זבז'ינסקי: "בחודשים הקרובים יתחילו הפיטורים במשק"

כלכלן המאקרו של דש בית השקעות: מחירי המזון בחודש אוקטובר עלו בשיעור חד ומחקו חלק גדול מהירידה שנרשמה בספטמבר ■ מעריך כי הריבית במשק תרד בחודשים הקרובים לרמה של 2.25%-2.5%

השפעת המחאה על מחירי המזון מתחילה להתפוגג וראינו עלייה חדה במחירי מוצרי מזון רבים בשבועיים הראשונים של אוקטובר. כך כותב כלכלן המאקרו של דש בית השקעות, אלכס זבז'ינסקי, בסקירתו השבועית.

בעקבות העלייה במחירי המזון, עדכנו בדש כלפי מעלה את התחזית למדד של חודש אוקטובר לעלייה של 0.4%, וכעת מעריכים שם כי האינפלציה ב-12 החודשים הקרובים צפויה להסתכם ב-2.3%.

זבז'ינסקי מציין כי מספר המשרות הפנויות גדל בחודש ספטמבר. לעומת זאת, על-פי סקר הערכת המגמות בעסקים, חלה הרעה בציפיות העסקים לשינוי במספר המועסקים כמעט בכל הענפים, כאשר בענף התעשייה מדובר בירידה במספר המועסקים. "אנו מעריכים שמגמת השיפור במצב התעסוקה במשק תיבלם, ובחודשים הקרובים נתחיל לראות פיטורי עובדים".

בנוגע למדיניות המוניטארית מציין זבז'ינסקי כי לאחר פרסום מדד המחירים ירדה ההסתברות להורדת הריבית על-ידי בנק ישראל כבר בהחלטתו הקרובה, זאת בעיקר בגלל המשך התייקרות במחירי הדירות בבעלות. כפי שעלה מהפרוטוקול של ישיבת הריבית הקודמת, להחלטה להוריד את הריבית היו שלושה מתנגדים, בעיקר בגלל החשש בנושא מחירי הדיור. ההחלטה הקרובה תתקבל בפעם הראשונה על-ידי הוועדה המוניטארית.

ייתכן כי בהיעדר קונצנזוס, כפי שהיה בישיבת הריבית הקודמת, יתקשה הנגיד לכפות את דעתו על המשתתפים. גם השיפור שחל בשווקים הפיננסיים בעולם מסייע לדחות את ההורדה לחודשים הבאים. בינתיים לא היו הורדות ריבית נוספות בעולם, אחרי שבנק ישראל החליט על כך בסוף ספטמבר. בדש מעריכים שגם אם בנק ישראל יחליט להותיר את הריבית ללא שינוי בהחלטתו בסוף החודש, תהיה זאת רק הפסקה זמנית והריבית תרד בחודשים הבאים לרמה של כ-2.25%-2.5%.

בהתייחסות להתפתחויות בעולם מציין זבז'ינסקי כי צרפת עדיין נחשבת לאחת המדינות הבטוחות באירופה, אך הסיכון שלה עולה בהדרגה. מרווח האג"ח של צרפת לעומת האג"ח הגרמני עלה בצורה חדה בשבוע שעבר, תוך גידול בפרמיית ה-CDS ובפוזיציות ה-CDS על החוב שלה. עובדה זו מעלה חשש שאם הצעדים עליהם יודיעו מנהיגי אירופה בסוף החודש שוב יקלטו על ידי השווקים כלא מספיקים כדי להרגיע את המשבר, בלגיה וצרפת, שהן בעלות מרווח ה-CDS הגבוה ביותר מבין מדינות מערב אירופה שעדיין לא נגועות במשבר, עלולות להצטרף אל מעגל המדינות הבעייתיות. אם צרפת תכנס לקבוצה זו, הצלת גוש האירו תהפוך למשימה בלתי אפשרית.

"בינתיים", מוסיף זבז'ינסקי, "הבהלה בשווקים הפיננסים והפחדים מגלישה חוזרת למיתון בסגנון שנת 2009, אינם מקבלים תמיכה בנתוני המאקרו המתפרסמים. זה לא שההתפתחויות בשווקים אינן מוצאות ביטוי בכלכלה, אך להבדיל משנת 2008 כאשר ההרעה בכלכלה הגיעה בסמיכות לקריסה בשווקים הפיננסיים, עד עתה קיים פער בין ה-Wall Street ל-Main Street".