כחלון: "לא עוד מאות שקלים על שירותי אינטרנט וטלוויזיה"

תוך חצי שנה ייבחר משקיע חיצוני שיוביל את מיזם חברת החשמל, שיעמיד תחרות לבזק ולהוט‎‎ ■ המטרה: פריסת סיבים אופטיים על שני שליש מהמדינה תוך 7 שנים ‎‎■ ההשקעה: 7 מיליארד שקל

מיזם התקשורת של חברת החשמל (חח"י) יוצא לדרך: לאחר שבשבוע שעבר פתרה הוועדה לבחירת משקיע את המחלוקות האחרונות הנוגעות לעתידו של המיזם, שבמסגרתו צפויה חח"י לפרוס סיבים אופטיים לבתים על גבי התשתיות הקיימות שלה, ובכך להעמיד תחרות לבזק ולהוט, החליטו בחח"י ובמשרדי התקשורת, האוצר והתשתיות על מתווה לוח זמנים.

‏על-פי לוח הזמנים, בעוד חצי שנה ייערך מכרז מקוון למציאת משקיע שיחזיק ב-51% מהמיזם (כלומר במארס 2012). חח"י מצדה תחזיק ב-49%.

היקף ההשקעה מוערך ב-7 מיליארד שקלים שייפרסו על פני 7 שנים, במהלכן תכסה חח"י שני שליש (כ-65%) מהמדינה ו-90% בתוך 15 שנה. כך יוצעו לצרכנים חבילות גלישה של ‏Mbs100‎‏.

במסיבת העיתונאים שקיימו הבוקר (א') שר התקשורת משה כחלון, שר האוצר יובל שטייניץ, שר התשתיות עוזי לנדאו ויו"ר חח"י יפתח רון-טל, התייחס השר כחלון לתרומת המיזם לצרכנים.

"ענף התקשורת זקוק לשחקן חדש בתחום התשתית, שיתחרה מול חברות התשתית הקיימות. מיזם 'המוביל הדיגיטלי' יזניק את ישראל לקדמת הבמה הטכנולוגית, ומי שייהנה מהפירות יהיה ציבור הצרכנים בישראל שישלם פחות ויקבל הרבה יותר. לא עוד מאות שקלים על שירותי אינטרנט וטלוויזיה", אמר שר התקשורת כחלון.‏

‏על-פי התוכנית, המשקיעים הפוטנציאליים יגיבו בתוך זמן קצר על מתכונת שיתוף-הפעולה בין המשקיע לבין חח"י ויעירו את הערותיהם לגבי הסיכונים הכרוכים בה.

כדי לסייע למשקיעים, אחת האפשרויות שנשקלות היא מתן התחייבות של לקוחות המיזם, קרי חברות תקשורת כמו פרטנר וסלקום, להצהיר על התחייבות לרכישת שירותים ממנו, דבר שעשוי להקל על המשקיעים לגייס כסף.

נכון לעכשיו המיזם אינו אמור למכור שירותי תקשורת ישירות לצרכנים אלא לחברות התקשורת. המשמעות היא שהוא יהווה צינור בלבד עבור חברות תקשורת המעוניינות להתחרות בבזק ובהוט. כאלה יש שתיים בלבד: פרטנר וסלקום.

שחקנים אחרים, כדוגמת גולן טלקום ואקספון, יזדקקו אף הם למיזם, ואולם בפועל יש שתי חברות בלבד שנזקקות לו בצורה משמעותית ואף הודיעו כי יהיו מוכנות להיכנס כמשקיעות, אם יאפשרו להן.

חברה שאינה מספקת שירותים ישירות לצרכנים נמצאת בעמדת נחיתות מול מתחרותיה בזק והוט, ובוועדה לבחירת משקיע מודעים לכך. כרגע משרד התקשורת הוא זה שמונע מהמיזם להיהפך לחברת תקשורת המספקת שירותים גם לצרכנים, אולם שר התקשורת משאיר את האופציה הזו פתוחה, למקרה שהמשקיעים יהיו סבורים כי אין כדאיות כלכלית במיזם אשר אינו מוכר שירותים לצרכנים - אלא מהווה שוק סיטונאי בלבד למפעילים אחרים.

ללא אפשרות לסבסוד צולב

‏‏חח"י מחזיקה ב-2,700 ק"מ של סיבים אופטיים בפריסה עלית. בסך-הכול, על מנת לחבר את כל הבתים בישראל לרשת הסיבים האופטיים, נדרשת פריסה של 25 אלף ק"מ של סיבים. מדובר בהשקעה שתגיע ממשקיע חיצוני, מאחר שעל חח"י נאסר להשקיע במיזם.

תרומתה של חח"י להשקעה תהיה באמצעות הקצאת הסיבים האופטיים שכבר פרסה וכן בהעמדת תשתיותיה. הדבר מהווה קרש קפיצה אדיר לחברות התשתית שיתמודדו במכרז. עם זאת, לא יהיה באפשרותה לסבסד סבסוד צולב את המיזם, כך שלא תהיה השפעה על תעריפי החשמל בשום צורה, אלא בעקיפין דרך הרווחים של המיזם - לכשיהיו.

בהתאם להחלטות הממשלה, הוקמה ועדת בחירה שתנהל הליך בחירה פומבי, תחרותי, שוויוני ושקוף לבחירת המשקיע, אשר יהיה בעל השליטה בחברת התקשורת החדשה.

חברי ועדת הבחירה, בראשות צבי חרפק, סמנכ"ל לוגיסטיקה בחח"י, הם: מאיר שמרה, המשנה למנהל רשות החברות הממשלתיות; ערן פולק, המשנה לממונה על התקציבים במשרד האוצר; ויוסי שנק, מנהל אגף מערכות מידע ותקשוב בחברת החשמל. חברת שלדור ובנק ההשקעות רוטשילד ילוו את ועדת הבחירה בהליך בחירת המשקיע.

בשלב הראשון יתבקש המשקיע הפוטנציאלי להגיש הצעה מקדמית שתכלול נתונים ומידע על אודותיו. לאחר מכן, בשלב הגשת ההצעה הבסיסית, יתבקש המשקיע להגיש את המסמכים המחייבים המפורטים במסמכי ההליך, וכן יהיה עליו להופיע בפני ועדת הבחירה להצגת נתונים אלה ולהצגת החברה שבראשה הוא עומד. מטרתו של שלב זה הינה לבחון את תוכנית הפעולה העסקית של המשקיע הפוטנציאלי ואת כשירותו ועמידתו בתנאי הסף שנקבעו להמשך ההשתתפות בהליך.‏

‎‎‏"יום חג לשוק התקשורת"

במהלך מסיבת העיתונאים שהתקיימה הבוקר הדגיש השר שטייניץ את החשיבות של המיזם למשק הישראלי. "מדינת ישראל, הידועה בתחום הסטארט-אפ והחדשנות, עומדת להפוך בתוך שנים ספורות לאחת המדינות המובילות בעולם בהיקף פריסת הסיבים האופטיים לבתי התושבים", אמר.

לדבריו, "מחקרים רבים הצביעו על הקשר הישיר שבין צמיחה כלכלית לבין הרחבת שירותי התקשורת, ובראשם האינטרנט. על כן הפרויקט שאנו משיקים היום יאפשר לממש את פוטנציאל הצמיחה בכל מקום בארץ, תוך הגברת התחרות בתחום התקשורת ושיפור משמעותי בשירות לצרכן".

שר התשתיות לנדאו הצטרף לדברים ואמר כי "מדובר ביום חג. זהו צעד משמעותי וממשי לקראת מהפכה אמיתית בשוק התקשורת, אשר הראשונים שירוויחו ממנו הם אזרחי ישראל, ובעיקר תושבי הפריפריה".

‏ואילו יו"ר חח"י רון-טל הוסיף כי "מדובר במהפכה בשוק התקשורת במדינת ישראל. באמצעות תשתית תקשורת של סיבים אופטיים עד הבית (‏‏FTTH‏), חברת התקשורת החדשה תוכל לאפשר לכלל אזרחי מדינת ישראל, פריפריה ומרכז, גישה ליישומי טכנולוגיה מתקדמים, ולשים את מדינת ישראל בשורה אחת עם המדינות המפותחות".‏‏‎‎‏

המספרים שמאחורי מיזם הסיבים האופטיים

* ‏‎‎בחברת החשמל קיימת רשת כבלים אופטיים בפריסה ארצית באורך 2,700 ק"מ

* ‏רשת הכבלים האופטיים מקשרת בין כ-150 אתרים

* ‏כיסוי פריסה ארצית מלאה - כ-25 אלף ק"מ

* ‏תידרש פריסה של כ-65% מהרשת בתוך 7 שנים

* ‏כ-70% מרשת החשמל הינה רשת עילית

* ‏‏תוצענה חבילות גלישה של ‏Mbs100‎‏ סימטרי