שאמה: "תוכניות 'חיוב-זיכוי' בסלולר - קנס ואחיזת עיניים"

יו"ר ועדת הכלכלה ל"גלובס": "יש צורך לפעול להגבלת התוכניות שמציעות חברות הסלולר - הן הטעייה ואחיזת עיניים" ■ הגיש הצעת חוק פרטית שתעצור את מסלולי החיוב-זיכוי

"תוכניות 'חיוב-זיכוי' שמציעים המפעילים הסלולריים לצרכנים בישראל הינן הטעיה ואחיזת עיניים, ויש צורך לפעול להגבלתן", כך אומר היום (ג') יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ כרמל שאמה-הכהן, ל"גלובס". זאת לאחר שאתמול (ב') פורסם כי 3 חברות הסלולר הגדולות נערכות לצמצום דרסטי בתוכניות אלה.

לדברי שאמה-הכהן, בכוונתו לעצור את תוכניות "חיוב-זיכוי", שבמסגרתן משלם הלקוח מחיר גבוה על המכשיר ובתמורה מקבל הקלות בזמן האוויר ובשירותים שהוא צורך, על-ידי חקיקה - זאת במסגרת הצעת חוק פרטית שהגיש.

עם זאת, הוא מדגיש כי משרד התקשורת התנגד להצעת החוק - ואולם שר התקשורת משה כחלון הבטיח לו כי יתמוך בנושא.

"מדובר בקנס"

שאמה-הכהן מתייחס לעובדה שבעוד שבישראל מוכרים המפעילים הסלולריים ציוד קצה שאליו מתלווה מסלול סלולרי, בשאר העולם פועלים בניגוד גמור, והמפעילים הסלולריים מוכרים זמן אוויר ושירותים - שאליהם מתלווה המכשיר.

"תראה מה קורה עם הפרסומים של חברות הסלולר, כמה מנתח הפרסום שלהן מוקדש למכשירים הסלולריים במקום לתוכניות ולמסלולים", אומר שאמה-הכהן. "הציבור טועה לחשוב שהוא קונה את המכשיר כאילו בחינם, ורק כאשר הוא רוצה לעבור מחברה לחברה הוא מבין פתאום איזה מחיר יקר הוא משלם על המכשירים".

לדבריו, "הבעיה הזו באה לידי ביטוי בעיקר כשמדובר במשפחות שרכשו כמה מכשירים, וכך הן מגלות שבעצם מדובר בקנס".

לדברי שאמה-הכהן, הוא אף דרש ממשרד התקשורת לצאת בקמפיין בנושא ניתוק הזיקה (רפורמה המאפשרת ללקוח שעובר לחברה אחרת עם המכשיר הסלולרי שלו לקבל את אותן ההטבות, כאילו רכש את המכשיר מהמפעיל אליו הוא עובר). ואולם, לדבריו המשרד לא ביצע זאת, והציבור לא הפנים לגמרי את משמעותה של הרפורמה. על כן חש שאמה-הכהן שצריך לפעול באמצעות חקיקה כדי להגביל את ההטבות בתוכניות "חיוב-זיכוי".

בהתייחסו לאפשרות שעל חברות הסלולר ייאסר למכור מכשירים, הוא אומר כי הוא תומך בכך, וכי חלק מהמפעילים לא יתנגדו לאפשרות זו.