאשר הסתמן סנטימנט חיובי על רקע אפשרות שמנהיגי אירופה יצליחו לגבש פיתרון שיבלום את התפשטות המשבר במרחב האירו. הכלכלן הראשי של סקסו בנק, סטין ג'קובסן, אמר כי "השווקים מונעים כעת על-ידי ספקולציה שאין לה בסיס כרגע לגבי אפשרות לפיה הבנק המרכזי של אירופה יחתוך את הריבית, כמו כן מרחפת אופטימיות באוויר כי ימצא פיתרון למשבר החוב במרחב האירו".

כמו כן, התחזקו הערכות כי הבנק המרכזי באירופה יוריד את הריבית בפגישה הבאה. "אי אפשר להוציא מכלל אפשרות את הורדת הריבית על-ידי הבנק המרכזי", אמר חבר מועצת הבנק המרכזי, איוולד נואוטני. נזכיר כי הבנק המרכזי העלה את הריבית בחודשים האחרונים לרמה של 1.5%.

בחזרה לאסיה. "אין שום ספק שהשווקים נמצאים במצב קיצוני של מכירת יתר ולכן יש בהחלט אפשרות לתיקון וזינוק מסויים בימים ובשבועות הקרובים. יש הרבה תקוות שקובעי המדיניות באירופה יבצעו צעדים נועזים ונחושים למנוע את החרפת המשבר", אמר לבלומברג שיין אוליבר, מנהל השקעות בסידני.

מניות הכרייה מזנקות במקביל לעלייה חדה במחירי הסחורות. נציין את BHP ביליטון וריו טינטו.