אירופה ננעלה באדום לאחר ההודעה השלילית של מרקל

דובר קנצלרית גרמניה הבהיר היום כי לא יינתן "פיתרון בזק" למשבר בכינוס שרי האוצר, ב-23 באוקטובר ■ בקרן המטבע מתעקשים על "תוכנית כוללת" ■ אסיה ננעלה בעליות

יום המסחר באירופה ננעל היום (ב') בירידות שערים, למרות פתיחה חיובית בהמשך למגמה מהבוקר בבורסות המזרח והנעילה החיובית בוול סטריט ביום שישי האחרון. המשקיעים בשבוע הקרוב ממשיכים להמתין בדריכות ליום ראשון הקרוב, בו תתקיים פגישת שרי האוצר של גוש האירו, בה ידונו בדבר תוכנית להצלת אירופה ממשבר החובות אליו נקלעה.

קריג פיליפס, מנהל בכיר בחברת ההשקעות 'בלקרוק' (BlackRock) טען ש"בנקים ביוון צריכים לעבור הלאמה באופן זמני אם אירופה תצטרך להתמודד עם "תספורת" משמעותית על החוב ביוון כחלק מתוכנית החילוץ של איזור גוש האירו".

כאמור, עיני המשקיעים נשואות השבוע לעבר הפסגה השנתית של שרי האוצר ונגידי הבנקים המרכזיים של גוש האירו, אשר תתקיים ב-23 באוקטובר, קרי יום ראשון הקרוב, ובה אמורות ממשלות גרמניה וצרפת להציג מתווה ראשוני לתוכנית לטיפול במשבר החוב באירופה.

למרות זאת, מכיוון גרמניה - הכלכלה הגדולה והחזקה באירופה - הגיעו כבר היום איתותים שנועדו "למתן" את תקוות המשקיעים לתוכנית "מוחצת" לפיתרון המשבר, כאשר אלה נשענו על דיווחים אחרונים בתקשורת בדבר תוכנית אשר תכלול "תספורת" נרחבת לנושיה של יוון, בד בבד עם הזרמת הון לבנקים ביבשת. "הקנצלרית רוצה לציין שהציפיות שהתפתחו על כך שעד יום שני הבא הכל ייפתר, הן ציפיות לא ריאליות והן לא יתממשו", אמר דובר מטעמה של אנגלה מרקל, קנצלרית גרמניה, היום. (לסיפור המלא)

הדובר הבהיר היום כי אל למשקיעים לצפות להצגת אסטרטגיה כוללת להצלת אירופה ביום ראשון הקרוב, וכי הגיית התוכנית המדוברת "תיקח זמן". הוא המשיך ש"עובדים על 'דרך ארוכה' שתמשך עד השנה הבאה, ואז יידרשו עוד צעדים על מנת להמשיך לטפל במשבר".

גם סין תעזור

מנגד, בקרן המטבע הבינלאומית מביעים בשבוע האחרון חשש כבד מהתפתחויות שליליות במשבר החוב, ומצטרפים לקו האמריקני שנועד להאיץ במובילי המדיניות הפיננסית ביבשת לנקוט בצעדים דרסטיים יותר לטיפול במשבר. בתוך כך, אמר היום סגן יו"ר הקרן, ג'ון ליפסקי, כי בקרן "מצפים להצגת חבילה מקיפה ב-23 באוקטובר". ליפסקי אמר גם כי הוא מצפה לאישורה של הפורום לנתח נוסף בחבילת הסיוע הראשונה ליוון, למרות שלטענתו יש להתייחס לסוגיה היוונית רק כחלק מפיתרון כולל יותר לגוש האירו. (לסיפור המלא)

עוד בעניין המשבר באירופה, היום דווח בבריטניה שסין הציעה סיוע למימון גוש האירו בתמורה למחוייבות המדינות באירופה לקיצוץ התקציב שלהן ולביצוע רפורמות. סין מציעה לרכוש נכסי תשתית במדינות השקועות בחובות. בנקים בסין עשויים גם הם לרכוש חלק מהחובות של המדינות כדי לתמרץ את המדינות, כך מדווח אתר פיננסי בבריטניה.

אסיה ננעלה בעליות

הבורסות המובילות באסיה נעלו היום את שבוע המסחר במגמה חיובית ברקע עליות השערים שחתמו את המסחר בסוף השבוע ביום ו' - והמשיכו את האופטימיות בשוקי העולם בימים האחרונים.

האופטימיות בשוקי העולם נובעת משילוב של כמה גורמים, שחברו יחדיו לאחר הירידות החדות של השבועות האחרונים: המשך הניסיונות לפתור את בעיות החוב הריבוניות באירופה בשילוב עם עונת דוחות מוצלחת (עד כה) בארה"ב גורמים למשקיעים ברחבי הגלובוס להרהר בשאלה האם הצניחה בשווקים לא הייתה מוגזמת.

"המשקיעים לא היו מוכנים לראלי, והעליות האחרונות נובעות בין היתר מפעולות של סגירת שורטים", ציין מייק הייסה, אסטרטג ב-Louis Capital Markets. "המחזורים באסיה לא גבוהים יחסית, דבר שמלמד כי לא כולם השתכנעו מהעליות", הוסיף.

מניות הטכנולוגיה היפניות ריכזו היום עניין רב - נציין את Sony , Sharp ו-Fujitsu . עם זאת, מניית יצרנית המצלמות Olympus המשיכה את הצניחה מיום ו' האחרון, כאשר צנחה היום בכ-23%, לאחר ששורה של גופים הורידו המלצות למניה ברקע פיטוריו של המנכ"ל.

[לפורטל הפיננסי][לבורסות בעולם]