פיננסים: העובדים בענף רוצים לנשום אוויר פסגות

נטישת המנהלים הוותיקים והבכירים מאז העברת הבעלות בפסגות לקרן אייפקס, ועזיבתו של המנכ"ל רועי ורמוס, לא פגעו באטרקטיביות של בית ההשקעות הגדול בארץ בעיני העובדים

בעוד שבקומת ההנהלה של פסגות ניכרת נטישת מנהלים ותיקים ובכירים, מאז העברת הבעלות לקרן אייפקס ועזיבתו של המנכ"ל הקודם, רועי ורמוס, העובדים בענף בתי ההשקעות עדיין סבורים כי בית ההשקעות הגדול בארץ הוא דווקא מקום עבודה נחשק. מסקר של חברת "פילת" ו"גלובס" עולה כי 16% ממשתתפי הסקר סבורים כי פסגות הוא מקום העבודה הטוב ביותר מבין רשימה של 20 בתי השקעות שונים. למקום השני הגיע בית ההשקעות אקסלנס שבבעלות הפניקס שבשליטת יצחק תשובה, בפער קטן אחרי פסגות עם 14% מקולות הנסקרים.

לתמיכת 10% מהמשתתפים בסקר, במקום השלישי, זכה בית ההשקעות מנורה מבטחים פיננסים שבבעלות קבוצת מנורה, ששמו עלה לאחרונה לכותרות כשרשות ני"ע חקרה את המנכ"ל שלו, רונן אביגדור, שנאלץ להתפטר; במקום הרביעי והחמישי, עם 9% מהקולות (כל-אחד), נמצאים מגדל שוקי הון וכלל פיננסים - שניהם בבעלות קבוצות ביטוח ופיננסים, מגדל וכלל בהתאמה; במקום השישי בית ההשקעות הוותיק אי.בי.אי, ואחריו אלטשולר-שחם - שני בתי השקעות בינוניים בגודלם, שנהנים ממוניטין טוב לאורך זמן.

שלושת בתי ההשקעות שסוגרים את הרשימה זכו כל אחד ב-4% מההצבעות, והם: הראל-פיא, גם הוא בבעלות קבוצת ביטוח - הראל; בית ההשקעות דש שבבעלות דש-איפקס (בית השקעות עצמאי, כלומר שלא בבעלות חברת ביטוח, השני בגודלו בענף); ותמיר פישמן, ששייך לקבוצת הברוקרים הקטנים בגודלם.

מחפשים יציבות

באופן די מפתיע הפרמטר המוביל בבחירת בית ההשקעות המועדף כמקום עבודה היה "יציבות". לאור העובדה כי בשנים האחרונות מנהלים בבתי ההשקעות הישראליים רושמים אקזיטים שלא מביישים יזמי היי-טק, ניתן היה לצפות כי הפרמטר המוביל לבחירת בית ההשקעות המועדף יהיה דווקא שכר ותנאים. אולם מתברר כי 34% ממשתתפי הסקר חיפשו יציבות בבית ההשקעות המועדף עליהם, ואילו השכר זכה להיות הפרמטר השלישי בחשיבותו עם 22%. "פרמטר היציבות אינו מפתיע, כי מאז המשבר של 2008 ממד היציבות נחשב למוביל בחשיבותו", מסבירה אורנה לוי, מנהלת חטיבת המיון ב"פילת". גם באקסלנס, מגדל שוקי הון ובכלל פיננסים הפרמטר המוביל היה יציבות, ואולי ההסבר הטבעי לכך הוא היותם בבעלות קבוצות ביטוח גדולות.

ללוי הסבר משכנע לתוצאה המפתיעה בעניין השכר. "פרמטר תנאי השכר היה רק השלישי בדירוג הפרמטרים המובילים לבחירה, כיוון שבתי השקעות בהגדרתם הם מקום שמשלם. כלומר תנאי השכר לא היו במקום הראשון, כי מאוד ברור לעובדים באילו תנאים הם יעבדו", היא מסבירה. לוי מציינת כי המועמדים שמחפשים עבודה בתחום שוק ההון, דומים במאפייניהם לעובדי ההיי-טק, שם 51% עדיין בוחרים את החברה העדיפה לפי קריטריון של שכר ותנאים. "בשני המקרים מדובר בצעירים, משכילים מאוד, שמוכנים להשקיע הרבה מאוד שעות כדי להתקדם ולהתפתח. אבל בהיי-טק, בניגוד לבתי ההשקעות, השכר הוא הפרמטר המוביל".

אתגר מקצועי - לא בבית ספרנו

מגמה נוספת, עליה מצביעה לוי, היא מעבר מבתי השקעות קטנים לגדולים, בגלל מוניטין, ובמחיר של ויתור על שכר גבוה יותר. "מה שיהיה כתוב בקורות החיים הוא גורם שבפירוש מנהל את המועמדים", מסבירה לוי. ואכן, לפי תוצאות הסקר, בחמשת בתי ההשקעות המובילים, גורם המוניטין מהווה את אחד הגורמים החשובים בבחירת מקום העבודה.

קריטריונים נוספים לפיהם התבקשו המשתתפים לדרג את האופן בו הם בוחרים מקום עבודה, היו אתגר מקצועי, אפשרויות קידום ויחסי עבודה. מהדירוג עולה כי אף אחד מאלה לא היה גורם מוביל בבחירה. צורם בעיקר הנושא של אתגר מקצועי, שזכה לרוב להתעלמות מוחלטת מצד הנסקרים (זאת, למרות שלוי מציינת כי רוב מחפשי העבודה בתחום מתעניינים בתפקידי מחקר). ואולי תוצאה זו אינה מפתיעה - ישנם כיום עשרות בתי השקעות שמנהלים את כספי הציבור, וכיוון שהם פועלים בסביבה מאוד תחרותית, חלקם נוקטים בטכניקות שיווקיות אגרסיביות על-מנת לגייס אליהם כספים. אלו באות לעתים על-חשבון, או במטרה לכסות, ביצועים מקצועיים חלשים.

בתי השקעות עשרת מקומות העבודה הנחשקים
 בתי השקעות עשרת מקומות העבודה הנחשקים

בתי השקעות הסיבות לבחירת החברה כנחשקת ביותר
 בתי השקעות הסיבות לבחירת החברה כנחשקת ביותר