קו-אופ: חשד לאי-סדרים הוביל לפיטורי מאות עובדים

לפני מספר חודשים סירב סמנכ"ל הכספים לחתום על הדוח ל-2010, לאחר שבאגף הסחר ביקשו "לתקן" מספרים כדי להראות פעילות רווחית ■ לחברה מונה מנהל-מלווה

חשדות לאי-סדרים ופיטורים של מאות עובדים ברשת קו-אופ ישראל. הפרשה החלה לפני מספר חודשים, כאשר סמנכ"ל הכספים סירב לחתום על הדוחות הכספיים, לאחר שבאגף הסחר ביקשו לרשום בדוחות שנת 2010 את הבונוסים ואת ההשתתפות של הספקים בפרסום ששולמו לבינואר 2011, וזאת מבלי לבצע הפחתה נדרשת בשווי המלאי.

צעד זה נעשה על מנת להראות רווחיות בפעילות הרשת, בעוד שדיווח נאות היה צריך להצביע על איזון או הפסד קטן. סמנכ"ל הכספים מיהר לפנות ליועץ המשפטי של הרשת, ובעקבות זאת בכיר ברשת סיים את תפקידו.

לדברי אותו בכיר, "הייתה טענה שמישהו מאנשיי שינה מחירי קנייה של פריטים בהנחיה שלי, וזאת כדי להשפיע על שווי המלאי. הטענות על רישום הבונוס לא היו אליי. עברתי בדיקת פוליגרף ונמצאתי דובר אמת. היועמ"ש דרש שאתפטר, ועשיתי זאת".

הבכיר הוסיף כי "החברה בדקה שמועות מהסוג האמור, ולאחר בדיקה ממצה חזרה בה מטענות אלה והצהירה כי אין לה כל טענה כלפיי".

תלונה אנונימית

אלא שבכך לא תם הסיפור. קו-אופ ישראל היא אגודה שיתופית, וביולי 2011 קיבל רשם האגודות תלונה אנונימית המפרטת לכאורה חשד לאי-סדרים באגודה. בעקבות המכתב נקראה הנהלת הרשת בדחיפות לבירורים אצל רשם האגודות, המחזיק בסמכויות של שופט.

מנכ"ל הרשת, רמי מנדל, היועץ המשפטי, עו"ד עופר פיינשטיין, וסמנכ"ל הכספים, אבי שני, זומנו למספר פגישות אצל הרשם, שלאחריהן החליט הרשם לקיים בדיקה יסודית ומעמיקה של המתרחש בקו-אופ ישראל.

בסופו של דבר סוכם כי היועץ המשפטי פיינשטיין ימונה למנהל-מלווה של הרשת, כי ראש אגף ביקורת ברשם האגודות יבדוק את מצבה הכספי של הרשת, וכי הרשת תפתח בתהליכי התייעלות נרחבים.

פיינשטיין אכן מונה כ"מנהל מיוחד", ועם כניסתו לתפקיד הוא החל במהלכי התייעלות. אחת ההחלטות הראשונות שקיבל פיינשטיין היא למכור את תת-הרשת מ.מ.ן. מדובר ברשת הבי דיסקאונט שקו-אופ ישראל רכשה ביוני 2007 תמורת 53 מיליון שקל. מאז הרכישה הלכו מכירות ורשת וירדו. לדברי ספקים, הצניחה במכירות הגיעה לשיעורים של 40%-50%.

"המכירות במ.מ.ן צנחו כי הרשת ריסקה את המותג. זגזגו במחירים. חשבו שיכולים להעלות מחיר, ואז הרשת הפסיקה להיתפס כהבי דיסקאונט. כשכבר החליטו לחזור לפעול בהבי דיסקאונט, המרווחים היו שליליים, וזה כבר היה מאוחר מדי. מונו 3 מנהלים לרשת, ושלושתם נכשלו. אפילו ממן שייסד את הרשת נקרא לשוב ולנהל אותה, אבל גם זה נכשל", מספר מקורב.

רשת מ.מ.ן צברה הפסדים של 20 מיליון שקל בשנה וגררה את הרשת כולה כלפי מטה. בספטמבר השנה רכשה רשת מגה של קבוצת אלון 4 סניפים של מ.מ.ן תמורת סכום כולל של 35 מיליון שקל. רשת מחסני להב, שבבעלות חברת האוטובוסים דן, רכשה את הסניף החזק של מ.מ.ן בנתניה תמורת 10.5 מיליון שקל; ואילו ויקטורי רכשה את הסניף השני בנתניה תמורת 4 מיליון שקל.

התמורה הכספית הכוללת מהמכירה עומדת על 49.5 מיליון שקל, ובתוספת מלאי מגיעה התמורה ל-60 מיליון שקל. כיוון שהממונה על ההגבלים העסקיים טרם אישר את מכירת הסניפים לרבוע כחול, התקבולים מרבוע כחול בגין המכירה טרם התקבלו, ולפי שעה קו-אופ ישראל ממשיכה להפעיל אותם.

לפני מספר חודשים סגרה הרשת את סניף מ.מ.ן באשדוד כיוון שלא נמצא לו קונה. מכירת מ.מ.ן הביאה את קו-אופ ישראל ליתרות של כ-13 מיליון שקל, באופן שמחזק את היציבות הפיננסית ומאפשר לחברה להמשיך לפעול. ברשת מצפים שעם קבלת התקבולים מרבוע כחול, יגדלו היתרות ל-30-40 מיליון שקל.

רה-ארגון מקיף

הצעד הבא עליו החליט פיינשטיין הוא רה-ארגון מקיף בחברה וצמצום כוח-האדם. במסגרת זו פוטרו בחודשים האחרונים 250 עובדים בחברה, ו-100 עובדים נוספים יעברו להיות מועסקים ברשת ויקטורי, במסגרת הסכם מכירת הסניפים.

כיום מונה מצבת העובדים 1,500 איש, ומהלך ההתייעלות הביא לקיצוץ של 10% בהוצאות השכר. עם העברת סניפי מ.מ.ן לרבוע כחול, יסיימו עוד כ-150 עובדים את עבודתם ברשת.

לבד מפיטורי העובדים, לרשת מונה סמנכ"ל פיתוח עסקי ומנהל מדף, שני תפקידים חדשים. כמו כן, מנהל המבצעים של שופרסל, מוטי סלע, גויס לתפקיד סמנכ"ל הסחר. שינויים מהותיים נעשו גם בכל מערכות התפעול ובאגף משאבי אנוש.

לאחרונה הוחלט ברשת להתמקד בפעילות בשכונות ולא להיכנס למחדש לפעילות בהבי דיסקאונט שנעשתה באמצעות רשת מ.מ.ן. לרשת יש מותג חזק בשכונות, "מיסטר זול", המונה 50 סניפים, והכוונה היא להמשיך ולחזק אותו.

אסטרטגיה חדשה

ברשת סבורים כי ניתן יהיה לייצר אסטרטגיה חדשה שתתבסס על פעילות בשכונות ומעורבות קהילתית, גם דגש פחות חזק על המחיר. בינתיים המהלכים החלו לשאת פרי, והסניפים עברו לאחרונה לרווחיות תפעולית.

באגודה נערכו לאחרונה בחירות חדשות, ונקבעו יעדים, באישור רשם האגודות. היעדים שנקבעו הם רווח תפעולי של 3%, קופת מזומנים של 35-30 מיליון שקל, מבנה ארגוני ותרבות ארגונית יציבים, שיאפשרו לרשת להמשיך לפעול בביטחון.

בשנים האחרונות מחזור הרשת הגיע ל-1.2 מיליארד שקל בשנה, אבל הרשת נעה מאיזון להפסד של 1-2 מיליון שקל. עם השלמת המכירה של מ.מ.ן צפוי המחזור של הרשת לעמוד על 850 מיליון שקל בשנה.

המנהל המלווה: "ההתייעלות - בזכות האיתנות הפיננסית של החברה"

עו"ד פיינשטיין מסר בתגובה כי "קו-אופ ישראל מצוי בעיצומו של תהליך התייעלות פנימית עמוק הנובע מדרישת רשם האגודות השיתופיות, באמצעות ניהול מיוחד שלי".

הוא הוסיף כי "איתנותה הפיננסית של החברה הינה גבוהה - דבר המאפשר לחברה לבצע תהליכי התייעלות יסודיים. במסגרת ההתייעלות הוחלף סמנכ"ל הסחר במר מוטי סלע, מנהל המבצעים של שופרסל, וכן מתקיים משא-ומתן לקליטת סמנכ"ל פיתוח עסקי מהמובילים בשוק".

רשם האגודות אישר כי הוא פתח בבדיקה לאחר קבלת מכתב אנונימי, והוסיף כי "לאור החשדות שהתעוררו, נעתר משרד רשם האגודות לבקשת האגודה לבצע תהליכי התייעלות פנימיים עמוקים, המתבצעים בסיוע עו"ד עופר פיינשטיין, אשר מונה כמנהל מיוחד באישורנו.

"משרד הרשם עוקב מקרוב אחר תהליכי ההתייעלות הפנימיים באגודה ומלווה אותם, לצורך הבטחת האינטרסים של כלל חבריה. בין היתר מוודא משרד הרשם כי האגודה מקיימת הליכים דמוקרטים של בחירות למוסדותיה, וחבריה מיוצגים על-ידי מוסדות אלה".