סיטי מאבדת שליטה: הפסד של כ-200 מ' ליש"ט ב-2010/11

המועדון רשם "שיא", עם ההפסדים הגבוהים בכל הזמנים של קבוצת כדורגל בעונה אחת ■ היקף תשלומי השכר אשתקד: 174 מיליון ליש"ט; ההכנסות: 153 מ' בלבד

מנצ'סטר סיטי פרסמה בסוף השבוע את הדוחות הפיננסיים שלה לעונת 2010/11, שחשפו: ההפסד הגבוה ביותר בשנה אחת של קבוצת כדורגל, בכל ההיסטוריה של הענף.

מועדון הפרמיירליג רשם ב-12 החודשים שהסתיימו ב-31 במאי 2011 הפסד נקי של 194.9 מיליון ליש"ט, הגבוה בכ-62% מזה שנרשם בעונת 2009/10. סיטי שברה בכך את ה"שיא" שהיה שמור עד עכשיו לצ'לסי של רומן אברמוביץ', שרשמה ב-2005 הפסד של 141 מיליון ליש"ט בשנה אחת.

עד כמה מתנהלת מוליכת הפרמיירליג תחת היגיון פיננסי עקום, ניתן ללמוד מהנתון הבא: היקף השכר ששילמה הקבוצה בעונה הקודמת הסתכם ב-174 מיליון ליש"ט, כאשר כלל ההכנסות שלה הגיעו ל-153 מיליון ליש"ט בלבד. יריבתה העירונית של הסיטי, יונייטד, היא עדיין עסק גדול הרבה יותר: ההכנסות שלה אשתקד הסתכמו ב-331.4 מיליון ליש"ט, יותר מפי 2 מאלו של הסיטי.

זרוע ההשקעות של אבו-דאבי, ADUG, בראשות השייח' מנצור בין זאיד אל-נאיאן, רכשה את הסיטי לפני שלוש שנים. מאז, לפי "הגרדיאן", היא הספיקה לשפוך על הקבוצה 791 מיליון ליש"ט על מנת להפוך אותה לאחת המובילות בכדורגל העולמי.

הנתונים הגרועים האלו מעמידים בספק גדול את היכולת של סיטי לעמוד ברגולציות הפייננשל פייר-פליי של אופ"א. כזכור, במסגרת התקנות החדשות, מועדונים באירופה יצטרכו להציג בשלוש העונות הקרובות הפסדים כוללים שלא עולים על 45 מיליון אירו (38.5 מיליון ליש"ט). אופ"א תשקול להפעיל סנקציות שונות נגד מועדונים שלא יעמדו בתנאים, כולל הרחקה מהשתתפות במפעלים האירופיים, אמברגו בשוק ההעברות ועוד.

אבל בסיטי לא ממש מודאגים בינתיים מאופ"א. "ההפסדים השנה היו חלק מאסטרטגיית ההשקעה הנרחבת שלנו, אבל הם לא יחזרו ברמה כזאת בשנים הקרובות", אמר גראהם וואלאס, סמנכ"ל התפעול של המועדון. "הקבוצה עוברת כרגע טרנספורמציה בצד השיווקי-מסחרי שלה, שתאפשר לה לעבוד תחת מודל מאוזן יותר בשנים הקרובות. אנחנו כל הזמן משתפים פעולה עם אופ"א ונשמעים לדרישות שלה".

ההכנסות של הסיטי צמחו בעונה הקודמת בשיעור של 22.5%, וצפויות לרשום קפיצה משמעותית נוספת גם בעונה הנוכחית, בעקבות ההשתתפות של המועדון בצ'מפיונס ליג, והסכם החסות החדש עם "איתיחאד", שאמור להזרים לקבוצה כ-350 מיליון ליש"ט ב-10 העונות הקרובות.