היום: איטליה תאשר צעדי צנע בהיקף של 30 מיליארד אירו

(עדכון) - ראש הממשלה האיטלקי, מריו מונטי, צפוי להביא את הצעדים לאישור היום בפרלמנט ■ כלכלנים באירופה מגדירים את מדיניות הצנע כ"קריטית" לטיפול במשבר

ראש ממשלת איטליה מריו מונטי, צפוי להביא היום (ב') להצבעה בפרלמנט האיטלקי הרחבה לתוכנית הצנע הממשלתית, אשר תכלול רפורמות כלכליות וקיצוצים נוספים בהיקף של 30 מיליארד אירו. זאת, במטרה להאיץ את מדיניות הצנע המדינה, המחזיקה בחובות בהיקף של 1.9 טריליון אירו.

אתמול אישר הקבינט האיטלקי את שורת הרפורמות, אשר כוללת שילוב בין העלאת מסים, רפורמות בתחום הפנסיה במדינה ותמריצים להאצת הצמיחה המקומית בפגישה בת שלוש שעות. זאת, כהקדמה להצבעה הקריטית היום.

כלכלנים רבים ביבשת מתייחסים לרפורמות המדוברות כ"קריטיות" להשבת אמון המשקיעים בכלכלה האיטלקית, שסבלה בשבועות האחרונות מעליית תשואות האג"ח הממשלתיות שלה לשיאים חדשים.

למרות הצעד המדובר, טוענים כלכלנים כי דווקא צעדים אחרים - להאצת הצמיחה באיטליה - אקוטיים בתקופה זו, לאחר שלפני מספר שבועות אושרה באיטליה הרחבה לתוכנית הצנע הממשלתית בהיקף של 59 מיליארד אירו נוספים. מדיניות הצנע נועדה במקור לסייע להפחתת ההוצאות הממשלתיות והגדלת מקורות ההכנסה הממשלתיים על ידי העלאת מסים והפרטת נכסים. אולם, תוצר לוואי שלה הוא האטה חריפה בצמיחה, שנדרשת מנגד כיצד לשמור על הכוח הכלכלי של הצרכנים והעסקים הפרטיים.

יאזנו התקציב עד 2013?

ומה בתוכנית? חבילת הצנע מחולקת לחלק של "הידוק תקציבי" בהיקף 20 מיליארד אירו, וחלק נוסף בהיקף 10 מיליארד אירו - הכולל פרוייקטים להאצת הצמיחה המקומית. מטרת ההרחבה המדוברת לתוכנית הצנע הינה לרדד עוד את הגירעון הממשלתי ולנסות לאזן את התקציב האיטלקי עד שנת 2013, למרות עליית תשואות האג"ח האיטלקיות, שמקשות על הממשלה למחזר את חובותיה.

הרפורמות הכלכליות שמביא מונטי היום לאישור הפרלמנט כבר נכנסו לתוקף אתמול בפגישת הקבינט מתוקף "אמנת חירום" איטלקית, אולם על מונטי לאשר באופן רשמי את החבילה תוך 60 יום מזמן כניסתה לתוקף בפועל - כדי לאשרר את החלתה באופן קבוע.

בשווקים מחכים בציפייה להצבעה היום, ומקווים שהתוכנית החדשה תסייע למדינה מוכת החובות. גם אולי ראן, ראש הנציבות הכלכלית של האיחוד האירופי, כינה את התוכנית "מתוזמנת נכונה ושאפתנית", והודיע כי הנציבות תבצע "הערכה מפורטת" של צעדי הצנע אחרי שתקבל את מסמך הרפורמות הסופי.