"סיכוי טוב שהצמיחה בארה"ב תעלה חזרה ברבעון הרביעי"

האומדן השני לצמיחה בארה"ב לרבעון השלישי אכזב מכל הבחינות ■ הצביע על צמיחה של 2%, לעומת צפי ל-2.4% בשוק ■ כעת, מתפנים אנליסטים לנתח את הנתונים

הדאגה חוזרת בגדול לשווקים בארה"ב היום (ג'), עת פורסם האומדן השני לצמיחה בארה"ב ברבעון השלישי. הנתון, שאכזב מכל הבחינות, הצביע על צמיחה רבעונית של 2% בלבד, בהשוואה לציפיות בשוק לצמיחה של 2.4% והאומדן הראשון שהצביע על צמיחה של 2.5%.

"השילוב של מרכיבי הצמיחה השתפרו. הירידה במלאים עשוייה להצביע שהמפעלים ייצרו יותר לתוך הרבעון הרביעי", מפרש את הנתונים קרי ליהי (Cary Leahey), אנליסט ב-Decision economist בניו יורק.

"אז למרות שאיבדנו חצי אחוז בצמיחה לרבעון הנוכחי, ייתכן ונקבל את אותו שיעור בקלות בחזרה ברבעון הרביעי של השנה, או ברבעון הראשון בשנה הבאה", הבהיר ליהי. "השווקים לא מתמחרים רבעון רביעי רע, אבל נראה כי הכלכלה תמשיך לקרטע בתקופה הקרובה".

התיקון של אומדן הצמיחה כלפי מטה נבע בעיקר מהירידה במלאים שירדו ב-8.5 מיליארד דולר ברבעון השלישי, אחרי עלייה של מיליארד דולר ברבעון השני. באומדן השני דיווח הממשל האמריקני על עלייה של 5.4 מיליארד דולר במלאים. שינוי נתון זה לבדו "גילח" 1.55% מנתון הצמיחה הכולל. משמעות הקיטון במלאים היא שהחברות בארה"ב נערכות לירידות בביקושים מחשש להאטה כלכלית.

"נתון הצמיחה מאכזב", מסביר פטר ינקוביץ' (Peter Jankovich), מנהל השקעות מאילנויס. "גם עליית תשואות האג"ח מוסיפה לרף הדאגה בשווקים".