"על חנות למכור מוצר במחיר שהוצג, גם אם מדובר בטעות"

ביהמ"ש המחוזי הורה לחנות נעליים לפצות ב-800 שקל לקוחה שדרשה לרכוש זוג נעליים במחיר שהיה מוצמד להם - 170 שקל, אך בעל החנות סירב ומכר לה את הנעליים ב-220 שקל

‎‎חנות שעל מוצר הנמצא בה מודבק תג מחיר הנמוך ממחירו האמיתי של המוצר, חייבת למכור את המוצר במחיר המוצג עליו, אפילו אם המחיר הנמוך הוצמד בטעות למוצר - כך קובע בית המשפט המחוזי בירושלים, שהורה לחנות נעליים לפצות ב-800 שקל לקוחה שדרשה לרכוש זוג נעליים במחיר שהיה מוצמד להם - 170 שקל, אך בעל החנות סירב ומכר לה את הנעליים ב-220 שקל.

‏מדובר בערעור שהגישה חנות בגדי הילדים "ילדונים" על פסק דינו של בית המשפט לתביעות קטנות בירושלים, שהורה לה לפצות את הלקוחה, עו"ד יפעת רווה, בסכום של 1,500 שקל.

רווה ראתה זוג נעליים בחנות, והמדבקה על תג המחיר שלהן הראתה 170 שקל. היא ביקשה לרכוש את הנעליים, ואולם בעלי החנות, ירון צוקרמן, גם הוא משפטן בהשכלתו, סירב וטען כי מחירן של הנעליים הללו זהה ליתר הזוגות שבתצוגה, ועומד על 220 שקל. תחילה סירבה הלקוחה לרכוש את הזוג, ואולם למחרת חזרה לחנות וקנתה את הנעליים במחיר שדרש המוכר.

‏השופט יוסף שפירא קבע כי גם ביום ראשון התבצעה למעשה עסקת מכר, לפי חוק הגנת הצרכן, שכן מכר מוגדר גם כ"השכרה, מקח-אגב-שכירות, הצגה למכירה, הצעה למכירה" ועוד. לפיכך, גם הצעת מכר מהווה מכר: "על עוסק המציע או מציג טובין להציג על גבם או על גבי אריזתם את מחירם הכולל, וזה יהיה המחיר המחייב, אף אם בקופה המחיר גבוה יותר".

‏בעליה של החנות טען להגנתו כי חיובו למכור את המוצר במחיר שעל המדבקה, עשוי להוביל למצב שבו בחנות לממכר טלוויזיות "עובר ילד ומוריד מדבקה מקומקום, שעליה רשום המחיר 50 שקל, ומדביק אותה על טלוויזיה העולה 5,000 שקל".

לדברי השופט, "אם נעשה מעשה קונדס שכזה, או טעות קיצונית - הרי שניתן להחיל את דיני הטעות, מאחר שלא ידו של העוסק בכך. אמנם בהגנת הצרכן עסקינן, אולם בית המשפט ישקול נסיבות כל מקרה לגופו".

עם זאת, המחוזי הפחית את סכום הפיצוי המקורי שנפסק לטובת הלקוחה, והעמידו על 800 שקל. ‏‎‎‏(רת"ק 9674-07-11).