לדור, תתנצל או תישפט

המניעים של אולמרט, אם הם נכונים, נשמעים מעניינים אבל אינם רלבנטיים לעניין הדיבה

ברור ושקוף שמאבקו של אהוד אולמרט נגד משה לדור לא נועד רק להוכיח כי פרקליט המדינה הוציא את דיבתו. במאבק הזה ניכר הרצון לנצל את פרשת הדיבה באופן שאולי יפעל לטובת אולמרט במשפטים המתנהלים נגדו.

המניעים הללו של אולמרט, אם הם הנכונים, נשמעים מאד מעניינים, אבל הם לא צריכים להיות רלבנטיים לגבי עניין הדיבה. מה גם שדבריו של לדור נגד אולמרט נועדו גם כן להשחיר את פניו בציבור וגם בבתי המשפט.

כתב התביעה של אולמרט נסוב על דברים שאמר לדור בראיון לעיתון "הארץ" באמצע פברואר השנה. לדור התייחס שם להלוואה שקיבל אולמרט מאיש העסקים ג'ו אלמליח. הוא אמר, בין השאר, כי זהו "סיפור שערורייתי בצורה בלתי רגילה", וכי "עד היום ההלוואה הזו לא הוחזרה". תביעת הדיבה היא על התבטאויות אלה.

"ערעור אמון הציבור"

מה עשה לדור? הגיש כתב הגנה? ממש לא. צעדו הראשון של פרקליט המדינה היה בקשה לבית המשפט לדחיית התביעה על הסף - בטענה כי דבריו נאמרו במסגרת תפקידו.

שופטת השלום ניבה ריב דחתה את הבקשה: התנהלותו של לדור, קבעה, "יש בה כדי לערער את אמון הציבור, הן במערכת המשפט והן בגורמי האכיפה והתביעה".

לגיטימי אבל לא ראוי

מותר היה לצפות כי לאחר החלטתה ודבריה של השופטת ייגש לדור מיד למלאכת ההגנה. במקום זאת הוא מגיש בקשות שונות שמטרתן למנוע את בירור התביעה נגדו. כאשר הבקשות נדחות, מה שלגיטימי מבחינת החוק אינו בהכרח ראוי למי שנושא בתפקיד ציבורי מעין שיפוטי.

לדור אינו אדם פרטי שמעשיו, החיוביים והשליליים, משליכים רק עליו. התנהלותו בעניין אולמרט מקרינה על מוסד הפרקליטות שהוא עומד בראשו, כפי שקבעה השופטת ריב. מה שעושה את זה לבעיה של היועץ המשפטי לממשלה, שתפקידו לשמור על התדמית הנקייה והישרה של מוסד התביעה של המדינה.

וינשטיין, איפה אתה?

לי נראה שראוי כי יהודה וינשטיין יעשה סוף לפרשה זו. הוא צריך לזמן את לדור ולדרוש ממנו כי יגיש כתב הגנה ויפסיק לעשות תרגילי התחמקות והשהיה. אחרי הכול, גם אם התבטאויות לדור לא היו דיבה, בוודאי היו בלתי אחראיות ולא הוגנות.

התנהלותו של לדור לא רק מטילה כתם על הפרקליטות. היא גם עולה כסף למדינה, גורמת להעסקת עובדי מדינה בעניינו וגם מוסיפה על העומס בבתי המשפט. עמידתו של היועץ המשפטי מן הצד עלולה להטיל כתם גם בו.

הדבר הנכון

הכי טוב שלדור יעשה בעצמו את הדבר הנכון. אם הוא יכול להוכיח כי התבטאויותיו נגד אולמרט היו אמת - אז קדימה לבית המשפט; אם אינו יכול - שיגיד יפה סליחה וישחרר את הפרקליטות מהנטל שהוא מעמיס עליה ומהכתם שהוא מטיל בה.