טרישה: "המשבר באירופה עוד לא עבר - מוקדם לחגוג"

נשיא הבנק המרכזי האירופי (ECB) היוצא: לקובעי המדיניות באירופה יש עוד הרבה עבודה ■ "יישום ההסכם במהירות ובאגרסיביות היא נקודה מכריעה במאבק במשבר"

"משבר החוב באירופה עוד לא עבר", כך אמר נשיא הבנק המרכזי האירופי (ECB) היוצא, ז'אן-קלוד טרישה. בראיון לעיתון הגרמני Bild am Sonntag שיפורסם מחר טרישה אמר כי לקובעי המדיניות באירופה יש עוד הרבה עבודה וזה עדיין לא הזמן לחגוג את סיומו של המשבר.

עם זאת, טרישה אמר כי הוא בטוח שממשלות גוש האירו יצליחו להחזיר את היציבות למערכת הפיננסית אם הצעדים שהוסכמו השבוע (לסיפור המלא) ייושמו במהירות ובאגרסיביות.

לדבריו, יישום ההסכם היא נקודה מכריעה במאבק במשבר החוב. "ה-ECB יעקוב ויפקח על ההתקדמות ביישום ההחלטות - הגיע הזמן לצעדים משמעותיים", אמר טרישה, באחד מהראיונות האחרונים כנשיא הבנק המרכזי באירופה. טרישה יוחלף ע"י מריו דראגי האיטלקי ב-1 בנובמבר.

כזכור, השבוע הסכימו קברניטי אירופה על מתווה לטיפול במשבר החוב בגוש, שעיקריו "תספורת" של 50% מהחוב של יוון, מינוף קרן החילוץ בהיקף כטריליון אירו, וחיזוק המערכת הבנקאית באירופה. ההסכם הושג אחרי מחלוקות רבות בעיקר על הסיוע ליוון.

"הבעיה העיקרית היא שברגע שהשווקים איבדו את האמון כי הממשלות יחזירו את החוב, אפילו האיחוד האירופי והבנק המרכזי לא יכולים בקלות להשיב אותו", ציין קרל ווינברג, כלכלן ראשי ב-High Frequency Economics. "האסטרטגיה היחידה שיכולה לפעול היא ניהול נכון של ההפסדים בגין מחיקות, לצד הגנה על מוסדות פיננסים עד לזמן שהביטחון וההון יחזרו לשלוט בשווקים".