הכנסת תאשר ייקור של מאות אחוזים בקנסות על עבירות תנועה

ועדת הכלכלה תאשר העלאת קנסות בשיעור של 50%-150% ■ עברת באדום? תשלם קנס של 1,500 שקל - 50% יותר מהקנס כיום ■ צפו בטבלה: אילו עבירות יעלו יותר - וכמה?

אין זה סוד שהממשלה והאוצר נמצאים בחיפוש מתמיד אחרי מקורות הכנסה נוספים למימון הפעילות והקטנת הגירעונות. החיפוש הזה מוביל גם היום, איך לא, לפרה החולבת המוכרת והאמינה של האוצר: נהגי ישראל, שכבר היום מוציאים מכיסם כ-30 מיליארד שקל בשנה על מיסי רכב, מס דלק, אגרות, שווי שימוש חודשי ומה לא. על הכוונת של האוצר ומשרד התחבורה נמצאים כעת הקנסות על עבירות תנועה, שכבר היום הם מהגבוהים בעולם.

בעוד שבועיים תגיש הממשלה לאישור ועדת הכלכלה "תיקון לצו התעבורה", העוסק בהעלאת שיעור הקנסות על כ-12 עבירות קנס שונות, חלקן משניות, בשיעור של כ-50% עד 150% (!).

בראש הרשימה - ובסמיכות זמנים לתחילת ההפעלה של רשת מצלמות הרמזור החדשות מטיפוס "גאטסו" בסוף דצמבר - נמצאת הצעה להפוך את עבירת "אי-ציות לרמזור אדום" לעבירת קנס שגובהה 1,500 שקל - 50% יותר מהקנס כיום. על-פי ההסבר לצו, "חרף חומרתה של העבירה, בגלל שכיחותה ואופיה, מתאימה היא ברוב המקרים להיות עבירת קנס ולא עבירה של הזמנה לדין".

יצוין כי בכך ישיג המחוקק שתי ציפורים במכה אחת: גם הורדת העומס מבתי הדין לתעבורה, שצפוי לגדול משמעותית בעקבות הפעלת מצלמות הרמזור החדשות, וגם הגדלה משמעותית של ההכנסות מהמערכת.

על-פי ההסבר לצו, "מדי שנה נתפסים קרוב ל-40 אלף נהגים המבצעים את העבירה". בחישוב פשוט, התיקון בסעיף זה לבדו יכניס לקופת האוצר עוד כ-20 מיליון שקל בשנה, בנוסף ל-40 מיליון שמכניס הסעיף כיום, וזאת בהנחה שהנתפסים יעדיפו לשלם ולא להישפט.

מלבד עבירת הרמזור האדום יועלה הקנס במאות אחוזים על אי-ציות לעבירת איסור על ביצוע פניית פרסה, שימוש לא מורשה בנתיב תחבורה ציבורית ועוד.

בענף הרכב מעריכים כי סך הגדלת הקנסות המוצעת תכניס לקופת האוצר עוד עשרות מיליוני שקלים בשנה. על-פי הדוח השנתי של המשטרה, בשנת 2010 נרשמו לנהגים כ-160 אלף דוחות על עבירות תנועה.

בכמה מבקשת הממשלה להעלות את שיעורי הקנסות
 בכמה מבקשת הממשלה להעלות את שיעורי הקנסות