אירופה ננעלה בירידות; הפחד ממשבר החוב המשיך להכביד

הבנק האירופי יספק הלוואות למדינות הפריפריאליות באירופה ■ נחשפה תוכנית של גרמניה לטיפול במשבר ■ יוון תחשוף התקציב השנתי ל-2012

המסחר בבורסות אירופה ננעל היום (ו') ביום האחרון של השבוע בירידות שערים של עד 1% לאחר שהתנהל מהפתיחה במגמה יציבה עם נטייה לירידות. היפוך המגמה במסחר הגיע לאחר דיווח של ה"דאו ג'ונס" כי הבנק המרכזי האירופי הסכים להלוות כסף לכלכלות אירופה המתקשות, בתיווך קרן המטבע, אולם הנטייה לעלייה התהפכה שוב לקראת הנעילה, מה שמחזק את העובדה כי הפחד מפני המשבר נותר איתן.

השילוב בין עליית רף החרדה באירופה המתבטאת בין היתר בעליית תשואות האג"ח של הכלכלות הפריפריאליות, יחד עם אזהרות מודי'ס ופיץ' כי המשבר באירופה עלול לפגוע גם במערכת הפיננסית בארה"ב - הוסיף להשפיע על המסחר בשווקים היום. עוד נחשפה במהלך היום תוכניתה של ממשלת גרמניה להתמודדות עם תרחיש של החרפה במשבר החוב, שעומדת ברקע המסחר (פירוט בהמשך).

דיווח של ה"דאו ג'ונס" , הבנק המרכזי האירופי הסכים עקרונית להלוות כספים לכלכלות אירופה המתקשות, בתיווכה של קרן המטבע. דיונים בנושא צפויים להתחיל בימים הקרובים, כך על פי הדיווח. זאת, לאחר שנגיד הבנק המרכזי, מריו דראגי, התבטא היום בזעף בדבר אי-הקמתה של קרן החילוץ הזמנית לאירופה, אשר מכוננת בקצב איטי, לדידו. (לסיפור המלא)

עוד היום, חשף ה"פיננשל טיימס" מסמכים רשמיים של משרד החוץ הגרמני, הפורטים תוכנית ממשלתית לקראת תרחיש של החרפת משבר החוב. גרמניה, כך נראה, נערכת לקראת הכרזה על חדלות פירעון בכלכלות דוגמת איטליה וספרד, תוך שהיא בוחנת את האפשרות להקים גוש "כלל אירופי" חדש, אשר ישתלט על הכלכלות הקורסות ויספח את חובותיהן.

איטליה במוקד

באירופה, עמדה במוקד גם היום הכלכלה האיטלקית, המחזיקה בהיקף חובות של 1.9 טריליון אירו. בשבוע האחרון נשקו תשואות האג"ח האיטלקיות לרף ה-7%, אשר כונה בשווקים "נקודת האל-חזור". גם סוכנות הדירוג פיץ' העכירה את הסנטימנט כאשר הצהירה ש"כלכלת איטליה כבר נמצאת במיתון", וכי חובותיה עלולים להיות בלתי ניתנים להכלה. מנגד, יש גם חדשות טובות: ראש הממשלה האיטלקי החדש, מריו מונטי, צלח אתמול הצבעת אי-אמון לממשלה בפרלמנט (היום יתמודד מונטי עם הצבעת אמון נוספת, בבית התחתון בפרלמנט).

אבל לא רק איטליה: גם התשואות על האג"ח האיטלקיות והצרפתיות עלו אמש במהלך שתי הנפקות נפרדות - תוך שהן מתקרבות לרף ה-7% המאיים. זאת, על רקע התגוששות בין הנהגות גרמניה וצרפת לגבי יכולתו של הבנק המרכזי האירופי לקחת חלק פעיל בטיפול במשבר החובות. גם החשש מהידרדרות בכלכלה הספרדית מתגבר (שהולכת לבחירות ביום א'), על רקע תחזיות צמיחה מטרידות שפורסמו אמש.

ומה עם יוון? אי-אפשר לשכוח את המדינה עמוסת החובות. היום, יחשוף ראש ממשלת יוון לוקאס פפדמוס את התקציב הסופי לשנת 2012, בזמן שממשלת המעבר שלו נמצאת במרוץ נגד הזמן כדי למנוע התמוטטות של הכלכלה במדינה. שר האוצר היווני, אוונגלוס וניזלוס, יציג את התוכנית לקבינט לפני שהיא תוגש למחוקקים.

הבנקים בארה"ב בסיכון

ומהמשבר באירופה, לארה"ב: מומחים פיננסים בכלכלה הגדולה בעולם מתחילים להתייחס ביתר שאת למשבר באירופה, כאשר אתמול הזהירה סוכנות הדירוג פיץ' כי הבנקים בארה"ב עומדים בפני סיכון אשראי מתגבר, בצל משבר החובות הריבוניים שפוקד את יבשת אירופה.

לפי פיץ', ל-6 הבנקים הגדולים בארה"ב - JP מורגן , בנק אוף אמריקה , סיטיגרופ , וולס פרגו , גולדמן זאקס ומורגן סטנלי - חשיפה כוללת בהיקף של 50 מיליארד דולר לאג"ח ממשלתיות של מדינות ה-PIIGS - פורטוגל, אירלנד, איטליה, יוון וספרד. גם סוכנות S&P מזהירה היום כי היא עלולה לבצע מהלך של הורדת דירוג לבנקים האמריקנים, בצל המשבר.

נעילה שלילית באסיה

הבורסות באסיה ננעלו היום בירידות שערים של עד 1.8%, על רקע הנעילה השלילית אמש בבורסות בוול סטריט ובאירופה. הסנטימנט השלילי ביבשת ניכר במסגרת החשש מהחרפת משבר החובות באירופה לאור העלייה בתשואות האג"ח האיטלקיות והספרדיות, ולאחר אזהרת פיץ' לגבי הבנקים בארה"ב.

העלייה באג"ח הספרדיות היא "חלק מהדאגה הגוברת לגבי אירופה בכלליות. יש לנו מצד אחד נתונים כלכליים גרועים מאירופה, מצד שני מכרזי אג"ח גרועים, ובנוסף אנחנו מקבלים כותרות סותרות מצד פוליטיקאים", אמרה סו-לינג אונג מ-RBC קפיטל מרקטס. "זה פשוט שילוב של המסחר המסוכן הזה שמגביר את החששות מאירופה".

על אף המשבר הגובר באירופה, הצמיחה בכלכלות דרום מזרח אסיה ממשיכה. במלזיה צמח התמ"ג ב-4.8% ברבעון האחרון, ובתאילנד, לפי סקר שנערך לאחרונה, צמח התמ"ג ב-4.5%. "הבנקים המרכזיים במלזיה ותאילנד ישמרו על האופציות פתוחות ויבצעו הקלות אם נתוני הצמיחה ייעשו מכוערים בחודשים הקרובים", אמר צ'ו הק בין, אנליסט מסינגפור במריל לינץ'.

ביפן סבלו היצואנים מהין המתחזק אל מול הדולר, שנפל שוב מתחת לרמת ה-77 ין לדולר. כך, מספר חברות ענקיות חוו ירידות היום במהלך המסחר - ביניהן ענקית האלקטרוניקה סוני , ויצרנית המכוניות מיצובישי .

[לטבלת ישראליות בעולם][לבורסות בעולם]