דנקנר ותשובה מחקו 1.8 מיליארד שקל על פרויקט הפלאזה בווגאס

(עדכון) - ‏‎‎דוחות נכסים ובנין שפורסמו היום מגלים כי משוויו של פרויקט הפלאזה-לאס וגאס של נוחי דנקנר ויצחק תשובה נמחקו 300 מיליון דולר נוספים, ובכך ירד לטמיון כמעט כל ההון שהושקע במיזם ■ בין הנושים: הפועלים, מזרחי טפחות והראל

‎‎ארבע שנים חלפו מאז פוצצו שני יזמים ישראלים את מלון "ניו פרונטיר" הישן בלאס וגאס נבאדה, במופע זיקוקים נוצץ. מהשקעת ענק מתוכננת של 7 מיליארד דולר בעיר ההימורים המדברית, נותר היום מגרש שומם המשמש לחניית כלי רכב. היום (ב') התברר כי לגניזתו (לפחות לפי שעה) של המיזם השאפתני - על רקע משבר הנדל"ן שהיכה במקום - יש מחיר כבד.

צמד היזמים, נוחי דנקנר ויצחק תשובה, נאלצו להפחית את שווי הקרקע לפרויקט ב-300 מיליון דולר נוספים, לאחר שכבר הפחיתו כ-200 מיליון דולר בשנים קודמות. וכך, חצי מיליארד דולר, כמעט כל ההון העצמי שהשקיעו הצדדים ברכישת הקרקע, ירדו לטמיון.

וזה עוד לא הכל: מדוחות נכסים ובנין של דנקנר (המחזיקה 25% מהפרויקט) שפורסמו היום עולה כי יזמי הפרויקט מנהלים מו"מ להסדר חוב עם הבנקים המלווים בגין חוב של 620 מיליון דולר, שאמור להיפרע באוגוסט 2012. לדוחות חברת הפרויקט נוספה הערת "עסק חי", ואם היא תישאר שם גם ברבעון הבא לקונסורציום המלווים תהיה עילה לפירעון מיידי של החוב.

‎‎הפסד של 427 מ' ש' לנכסים ובנין

‎‎תחילתו של ההימור הכושל של תשובה ודנקנר בווגאס בראשית 2007, כשאלעד גרופ של תשובה רכשה שטח של 140 דונם ברחוב הראשי בלאס וגאס (ה"סטריפ") עליו היה בנוי מלון ניו פרונטיר. הרכישה בוצעה תמורת סכום של 1.24 מיליארד דולר (מחצית בהון ומחצית בהלוואה).

מספר חודשים לאחר מכן צורפה גם אי.די.בי של דנקנר לפרויקט, בשיעור של 50% (באמצעות החברות אי.די.בי פיתוח ונכסים ובנין בחלקים שווים). השניים תכננו להקים על חורבות המלון שנהרס את פרויקט "פלאזה לאס וגאס", מלון-קזינו ובו גם אולם כנסים, דירות מגורים ושטחי מסחר, והכל כאמור בעלות של מיליארדי דולרים.

בנובמבר 2008, זמן קצר לאחר קריסת בנק ליהמן ברדרס, עדיין שמרו השותפים על אופטימיות והעריכו כי הקרקע שווה כ-1.5 מיליארד דולר (לפי שיטת שווי מימוש מיידי). ‏אלא שמשבר האשראי שהתפתח במהירות, וקריסת מחירי הנדל"ן בשוק האמריקני בכלל ובווגאס בפרט, גרמו לצדדים להקפיא את תוכניות הבנייה השאפתניות, ולהפחית ביותר מחצי את שווי הקרקע.

‏במהלך השנה הנוכחית החלו דנקנר ותשובה לפעול השגת הסדר חוב עם הגופים המממנים. "בכוונת החברה להתקשר עם יועצים מקצועיים שיסייעו במו"מ הצפוי להתנהל עם המלווים", נמסר בדוחות נכסים ובנין. הערכת השווי העדכנית לפרויקט כבר נוקבת בסכום של 700-800 מיליון דולר בלבד.‏‎ ‎‏"הערכות ‏‎השווי ‏‎שמצויות בידי ‏‎גורמים ‏‎מממנים של ‏‎הפרויקט ‏‎מצביעות ‏‎על‎‏ שווי ‏‎נמוך ‏‎משמעותית", נמסר בדוחות נכסים ובנין הבוקר.

הפחתת חלקה היחסי בפרויקט השחירה את הדוחות הכספיים של נכסים ובנין שעברה ברבעון השלישי של השנה להפסד של 427 מיליון שקל, לעומת רווח של 46 מיליון שקל ברבעון השלישי של 2010. בסיכום תשעת החודשים הראשונים של השנה סיימה נכסים ובנין בהפסד של 314 מיליון שקל, לעומת רווח של 130 מיליון שקל בתקופה המקבילה.

‎‎גם מלווים ישראלים מעורבים

‎‎ל"גלובס" נודע כי דירוג האשראי של חברת פרויקט הפלאזה הורד עוד בתחילת השנה. ברשימת המממנים את הפרויקט נמצאים גם גופים ישראליים בניהם הבנקים הפועלים ומזרחי-טפחות, וחברת הביטוח הראל, שסיווגו את החוב כבעייתי וביצעו הפרשות חלקיות בגינו.‏

בנק הפועלים סיווג חוב של כ-50 מיליון שקל כ"חוב בעייתי" ומזרחי-טפחות פעל באופן דומה. גם חברת הביטוח הראל, שחלקה עמד בתחילה על כ-50 מיליון דולר עם שעבוד ראשון על הקרקע, מחקה ככל הנראה 55% מההלוואה. בהראל לא מתכננים כרגע עוד הפחתה בנוגע להלוואה הזו משום שהשווי המופחת בספריה עדיין גבוה מהשווי המופחת החדש של הנכס בספרי נכסים ובנין.

האנליסטים, לעומת זאת, כבר לא מוצאים ולו נקודת אור אחת במצב. שי ליפמן מאי.בי.אי טען היום כי "עכשיו אפשר לומר בברור כי פרויקט הפלאזה בלאס וגאס כבר לא יקום. ברור כי הבעיה כיום היא של הבנקים שנשארים עם קרקע ועם לווים שנופתע אם לא יחזירו להם את הקרקע בעוד כחצי שנה". אדר עציוני ממגדל שוקי הון העריך כי צפויות "הפחתות שווי נוספות בשווי הקרקע של הפלאזה ברבעונים הקרובים, וקיים סיכוי לא מבוטל לאיבוד ההשקעה".‏ ‏‎‎‏