נתניהו צפוי לאשר ביום א' את עצירת מתווה הפחתת המסים

פרק המיסוי של דוח ועדת טרכטנברג יגיע לאישור הממשלה ■ יורם גבאי, "המוח" מאחורי המלצות המיסוי של הוועדה: "אנחנו לא נגד המשך הורדת המיסוי. פשוט ישראל לא יכולה, חברתית, להמשיך אותה"

ראש הממשלה בנימין נתניהו ינסה ביום א' הקרוב לאשר את פרק המיסוי של דוח ועדת טרכטנברג. מדובר בפרק "המהפכני" ביותר מבחינת נתניהו שכולל צעדים שמתנגשים עם עקרונותיו הכלכליים, כגון עצירת הפחתת מס הכנסה ליחידים והעלאת מס חברות מ-24% ל-25%.

"אנחנו לא נגד המשך הורדת המיסוי. פשוט ישראל לא יכולה, חברתית, להמשיך אותה", אומר יורם גבאי, "המוח" מאחורי המלצות המיסוי של הוועדה בשיחה עם "גלובס" לרגל אישור ההמלצות. לדברי גבאי, נציב מס הכנסה לשעבר, "הייתי שמח לבטל גם את ההטבות לחברות במרכז הארץ (החוק לעידוד השקעות הון-א'פ'), אבל לא הצבעתי נגד כי העיקרון היה שהוועדה לא צריכה לזעזע את המערכת העסקית. מספיק שהגדלנו את ההפרשות לביטוח לאומי (מ-5.9% ל-7.5%) ומס החברות", הסביר.

צעד נוסף שיעלה לאישור הממשלה הוא העלאת דרגת המס העליונה למשתכרים 40,231 שקל מ-45% ל-48%. מנגד, הוועדה ממליצה על "הנמכת" תקרת הביטוח הלאומי ל-5 פעמים השכר הממוצע במשק (כ-40 אלף שקל).

לפי ניתוח "גלובס", מדובר בצעד בעייתי שכן המרוויחים מהמהלך הם המשתכרים בין 40 ל-134 אלף שקל בחודש. הצעד מיועד להפסיק את תופעת "חברות ארנק" - יצירת חברות פיקטיביות ע"י בעלי שכר גבוה החומקים ממסים גבוהים. לדברי גבאי: "אני ויוג'ין קנדל היינו נגד טרכטנברג. אני לא חושב שיש הבדל בין איש היי-טק לבין ליאונל מסי, או בין דוגמנית שמחליטה עם האמרגן שלה להפוך לחברה. עמדתי הכלכלית מאוד עקבית, לא בהכרח נכונה, שכל ההבחנות הן מלאכותיות.

"אין בעיה שמנהל שכיר יהפוך לעצמאי, גם אם הוא מנכ"ל או יו"ר החברה. מה אכפת לי? אסור להבחין ביניהם. זה רק עניין של רישום: תרצה תפתח, לא תרצה לא תפתח", אומר גבאי. "ברמה האופרטיבית הוועדה הלכה איתי כי ביטלנו את התקרה. אבל עובדה שבוועדה לא כ"כ אהבו את זה", הוא מוסיף.

צעד נוסף שיעלה להצבעה הוא הענקת שתי נק' זיכוי להורים גברים עבור כל ילד עד גיל 3. המהלך הקיצוני ביותר שהממשלה תנסה לקדם שעורר את זעם התעשיינים, הוא ביטול מוחלט של מכסים תוך שנתיים. גבאי מספר לראשונה איך הגיעו להמלצה כזו: "היו שתי עמדות - את היותר קיצונית והיעילה לתחרות במוצרים סחירים היא רק פתיחה לתחרות. כל השאר זה לרדוף אחרי הזנב שלך.

עמדה קיצונית

הגישה שלי הייתה מאוד פשוטה: אפס בכל מכס, כולל מכס של מכוניות, כולל ביטול כל מסי הקנייה. ספר המכס צריך להיעלם", הוא אומר.

גם העלאת המס על רווחי הון מ-15% ל-20% (ול-25% לבעלי עניין) תעלה לדיון וכן מס חדש, "מס יסף", בסך 2%, לאזרחים שמשתכרים מעבודה ומהון, מעל מיליון שקל.

גבאי מעיר: "אני לא נגד מס יסף אבל הוא בעייתי כי הוא מוטל על ההון וכבר הגדלנו את המס על ההון ב-5%. הייתי מעדיף להגדיל את המס השולי ל-50% ואת ההון לא להגדיל עוד. עם זאת, זה לא סופר עקרוני מבחינתי: יצליחו לבצע, מה טוב, לא יצליחו, גם טוב", אומר גבאי ומוסיף כי "עמדתי במיסוי היא להיות קונסיסטנטי, לוגי ועם יכולת ביצוע. אני לא כ"כ מכניס שיקולים אידיאולוגיים, למעט פרוגרסיביות".

המלצות הוועדה ומשמעותן הכספית
 המלצות הוועדה ומשמעותן הכספית