נסרדישי עוזב את רשות המסים עוד 6 ימים - וטרם מונה לו מחליף

שטייניץ אינו מעוניין למנות לתפקיד את משה אשר - וכל החלופות העומדות בפניו עלולות להתברר כלא חוקיות ■ גורמים ברשות המסים מעריכים: אשר יעתור לבג"ץ אם לא ימונה לתפקיד

מנהל רשות המסים, יהודה נסרדישי, צפוי לסיים את תפקידו בעוד 6 ימים - כך נודע ל"גלובס". נסרדישי יסיים כהונה בת יותר מ-4 שנים, חלקה כממלא-מקום, אחרי שהוארכה כבר פעמיים: בפעם הראשונה בסוף אפריל 2011 ובפעם השנייה בסוף יולי 2011. נסרדישי עוזב בהסכמה משותפת עם שר האוצר, יובל שטייניץ.

הבעיה העיקרית של שטייניץ היא שאין מחליף לנסרדישי, וכל החלופות העומדות בפניו עלולות להיתקע בבג"ץ או על-ידי היועץ המשפטי לממשלה ונציב שירות המדינה. במערכת המיסוי מעריכים כי העותר הפוטנציאלי העיקרי הוא משה אשר בעצמו, שצפוי לפרוש מהרשות אם לא ימונה למנהלה.

ועדת האיתור למנהל רשות המסים, בראשות מנכ"ל האוצר לשעבר חיים שני, בחרה במשה אשר, המכהן היום כפקיד שומה מפעלים גדולים ברשות, למחליף לנסרדישי, מינוי שזכה לביקורת קשה ביותר - שטייניץ סירב לקבל את ההמלצה של שני והחליט שלא למנותו לתפקיד, מהלך שנחשב לחסר תקדים כמעט.

ל"גלובס" נודע כי שר האוצר מתכוון למנות ממלא-מקום זמני למנהל, כאשר המועמד העיקרי שלו הוא דורון ארבלי, ראש מינהל המכס, אחד מסגניו של נסרדישי.

בעייתיות משפטית

אלא שחלופה זו בעייתית מבחינה משפטית, שכן לפי החוק, מינוי מנהל רשות המסים מחייב ועדת איתור שכבר בחרה מועמד אחד לפי כל דין. לכן, מינוי זמני מטעם שטייניץ יכול לגרום בראש ובראשונה לתביעה בבג"ץ. יתרה מזו, מהלך כזה יכול להיתקע גם בהתנגדות מפורשת של היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, עוד לפני בג"ץ.

אדם נוסף שמסוגל על-פי החוק לסכל את המהלך של שטייניץ הוא לא אחר מנציב שירות המדינה החדש, משה דיין, אשר ועדת האיתור פועלת תחתיו, והוא האחראי האולטימטיבי למינויים במגזר הציבורי.

הבעיה של שטייניץ במקרה של ארבלי היא כפולה. דורון ארבלי עצמו היה מועמד ונבדק על-ידי ועדת האיתור, וחברי הוועדה העדיפו את אשר על פניו. אותו דין קיים כלפי מירי סביון, פקידת שומה כפר-סבא, שהייתה גם מועמדת סופית לתפקיד.

לכן, שטייניץ נקלע למצב שבו ייאלץ למנות את משה אשר, למרות ההתנגדות ההתחלתית הגורפת - או שיצטרך לבקש מהממשלה הקלות בתנאי הסף לתפקיד, כדי לאפשר למשה טרי, המועמד של שטייניץ, להתמנות לתפקיד. אלא שחלופה זו תיראה רע מאוד מבחינה ציבורית. יתרה מזו, ספק אם הסכמתו של טרי בתחילת יולי 2011, אחרי מסע שכנוע ארוך ומתיש, עדיין בתוקף אחרי 4 חודשים.

ישנה אפשרות שלישית, אם כי כמעט בלתי סבירה: אחרי ששטייניץ יגלה כי החלופות לא חוקיות, הוא עשוי לבקש מנסרדישי להאריך את כהונתו שוב, הפעם לתקופה ארוכה יותר. עם זאת, חלופה זו עלולה לעורר קשיים משפטיים.

תפקיד חשוב ורגיש

חלופה אחת אינה עומדת עוד בפני שטייניץ: האפשרות שרשות המסים תמשיך לתפקד ללא מנהל. מקורות משפטיים בכירים הסבירו ל"גלובס" כי האפשרות להותיר את הרשות ללא מנהל אינה מקובלת בעליל.

בוועדת האיתור הייתה מעורבת משלחת מכובדת ביותר של משפטנים, כך שלא צפוי שהפרטים הללו ייעלמו מעיניהם: מדובר בנציב שירות המדינה בעצמו, משה דיין, שכיהן כיועץ המשפטי של משרד המשפטים; שר המשפטים, יעקב נאמן; והמשנה ליועץ המשפטי לממשלה (פיסקאלי), אבי ליכט.

מנהל רשות המסים הוא אחד התפקידים החשובים והרגישים ביותר במשק, במיוחד על רקע שתי פרשיות השחיתות שהתגלו בה והביאו לכליאתו של ג'קי מצא, מנהל הרשות לשעבר. גם הירידה בגביית המסים, המושפעת מההאטה העולמית החריפה, היא אתגר לרשות.

המצב חסר התקדים שאליו נקלע שטייניץ הוא הוכחה נוספת לתקופת השפל הקשה שבה נמצא משרד האוצר. רק לפני כמה שבועות אישרה הממשלה את מסקנות ועדת טרכטנברג, שבפועל הוציאה לראשונה את התכנון הכלכלי והתקציבי מהמשרד. נזכיר גם כי שטייניץ מתקשה למצוא מנכ"ל למשרדו, אחרי ההתפטרות של חיים שני.

מלשכת שר האוצר נמסר: "כשתתקבל החלטה בנושא, תצא הודעה מסודרת".

גורמים ברשות המסים אישרו כי נסרדישי צפוי לעזוב בסוף השבוע.