יוון מודיעה כי לא תעמוד ביעדי התקציב לשנת 2011

ע"פ מסגרת התקציב שהגישה ממשלת יוון ל"טרויקה", היא מתקרבת ליעדים התקציביים לשנת 2012, לאחר שאישרה קיצוצים במגזר הציבורי ■ ה"טרויקה" אישרה את טיוטת התקציב של יוון ל-2012

על פי דווח שפורסם הערב (א'), מוערך כי ממשלת יוון מתקרבת לעמידה ביעדים התקציביים שהוצבו לה על ידי קרן המטבע הבינלאומית, האיחוד האירופי והבנק המרכזי האירופי (ECB). זאת, לאחר שהקבינט היווני אישר התוכנית לצמצום מסכת העובדים הציבוריים, במסגרת תוכנית הצנע הממשלתית.

במסגרת התוכנית, יועברו כ-30 אלף עובדים במגזר הציבורי לסטטוס "רזרבה" עד סוף שנת 2011, במסגרת תוכנית כוללת לקיצוץ של יותר מ-100 אלף משרות בסקטור הציבורי עד שנת 2015. מהלכים אלה מתדלקים את הזעם הציבורי ועובדי המגזר הציבורי כבר מתכננים שביתה ב-5 לאוקטובר. גם ארגוני העובדים הכריזו על שביתה כללית בת 24 שעות ב-19 לאוקטובר.

ההערכה פורסמה במסגרת ביקורות ה"טרויקה" (כינוי לפורום נציגים משלושת הגופים) את עמידתה של הממשלה היוונית ביעדי הצנע שלה - תוך שהיא מנסה להחיל קיצוצים והפרטות בהיקף של 50 מיליארד אירו, כדי לקבל את הנתח הבא במסגרת תוכנית החילוץ שלה, בהיקף של 8 מיליארד אירו. במידה ולא תקבל את הסיוע, יוון תיוותר ללא הון נזיל עוד החודש (אוקטובר).

על פי טיוטת התקציב שהציגה היום ממשלת יוון לנציגי ה"טרויקה", יחס החוב-תוצר היווני צפוי לעמוד על רמה של 8.5% בסוף שנת 2011, מעל לתחזיות המוקדמות של יחס חוב-תוצר ברמה של 7.6%. באשר לשנת 2012 - צפוי יחס החוב-תוצר לעמוד על רמה של 6.8%, רק מעט מעל ליעד של 6.5%.

טויטת התקציב שהגישה הממשלה נמסרה במסגרת דיונים קדחתניים בין היוונים לנציגי ה"טרויקה", במטרה להגיע להסכמה על המשך הסיוע ליוון לפני התכנסות שרי האוצר של גוש האירו, המתקיימת מחר (3 לאוקטובר) בלוקסמבורג. יוון אמורה הייתה להציג את טיוטת התקציב לשנת 2012 עם התוכנית לטווח הקצר לצמצם את הגירעון גם בשנים 2013-2014. (לסיפור המלא)

סרקוזי ומרקל ייפגשו בשבוע הבא

נזכיר כי גם נשיא צרפת ניקולא סרקוזי וקנצלרית גרמניה אנגלה מרקל, ייפגשו בשבוע הבא בברלין כדי לדון באפשרויות לטיפול במשבר החוב באירופה, בדגש על חובותיה של יוון. במהלך השבוע הנוכחי, כאמור, ידונו שרי האוצר של גוש האירו ביוון בפרט ובעיקר בהרחבת קרן החילוץ האירופאית (EFSF), בהיקף של 440 מיליארד אירו.

שר האוצר היווני, אבנגלוס וניזלוס, אמר בסוף השבוע לאחר פגישות עם נציגי ה"טרויקה" כי הוא "קיבל הבטחות" לכך שיוון תקבל את נתח הסיוע הבא במסגרת תוכנית החילוץ המקורית שלה, בהיקף כולל של 110 מיליארד אירו, כדי לממן את הוצאות הממשלה עד תום שנת 2011.