ראש אכ"א: נפטר 5% מאנשי הקבע; להגדיל שכר החיילים

אורנה ברביבאי בוועדת החוץ והביטחון: "לא ניתן להמשיך לאפשר מצב שבו שכרו של חייל יעמוד על 300-400 שקל ובמקביל הורי החייל נדרשים לממן אותו בתוספת של 1,000 שקל בכל חודש"

צה"ל מתכונן לפטר 5% מאנשי הקבע - כך טענה ראש אכ"א אורנה ברביבאי בדיון שנערך היום (ג') בוועדת החוץ והביטחון. הדברים נאמרו בימים של דיונים סוערים על קיצוץ בתקציב הביטחון, על מנת להיענות לדרישות החברתיות.

"בשל הקיצוץ המסתמן בתקציב הביטחון, צה"ל קיבל החלטה עקרונית לצמצם 5% ממערך אנשי הקבע שלו", אמרה ברביבאי. היא הביעה גם תמיכה בהגדלת שכר חיילי החובה: "לא ניתן להמשיך לאפשר מצב שבו שכרו של חייל יעמוד על 300-400 שקל ובמקביל הורי החייל נדרשים לממן אותו בתוספת של 1,000 שקל בכל חודש".

לדבריה, "צה"ל תומך ברציונל שיש צורך להגדיל את שכר החיילים בשירות חובה, למרות שלא מדובר במקום עבודה אלא בשירות בעל ערך. גובה התגמול צריך להיות בהתאם לאופי השירות, כך שלוחמים יקבלו יותר. גובה התגמול נכון שיגדל באופן פרוגרסיבי בהתאם לאורך תקופת השירות, כך שמי שמשרת יותר זמן ירווח יותר. כדי שנוכל לעמוד ביעד זה, אנחנו זקוקים למקורות תקציביים חיצוניים נוספים".

בדיון העלה ח"כ עמיר פרץ טענה בהקשר לשכר חיילי הקבע ואמר כי "במצב הנתון היום ישנם נגדים וקצינים צעירים שמרווחים פחות משכר סטודנט. הגיע הזמן לעשות סדר בעניין ולהפסיק להפוך את אנשי הקבע לשק חבטות".

ברביבאי התייחסה בדיון גם לסוגיית שירת הנשים כשאמרה כי "צה"ל הוא צבא העם וכולם מחויבים בשירות צבאי. עמדת הצבא בנושא שירת נשים היא ברורה: נשים יכולות לשיר מעל כל במה ובכול טקס. למפקד בצה"ל יש שיקול דעת והוא זה שיקבל את ההחלטה בהתאם לשיקול הדעת".