727 אלף עמיתים הצטרפו לפנסיה חובה ב-3 שנים

לפי נתוני האוצר של ההצטרפות של מפקידים לקרנות הפנסיה החדשות המקיפות, רוב המצטרפים הם עם צבירה נמוכה המהווה אבן ריחיים לצווארן של הקרנות

בשנת 2008 החיסכון לפנסיה הפך לחובה בישראל, ומאז ועד היום טרם התגבש קונצנזוס בשוק האם מדובר בתחום אטרקטיבי מבחינת קרנות הפנסיה, או שמא דווקא מדובר בתחום שההכנסות ממנו לא משתוות להוצאות בגינו. בוודאי בשנים הראשונות להחלת הפנסיה חובה.

במסגרת הדוח השנתי ל-2010 פרסם עתה האוצר את נתוני ההצטרפות של מפקידים לקרנות הפנסיה החדשות המקיפות בשנים 2008-2010, בהתאם לצו ההרחבה לביטוח פנסיוני מקיף במשק. מהנתונים עולה, כי עד סוף 2010 הצטרפו לשוק הפנסיה 727 אלף עמיתים המשויכים לפנסיה חובה.

מרבית העמיתים שהחלו לחסוך בקרנות הפנסיה הודות לפנסיה חובה הצטרפו למעגל החוסכים כבר בשנה הראשונה - יותר מ-312 אלף איש, ובשנה השנייה, 2009, וב-2010, הצטרפו לקרנות 228 אלף איש וכ-187 אלף איש, בהתאמה. ככל הידוע חלק משמעותי מ"עמיתי הפנסיה חובה" הללו כבר נמצאים כיום במעמד של עמיתים מוקפאים - עם צבירה נמוכה מאוד, ומהווים משקולת על החברות המנהלות.

החלוקה בין הגדולות

בכל אופן, חלק הארי מעמיתי הפנסיה חובה החדשים הגיע, כצפוי, לחמש קבוצות הפנסיה הגדולות בשוק, אם כי בסדר שונה מנתח השוק שלהן. הקרן שמשכה הכי הרבה מצטרפים חדשים בעזרת הפנסיה חובה היא הראל גלעד פנסיה - גוף הפנסיה הרביעי בגודלו בשוק - שכבר בשנה הראשונה של הסדר הפנסיה חובה צירפה לשורותיה כ-25% מסך העמיתים החדשים. בשלוש השנים הראשונות להסדר הפנסיה חובה הראל הייתה הכתובת ל-22%-24% ממצטרפי הפנסיה חובה, וב-2010 היא ירדה לרמה של 17.6%.

מקפת החדשה של מגדל אוחזת בנתח של 21.6% מסך המצטרפים מכוח צו ההרחבה, כאשר במקום השלישי ניצבת קרן הפנסיה הגדולה ביותר בשוק - מבטחים החדשה של מנורה. בשלוש השנים הראשונות להסדר הפנסיה חובה משכה אליה מבטחים החדשה כ-185 מצטרפים מהפנסיה חובה - פחות ממחצית מנתח השוק הכולל שלה נכון לסוף 2010, והפניקס פנסיה היוותה כתובת להרבה יותר מחלקה היחסי בשוק הפנסיה.

איילון הייתה הכתובת ל-4.7% ממצטרפי הפנסיה חובה בשנים 2008-2010, ובית ההשקעות מיטב צירף ב-2008-2010 1,982 עמיתים המפקידים בהתאם לפנסיה חובה.

מהדוח השנתי של האוצר ל-2010 עולה בנוסף, וכצפוי, כי מרבית מצטרפי הפנסיה חובה הם העובדים החלשים ביותר (העובדים החזקים יותר נהנו ברובם המכריע מתנאים מיטיבים עוד קודם לצו ההרחבה בנושא); 45% מהם משתכרים עד 2,000 שקל בחודש (מבחינת השכר הבסיסי לפנסיה) ו-76% מהם משתכרים עד 4,000 שקל לחודש. כלומר, כמעט כל עמיתי הפנסיה חובה לא מגיעים לרף השכר הממוצע, ונמצאים הרבה מתחתיו.

רבעון שלישי שלילי במיוחד

הרבעון השלישי ב-2011 לא מבשר טובות לכל החוסכים באפיקי החיסכון לטווח ארוך. הפוליסות המשתתפות ברווחים ומסלולי ההשקעה של חברות הביטוח וקרנות הפנסיה החדשות המקיפות, שבאמצעותם מנוהלים נכון להיום נכסי ציבור בהיקף של יותר מ-211 מיליארד שקל, המשיכו ברבעון השלישי את המגמה השלילית השנה - והעצימה אותה במידה רבה.

ביולי, אוגוסט וספטמבר השנה איבדו הפוליסות המשתתפות ברווחים של חברות הביטוח 5.7% בממוצע (כשבתשעת החודשים הראשונים של השנה החברות איבדו בקרן י' 6.7% בממוצע). פוליסות מסלולי ההשקעה מ-2004 הניבו לחוסכים הפסד של 5.3% בממוצע ברבעון השלישי (כשמתחילת השנה הן איבדו 6.5%).

כל חברות הביטוח מציגות תשואה שלילית ברבעון ומתחילת השנה, כשמקרב כלל החברות, אליהו בולטת לחיוב, וקבוצת הביטוח מגדל בולטת לחיוב בראש דירוג החברות הגדולות (והשני בסה"כ). הרבעון החלש ביותר נרשם אצל הפניקס, שמציגה את התשואה הנמוכה ביותר בקרן י', בעוד שאיילון מציגה את התשואה החלשה ביותר מתחילת השנה.

קרנות הפנסיה נהנו בתקופה זו מהאג"ח המיועדות, המבטיחות 30% מתיקן בריבית ריאלית של 4.8% לשנה, והציגו תשואה שלילית ממוצעת של 3.75% "בלבד" ברבעון השלישי. ב-12 החודשים האחרונים מציגות כל הקרנות הגדולות תשואה חיובית של כ-0.9% בממוצע. מקפת החדשה של מגדל עומדת בראש דירוג התשואות של הקרנות לספטמבר השנה.

פנסיה חובה הוא צו הרחבה המחייב לחסוך לפנסיה נכנס לתוקף החל מ-2008 לגבי עובדים שלא זכו להסכם מיטיב ממקום העבודה שלהם. מדובר על הליך הדרגתי שהחל ב-2008 עם הפרשות עובד ומעביד בשיעור 2.5% מהשכר המבוטח, ויושלם ב-2013 כשההפרשות יגיעו ל-15% מהשכר (עד למגבלה של השכר הממוצע במשק). ישנה הסכמה להגדיל את שיעור ההפרשה ל-17.5% מהשכר ב-2014, אולם תוספת זו טרם זכתה לצו הרחבה.

מצטרפי הפנסיה חובה
 מצטרפי הפנסיה חובה

תשואות הפנסיה והפוליסות המשתתפות ברווחים
 תשואות הפנסיה והפוליסות המשתתפות ברווחים