יוון עברה מבחן חשוב: הפרלמנט אישר נטל מס קריטי

(עדכון) - דיווח CNBC: ר"מ יוון, גיאורג פפנדריאו, השיג התמיכה הנדרשת לאישור נטל המס השנוי במחלוקת ■ אישור המס נדרש לעמידתה של יוון ביעדי הצנע, לטובת קבלת סיוע נוסף

ראש ממשלת יוון, גיאורג פפנדריאו, עבר היום (ג') בהצלחה מבחן חשוב עבור ממשלתו בפרלמנט היווני - כאשר השיג את הרוב הנדרש להחלה של מס רכוש שנוי במחלוקת, כך על פי דיווח של CNBC. אישור נטל המס הנוסף, כידוע, נחוץ לממשלה היוונית כדי לעמוד ביעדי הצנע שהציבו לה האיחוד האירופי וקרן המטבע הבינלאומית - וזאת, כדי שיוון תוכל לקבל סיוע פיננסי נוסף (פירוט בהמשך).

משמעות אישור נטל המס, השינוי במחלוקת, הינה כי יוון מתקרבת לתרחיש בו תצליח לאזן את תקציבה עד סוף שנת 2011, בהתאם לדרישות ה"טרויקה" - כינוי משותף לנציגי קרן המטבע, האיחוד האירופי והבנק המרכזי האירופי - הבוחנת את עמידתה של יוון ביעדי הפיסקאליים. זאת, כדי שתוכל לקבל את הנתח הכספי הבא במסגרת תוכנית החילוץ המקורית שלה - בהיקף של 8 מיליארד אירו (מתוך 110 מיליארד אירו בסך הכל).

שלושה חודשים לאחר הצבעה בה החיל ראש ממשלת יוון קיצוצים תקציביים והפרטת נכסים בהיקף של יותר מ-50 מיליארד אירו - שבגללה נטשו את הסיעה הסוציאליסטית שלו שני צירים - נאלצת הממשלה לכפות היום קיצוצי הוצאה נוספים, ומס נכסים שיחול על בעלי 5 מיליון בתים וחנויות.

ברקע, פפנדריאו יסעד ארוחת ערב על שולחנה של קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, בברלין כאשר חברי הפרלמנט באתונה ידונו במס הרכוש, שהוצמד כתוספת להצעת החוק שמאשרת את כל מנגנון היציבות הפיננסית האירופי (EFSF), קרן החילוץ שטעונה את אישור כל הפרלמנטים ב-17 מדינות מרחב האירו. שר האוצר של יוון, אבנגלוס וניזלוס, אמר אתמול לבני עמו שהם ניצבים בפני קריסה כלכלית אם לא ייסתם החור התקציבי שהתהווה כתוצאה מהמיתון הכלכלי.

הערכות לפני ההצבעה: "הממשלה צפויה להשיג רוב"

"ההצבעה בפרלמנט תהיה צמודה", העריך אנליסט בקבוצת אירואסיה בלונדון. "כמה צירים של פאסוק יכולים להתפטר לפני ההצבעות הגורליות, אך הממשלה צפויה להשיג את הרוב שדרוש לאישורים, שישחררו את מנת הסיוע הבאה בסך 8 מיליארד אירו".

דובר של הנציבות האירופית אמר אתמול בבריסל שיוון ניצבת בפני "רגע אמת" ועליה ליישם במלואן את תוכניות הקיצוצים כדי לעמוד בתנאי המשך הסיוע הבינלאומי. לדבריו, ללא אישור, שרי האוצר של מרחב האירו לא צפויים לאשר את מנת הסיוע הבאה ליוון בישיבתם שמתוכננת ל-3 באוקטובר, יום ב' הבא.

וניזלוס הכריז על קיצוץ נוסף של 20% בשכר במגזר הציבורי, בנוסף על הקיצוצים הקודמים של 15% בשכר עובדי המדינה ו-25% בשכר עובדי החברות הממשלתיות. תשלומי הפנסיה קוצצו ב-4% בממוצע, בנוסף לקיצוץ קודם של 10%. מס הרכוש השנוי במחלוקת יגבה באמצעות חשבונות החשמל, ויוסיף להכנסות הממשלה 1.1% מהתמ"ג היווני.

יותר מ-74% מ-1,002 יוונים שנסקרו על ידי העיתון "טופ ארון" התנגדו למס הרכוש החדש. הסקר הראה גם ש-59% מהיוונים מעריכים שממשלת פפנדריאו לא תוכל להימנע מחדלות פירעון.

משבר יוון
 משבר יוון