סרקוזי: "יש התקדמות בנושא עזרה לבנקים והמשבר ביוון"

(עדכון) - ראשי הממשלות ושרי האוצר של 17 מדינות גוש האירו נפגשו היום בבריסל ■ המטרה: לאשר "תוכנית כוללת" לפתרון משבר החוב עד יום רביעי ■ צפו: כל הנושאים הבוערים בפגישה היום

מובילי המדיניות הפיננסית באירופה מכונסים היום (א') בבריסל כדי לדון במשבר החובות הריבוניים שפוקד את היבשת מזה כשנתיים, כאשר בשווקים מצפים להצגת תוכנית כוללת לפתרון המשבר.

הבוקר הבהירה קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל כי פתרון למשבר לא יוצג היום, אולם כידוע נקבעה גם פגישה נוספת ביום רביעי הקרוב, כאשר ההערכה היא כי עד אז תוצג התוכנית הגדולה. לאחר מכן דיווח ה"פיננשיאל טיימס" כי אכן היום לא יוצג פתרון למשבר וזה יקרה, ככל הנראה, ביום רביעי.

שבוע דרמטי באירופה: האם תגובש תוכנית כוללת למשבר?

ראשי הממשלות, שרי האוצר וחלק מנגידי הבנקים המרכזיים של 17 כלכלות גוש האירו דנו היום באלמנטים השונים של "תוכנית כוללת" לפתרון המשבר, לקראת פגישה נוספת - שצפוייה להיות האחרונה ברצף - שתתקיים ביום רביעי הקרוב. ה"פיננשיאל טיימס" פרסם לאחר מכן את טיוטת ההודעה לתקשורת לפיה הושגה התקדמות לקראת הסכמה על פתרון שיאפשר הזרמת כספים לבנקים רבים באירופה הזקוקים להון, לקראת מחיקת חובות מאסיבית שיבצעו מול יוון.

נשיא צרפת, ניקולא סרקוזי, אמר הערב כי "יש התקדמות בעניין חיזוק מאזני הבנקים וגם בנושא יוון. אנחנו עדיין לא הגענו לפתרון מוסכם וסופי אבל מתקדמים". בבלומברג מדווחים כי מופעל גם לחץ על ראש ממשלת איטליה, סילביו ברלוסקוני, לצמצם את החוב הגדול של ארץ המגף.

המטרה הסופית: להגיע להסכמה על הרחבת קרן החילוץ (EFSF), דרכים לקיצוץ חובותיה של יוון מבלי שתכריז על חדלות פירעון, "מיגון" המערכת הבנקאית באירופה ווידוא כי איטליה וספרד לא "ידרדרו" למצב דוגמת זה של יוון, אירלנד ופורטוגל.

לקראת הפגישה שפותחת היום את שבוע המסחר, מלמדים מספר דיווחים בתקשורת הזרה, על הקווים הכלליים של התוכנית: שרי האוצר יאשרו התחלתו של מו"מ מול הגופים המוסדיים לקבלת הסכמה על "תספורת" של 60% במסגרת תוכנית החילוץ השנייה של יוון (פיקוט בהמשך), כאשר במקביל ישאפו להרחיב את קרן החילוץ האירופאית לכ-1.3 טריליון דולר, יחד עם "הזרקה" של הון למערכת הבנקאית.

"המשקיעים האמינו שגוש האירו הוא מקום בטוח, רק כדי לגלות שניתן להפסיד כאן כסף", אמרה קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, בפתיחת ההתכנסות. "מדובר, עבור כולנו באירופה, במסר מדאיג. אנחנו צריכים להגן על המדינות באירופה - בגלל זה אנחנו צריכים ליצור 'מטריית הגנה' ראויה".

נשיא צרפת, ניקולא סרקוזי, אמר אתמול כי "מדובר בשיחות קריטיות, חייבים למצוא פתרון. המערכת הפיננסית חייבת להתייצב". לדבריו נשיא, "נעשתה התקדמות, כאשר מעכשיו ועד יום רביעי חייבים להגיע לפתרון מבני ושאפתני, פתרון מוחלט. אין ברירה אחרת".

דיווחים מקדימים על "תספורת" כבדה

אתמול רמזו שרי האוצר של גוש האירו כי הגיעו להסכמה עקרונית, אותה בכוונתם לאשר היום, באשר להפסדים נוספים אותם יספגו הבנקים באירופה במסגרת ה"תספורת" על האג"ח היווניות - זאת, בהמשך לחשיפת ה"פיננשל טיימס" מסמך "סודי ביותר", הגורס כי יישומה של תוכנית החילוץ שגובשה ליוון ביולי, יחייב את הבנקים והמשקיעים הפרטיים ב"תספורת" של 60%.

"המחקר קובע כי כדי לאפשר להביא את תוכנית החילוץ השנייה של יוון לכדי יישום, ייאולצו נושיה לספוג 'תספורת' של 60% על החזקותיהם", כתבו ה"פיננשל טיימס". מדובר, כזכור, ב"תספורת" גדולה משמעותית מזו שאוזכרה במהלך גיבוש התוכנית החילוץ השנייה המקורית של יוון, שעמדה אז על היקף של 21% בלבד. היקף התוכנית, נזכיר, עמד על כ-109 מיליארד אירו.

מאז פרץ משבר החובות באוקטובר 2009, עת התברר כי חובותיה של יוון גדולים מהצפוי - יותר מ-256 מיליארד אירו בכספי חילוץ הוזרמו למערכת, אולם לא הצליחו לאושש את המרחב מהמשבר.