מרקל נפגשה עם ר"מ יוון: "גרמניה תמשיך לתמוך ביוון"

(עדכון) - קנצלרית גרמניה דנה עם גיאורג פפנדריאו בהמשך הקיצוצים הממשלתיים ■ הפרלמנט היווני אישר החלת נטל מס שנוי במחלוקתשר האוצר של יוון: "בטוח שנקבל הסיוע"

יומיים לפני ההצבעה הגורלית בגרמניה על הקמת קרן הסיוע האירופית בהיקף של 440 מיליארד אירו, נפגשו היום (ג') ראש ממשלת יוון גיאורג פפנדריאו וקנצלרית גרמניה אנגלה מרקל, כדי לדון בהמשך הקיצוצים ביוון במסגרת ההתמודדות עם משבר החוב באירופה. השניים יוסיפו להיפגש גם מחר, ד'.

במהלך הפגישה אמרה מרקל כי היא "בטוחה שגרמניה תתמוך ביוון" וכן כי היא "מעוניינת שיוון תישאר בגוש האירו", כך נמסר בדיווחים בתקשורת הזרה. מנגד, אמר ר"מ יוון כי הוא "מוכן להוביל את יוון לעבר יציבות פיננסית, כדי לעמוד ביעדים שהוצבו לה על ידי האיחוד האירופי, קרן המטבע הבינלאומית והבנק המרכזי האירופי".

בתוך כך, נזכיר כי הערב אישר הפרלמנט היווני החלה של נטל מס נוסף - מס רכוש שנוי במחלוקת - וזאת, כדי שיוון תוכל לעמוד ביעדים התקציביים שהוצבו לה על ידי ה"טרויקה", לטובת קבלת סיוע פיננסי נוסף - בהיקף של 8 מיליארד אירו.

פגישתם של השניים מגיעה על רקע ניסיונות של מנהיגי אירופה להגיע להסכמה בדבר אופן ההתמודדות עם משבר החוב באירופה, על רקע החששות בשווקים מפשיטת רגל של יוון והתפשטות המשבר למדינות נוספות שעלולות ללכת בעקבות יוון. כרגע יש מחלוקות בקרב 17 מדינות הגוש האירופי באשר לאופן ההתמודדות עם המשבר. התקדמות מסוימת הושגה בסוף השבוע בפגישת מדינות ה-G20, אך הדרך ל"תוכנית-על" עדיין רחוקה.

בין הרעיונות שהועלו ניתן למנות הסדר חוב שיוון שיכלול מחיקת 50% מהחוב שלה, חיזוק הבנקים הגדולים באירופה בהון נוסף כדי שיוכלו להתמודד עם פשיטות רגל של מדינות, או מינוף של קרן הסיוע בסך 440 מיליארד אירו כדי שזו תהיה גדולה יותר ותאפשר לבנק המרכזי האירופי לרכוש עוד אג"ח של המדינות עמוסות החובות באירופה.

אמש אמר שר האוצר הגרמני כי הוא לא רואה סיכוי גדול במינוף קרן הסיוע האירופית: "נשתמש בקרן באופן יעיל אבל אין לנו כוונה כרגע להגדיל אותה".

שוקי המניות ברחבי העולם עלו אמש אך אנליסטים מזהירים כי הירידות עלולות לחזור: "ראינו עליות זמניות כאלה פעמים רבות בעבר; השוק לוקח כמה ימים לנשום וחוזר לרדת. חייבים לראות התקדמות נוספת בסוגיית יוון", אמר ל-BBC אנליסט ב-Daiwa Securities.