"גם בחודשים הבאים מחירי הדירות צפויים להמשיך ולרדת"

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה דיווחה כי מדד המחירים לצרכן עלה ב-0.1% באוקטובר, בעוד מדד מחירי הדירות רשם ירידה לראשונה מזה 3 שנים ■ להלן תגובות גורמים בשוק לנתונים

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה דיווחה היום (ג') כי מדד המחירים לצרכן עלה בכ-0.1% בחודש אוקטובר, בסמוך לציפיות בשוק (שהצביעו על עלייה צפוייה של 0.2% במדד). בנוסף, עדכנה הלמ"ס כי האינפלציה ב-12 החודשים האחרונים עומדת על 2.7% - בתוך היעד הממשלתי.

גולת הכותרת של מדד אוקטובר היא סעיף הדיור, כאשר לראשונה מזה 3 שנים מדד מחירי הדירות (שלא נכלל במדד המחירים לצרכן) רשם ירידה בשיעור של 0.2%. כמו כן, אחרי תקופה ארוכה נרשמה ירידה של כ-0.5% בסעיף הדיור.

להלן תגובות גורמים בשוק לנתוני המדד:

■ אורי גרינפלד, מנהל מחלקת מאקרו בפסגות: "בשבועות האחרונים אנו עדים לקיפאון בשוק הדירות למכירה בעקבות צפי של הרוכשים הפוטנציאליים לירידת מחירים עתידית ודחיית עסקאות. הירידה בסעיף במדד אוקטובר היא זמנית בלבד כיוון שדחיית רכישת הדירות על-ידי משקי הבית מייצרת עודפי ביקוש בשוק השכירות, מה שידחוף להמשך עליות מחירים בסעיף זה".

■ אמיר כהנוביץ, כלכלן ראשי בכלל פיננסים: "כבר נתקלנו בשנים האחרונות בחודשים סוררים שבהם מחירי השכירות ירדו, אבל חזרו לאחר מכן לעלות. אלא שאולי 'הפעם זה שונה', ברקע משבר חובות וחשש להאטה וטפטוף של בתים חדשים לשוק. אנו מעריכים שבנק ישראל יוריד את ריבית דצמבר ברבע אחוז (ל-2.75%), וגג עוד הורדה אחת נוספת, אבל לא יותר מזה".

■ אלכס זבז'ינסקי, כלכלן המקרו של דש בית השקעות: "המדד מסמן סוף לעליית מחירי הדירות וסוף להשפעת המחאה החברתית על מחירי המזון. הירידה במחירי הדיור מאפשרת לבנק ישראל מרחב פעולה גדול יותר בהקלה במדיניות המוניטארית, העשויה להידרש על רקע חולשה בפעילות המשק. גם בחודשים הבאים מחירי הדירות צפויים להמשיך ולרדת".

■ יונתן כץ וכלכלני לידר שוקי הון: "ההאטה באינפלציה נובעת ממגמת ההאטה בפעילות הריאלית במשק הישראלי על רקע ההאטה הגוברת בעולם.מדד אוקטובר הנמוך יחסית והירידה בקצב האינפלציה יתמכו בהחלטת בנק ישראל להוריד את הריבית בסוף החודש, זאת על רקע סימנים ברורים להרעה במצב הכלכלי בישראל ובעולם".

■ יניב פגוט, האסטרטג הראשי של קבוצת איילון: "נמשכת מגמת התכנסות האינפלציה לעבר מרכז יעד האינפלציה של בנק ישראל. ההפתעה המרעננת הייתה ירידת מדד שירותי דיור בבעלות ואילו ההפתעה המאכזבת הייתה עליית מחירי המזון. אנו סבורים כי נגיד בנק ישראל יותיר את ריבית הבסיס חודש נוסף ללא שינוי עד לקבלת אינדיקציות מובהקות יותר מהסביבה האינפלציונית בחודשים הקרובים".

■ יהודה אלחדיף, נשיא התאחדות המלאכה והתעשייה: "מדד חודש אוקטובר הנמוך משקף ירידה ברורה ברמת האינפלציה בארץ. על בנק ישראל להפחית את הריבית במשק באופן נמרץ יותר בכדי לעודד את הפעילות הכלכלית והתעסוקה, ולהקל על עלויות המימון של המגזר העסקי".

■ ורד יצחקי, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים: "יציבות המחירים והצפי להמשך פרסום מדדים נמוכים בחודשים הקרובים, כל זאת על רקע ההאטה הכלכלית בעולם והמשבר שפוקד את אירופה, תומכים במהלך של הפחתת ריבית מצד בנק ישראל כבר בחודש הנוכחי".