למרות הלחצים: ועדת הריכוזיות תקיים את השימוע במועדו

ראש הממשלה ושר האוצר דחו פניות של עורכי דין ולוביסטים המייצגים בעלי שליטה המבקשים לדחות את השימוע לצורך הצטיידות בחוות דעת בינלאומית

שלב השימועים של הוועדה להגברת התחרותיות ייפתח ביום רביעי הבא, 30 בנובמבר, ויימשך ארבעה ימים. ההחלטה לקיים את השימוע במועדו התקבלה למרות לחצים שהופעלו, ועדיין מופעלים, על רה"מ, שר האוצר וכמה מחברי הוועדה במטרה לדחותו בשבועות עד חודשים. דובר משרד האוצר אישר את מועד פתיחת השימועים.

עורכי הדין הבכירים והלוביסטים המייצגים בעלי שליטה בתאגידים גדולים ביקשו לדחות את השימוע כדי שיוכלו להצטייד בחוו"ד בינלאומיות לשם גיבוש עמדתם המורכבת, אך רה"מ, בנימין נתניהו, ושר האוצר, יובל שטייניץ, דחו פניות, גם אישיות, וסירבו להתערב בנימוק שמדובר בוועדה בלתי תלויה. כמה מחברי הוועדה נועדו עם מי שרואים עצמם נפגעים מההמלצות, במפגשים שהוגדרו "מגעים בלתי רשמיים", וזאת למרות סיכום פנימי בוועדה שלא להיפגש עם אף גורם חיצוני.

הלחצים לדחיית מועד השימוע, תוך איום בפנייה לבג"ץ בבקשה לצו מניעה, החלו מרגע שפורסמו המלצות הביניים ו-13 בנובמבר נקבע כמועד הסופי להגשת ניירות עמדה. בשלב מסוים אישרה הוועדה ארכה של 14 ימים. יום ראשון, 27 בנובמבר, נקבע כיום האחרון להגשת העמדות הכתובות. אולם הלחצים מתחזקים ככל שמתקרב מועד ההגשה האחרון ומכוונים עתה בעיקר לדחיית מועד השימועים.

ועדת הריכוזיות מתכוונת להגיש את המלצותיה עד סוף דצמבר השנה, ובאוצר מתכוונים להביאן לממשלה חודש לאחר מכן ולהשלים את הליכי החקיקה בכנסת עד ערב פסח, טרם יציאת הכנסת לפגרה.

אחריות המוסדיים

בגופים הרגולטוריים מודעים לבעיות העולות מכמה סעיפים בהמלצות, בעיקר אלה הנוגעים ל"חברות הפער". באחרונה מדברים רבות על חולשת הגופים המוסדיים בעומדם מול בעלי שליטה והקושי שלהם לייצג בנאמנות מלאה את האינטרס הציבורי. זאת בעוד המלצות הביניים המרכזיות מדברות דווקא על חיזוק משמעותי במעמד הציבור בקבלת החלטות קריטיות ב"חברת פער".

אחד הנושאים הנידונים בימים אלה קשור לחברת הייעוץ אנטרופי, המייעצת לגופים מוסדיים בהצבעותיהם באספות כלליות של חברות ציבוריות. אנטרופי מייצגת עמדה של יותר משני-שליש מהגופים המוסדיים, המצביעים עפ"י המלצותיה בין מסיבות של נוחות, חיסכון בהוצאות או מתוך הערכה כי המלצותיה הן "שמיכה" להחלטות קריטיות, ובכללן החלטות על עסקאות בעלי עניין העלולות להיות בעייתיות במיוחד. השאלה הנבדקת עתה היא אם יש בעבודת אנטרופי ניגוד עניינים.

שאלה נוספת היא אם אנטרופי היא בגדר מונופול מהסוג המאפשר מעורבות הממונה על ההגבלים העסקיים. במקביל, ברשות ני"ע והממונה על שוק ההון, הביטוח והחיסכון באוצר כבר החלו להדגיש כי האחריות המלאה בהצבעה היא של הגוף המוסדי המצביע, ואין לראות בהמלצת אנטרופי משום "חוות דעת" המסירה ממנו אחריות. מנהלי קרנות נאמנות וקופ"ג נדרשים לחשוף לציבור את שיקול הדעת האישי בכל הצבעה.

כדי לחזק את עמדת מחזיקי מניות הציבור מוקמת בימים אלה מערכת אינטרנטית שתאפשר לבעלי מניות פרטיים להצביע באופן אישי באספות הכלליות. הציפייה היא שמעורבות אנשים פרטיים תגביר את מעורבותם של אלה שאינם בעלי עניין ישיר או עקיף בהחלטות. מה גם שבעלי שליטה ושליחיהם לא יוכלו לדעת מראש מי יצביע ואיך יצביע ויתקשו להשפיע על ההחלטות.