הביטוח בישראל צפוי להתייקר ב-5%-15% בשל נזקי הטבע

היקף התביעות כתוצאה מאסונות שונים בעולם בשנה האחרונה - יותר ממיליארד דולר

נזקי הטבע שאירעו בעולם בשנה האחרונה, כולל כמה נזקי טבע ואירועי ביטוח שקרו בישראל, צפויים להוביל לייקור הפרמיות למבוטחים בכל ענפי הרכוש ב-5% עד 15% - ביטוחי דירות, עסקים, תעשייה, משכנתאות והנדסי, בדגש על כיסויים לנזקי קטסטרופות ואסונות טבע (במקרה הישראלי - בעיקר רעידות אדמה). כך גורסים גורמים בשוק הביטוח הישראלי ששבו לאחרונה מכנס מבטחי המשנה בבאדן-באדן - הפותח את סבבי פגישות העבודה השנתיים של חברות הביטוח ומבטחות המשנה המובילות בעולם בעניין תוכניות העבודה ל-2012. עם זאת, תנאי ההתקשרות המלאים בין חברות הביטוח המקומיות למבטחות המשנה - אשר ישפיעו במידה רבה על תעריפי הביטוח בשנה הבאה - טרם נחתמו, כך שאין פרטים עדיין על אופי ההתייקרות.

לדברי גורמים בכירים בשוק הביטוח הישראלי, שהשתתפו בכנס בבאדן-באדן, הנושא העיקרי השנה היה בעיית נזקי הקטסטרופה בעולם. לדבריהם, מבטחי המשנה ציינו שהשנה האחרונה חרגה בהיקפי התביעות הגדולות בכל העולם (למעלה ממיליארד דולר תביעות), שגרר את הענף להוצאות אדירות.

מדובר בעיקר בצונאמי ביפן, רעידות אדמה בניו זילנד (שילוב של נזק כלכלי אדיר, מדינה שהביטוח בה לא תומחר בהתאם ומשק ביטוחי קטן שלא צפוי להחזיר בעצמו את ההפסדים), השיטפונות באוסטרליה, רעידת אדמה בצ'ילה, ההוריקנים בארה"ב, השיטפונות באירופה ולאחרונה השיטפונות בתאילנד.

מהמפגשים עם מבטחי המשנה עולה שמה שאפיין את הנזקים הגדולים השנה היה ההתרחשות באזורים שאינם "חמים" מבחינת קטסטרופות ושמכונים "אזורים קרים". כיוון שישראל היא מדינה ב"איזור קר", נזקים אלו ישפיעו משמעותית על הביטוחים בישראל. ההשפעה תורגש ככל הנראה הן בגובה הפרמיות שמבטחי המשנה ידרשו והן בקיטון בקיבולת הביטוחית שתיוחד לנזקי טבע בישראל. כך, גורמים בשוק הביטוח המקומי מציינים כי "מבטחי המשנה הודיעו למבטחים בישראל חד משמעית שבכוונתם להעלות את מחירי ההגנה מאסונות טבע ב-15%-30% לפחות, כאשר מספר מבטחי משנה אף הודיעו שיקבעו מחירי מינימום הגבוהים ב-100% מהמצב הנוכחי ואחרים הודיעו על נטישת הביטוח בישראל".

שוק הביטוח הישראלי עבר גם שנה לא טובה בכל הנוגע לביטוחי רכוש כך שנראה שמבטחי המשנה יקשיחו במידה מסוימת את התנאים לשוק המקומי מעבר לסוגיה הכלל עולמית של נזקי הקטסטרופות. עם זאת, מציינים גורמים בשוק המקומי, עדיין יש קיבולת ביטוחית ראויה לשוק בישראל.

בשנים האחרונות ביטוחי הקטסטרופות לא נסקו בעוד שביטוחים פיננסיים - בראשם ביטוחים לדירקטורים ונושאי משרה, התייקרו במידה רבה בשל המגמה הכלל עולמית.