יו"ר איגוד המהנדסים: "תמ"א 38 זה אספירין לחולה סרטן"

דני מריאן, על התמ"א 38: "נכון שאי אפשר לקחת בניין ישן ולהפוך אותו לחדש, אבל זה עדיף על כלום" ■ ומנגד מזהיר: "זה לא פיתרון לאומי להיערכות לרעידות אדמה"

"מה יותר נכון, לעמוד בגשם בלי מטריה, או לעמוד בגשם עם מטריה שיש בה כמה חורים? זה אותו הדבר בתמ"א 38 - התוכנית לחיזוק מבנים ישנים תמורת זכויות בנייה נוספות. נכון שאי אפשר לקחת בניין ישן ולהפוך אותו לחדש, אבל זה עדיף על כלום", כך אומר ל"גלובס" דני מריאן, יו"ר איגוד המהנדסים לבנייה ותשתיות.

מריאן מזהיר, כי "תמ"א 38 לא עובדת על מבני ציבור ובניינים נוספים, זה כמו אספירין לחולי סרטן - זה לא פתרון לאומי להיערכות לרעידות אדמה. אבל תמ"א 38 הוא פתרון מצוין למבנים מסוימים במקומות שבהם הוא בר ביצוע".

נושא עמידות המבנים בישראל בפני רעידת אדמה צף ועלה שוב בעקבות רעידת האדמה רבת העוצמה (7.3 בסולם ריכטר) שהיכתה בשבוע שעבר במזרח טורקיה, וגבתה קורבנות רבים והרסה מבנים. הקרבה הגיאוגרפית לטורקיה הזכירה שגם ישראל חשופה לרעידות אדמה מסוג זה, ונשאלת השאלה האם וכיצד נערכים לכך.

"התקן לחיזוק בפני רעידות אדמה לא מותאם לרעידת האדמה החזקה ביותר או לבניינים שנמצאים במוקד הרעש", אומר מריאן. "בתרחיש של רעידת אדמה חזקה, עשרות אלפי בניינים בישראל מופקרים. למדינה יש אחריות להעמיד תכנית כוללת להיערכות לרעידת אדמה, לרבות חיזוק מבני ציבור ומבני מגורים. אין כזו תכנית, רק תרחיש אימה לפיו כמה עשרות אלפים ייהרגו באסון שכזה. רובנו מופקרים, חד משמעית.

"מדינת ישראל צריכה פתרון כולל, אך לא נעשה כמעט כלום. איזה בית חולים חוזק? יש אגפים בבתי חולים ששוכנים בבניינים שנבנו בשנות ה-50 - מישהו נגע בהם? יש כאן פוטנציאל להרס כפול, כי זה משתק את בית החולים שצריך לטפל בנפגעי רעידת האדמה".

- הפטנט של העמסת שתי קומות על בניין בן 60 שנה בכלל מחזקת אותו?

"זה לא פשוט לחזק בניין. על מהנדס העיר מוטלת האחריות לבחון כל תכנית בפינצטה, לוודא שלא רק שמו טנק של שתי קומות על גג הבניין, אלא שעשו חיזוקים ליסודות. הרי מתוך מאות בקשות במסגרת תמ"א 38 בודדות אושרו. זה לא טריוויאלי, זה לא אקט נדל"ני - זה אקט הנדסי. יש חרטטנים שבאים לדיירים עם מצגת על מעלית וחזית חדשה לבניין, ומחתימים אותם, אבל לא זו המהות. לא צריך להסתכל על זה רק מהזווית של הגדלת מלאי הדירות.

"אני לא חושב שהמדינה צריכה לממן את החיזוק בפני רעידות אדמה, כי תמ"א 38 נותן מימון. אבל המדינה כן צריכה לסייע בבית שאן, שם לא תקבלי כלום על הדירות שתבני על הגג. צריך לעודד אנשים, לתת להם אפשרות לחזק בבית שאן ובנשר ובמקומות רגישים לרעידות אדמה אך לא נדל"ניים".

- ומי יחזק את המבנים כראוי? שנת הלימודים האקדמית שוב נפתחת בסימן מחסור במהנדסים.

"קיים כיום מחסור במהנדסים בעיקר משום שיש מאסת עבודה גדולה בתחום התשתיות. גם בנושא המחסור במהנדסים המדינה לא עושה כלום. אנחנו אלופים בפתרונות נקודתיים, בהודעות לתקשורת, בפוטו-אופ, אבל בנושאים שלא קשורים בביטחון אין לנו פתרון מערכתי ובינתיים, כל מה שאנחנו עושים הוא בבחינת שיפור".