הבורסה סגרה בעליות חדות; מניית דיסקונט זינקה ב-6%

פגישת מרקל-סרקוזי ודיווח אודות התערבות ה'פד' במשבר באירופה מקפיצים את השווקים ■ אפריקה איבדה שוכר ברוסיה - המניה ירדה ב-2.4%

המסחר בבורסה בת"א התנהל היום (ב') בעליות שערים חדות למן הפתיחה, שהלכו והתחזקו ככל שהתקדם יום המסחר. זאת, כאשר עיני המשקיעים היו נשואות בעיקר להתפתחויות מכיוון השווקים הגלובליים, בציפייה לחדשות מאירופה בדבר משבר החוב. המשקיעים הגיבו היום לשטף של חדשות אירופאיות, שם מתקיימת פגישה בין קנצלרית גרמניה מרקל ונשיא צרפת סרקוזי, ששבים לדון על משבר החוב ביבשת. בנוסף, דיווחים בדבר התערבות ה'פד' במשבר והחלת תוכנית צנע נוספת באיטליה, עודדו את המשקיעים היום.

במוקד המסחר, הוסיפו המשקיעים כאמור בת"א לשאת עיניים לעבר ההתפתחויות מכיוון השווקים הגלובליים. אירופה תחילה, שם צפויים קנצלרית גרמניה מרקל ונשיא צרפת סרקוזי נפגשו היום בצהריים וקיימו מסיבת עיתונאים שהחלה עם סיום המסחר בת"א, כאשר הם עשויים להתייחס להתקדמות בניסוח האמנה הכלל-אירופית שנועדה לחזק את הכללים הפיסקאליים בגוש האירו.

פגישתם של השניים מגיעה לקראת פסגת שרי האוצר של גוש האירו בסוף השבוע, בה צפוייה להתקבל הסכמה על הקמת מנגנון איחוד פיסקאלי אשר יאפשר פיקוח של כלכלות אירופה ה"איתנות" יותר על הכלכלות ה"מתקשות". בנוסף, צפויים המנהיגים לדון במעורבות הבנק המרכזי וקרן המטבע הבינלאומית במשבר, על בסיס הזרמת הון חיצוני נוסף ישירות למדינות המתקשות, או למערכת הבנקאית בגוש.

עוד בשווקים הגלובליים, תורם לסנטימנט החיובי גם דיווח כי הפדרל ריזרב ילווה כסף לקרן המטבע הבינלאומית, לטיפול במשבר החוב. לפי הדיווח בעיתון Die Welt הגרמני, סוכם זה מכבר כי הבנקים באירופה יזרימו 100 מיליארד אירו במסגרת התוכנית.

דחייה נוספת ביישום דוח טרכטנברג

ובאשר לשוק המקומי, אישרה אתמול הממשלה את אחת מהמלצות ועדת טרכטנברג, הקובעת פטור ממכס על קניות באינטרנט בסכום של עד 1,200 שקל, וזאת לאחר שראש הממשלה בנימין נתניהו הורה להעלות את הסכום ב-20%. הפטור אינו מצריך חקיקה וייכנס לתוקף עם חתימת שר האוצר.

מנגד, אתמול נרשמה דחייה נוספת באישור דוח טרכטנברג המלא, כאשר הדיון על המלצות הוועדה נדחה בשל לוח הזמנים - הישיבה החלה באיחור בשל הפקקים והסתיימה מוקדם יחסית בשל טקס האזכרה הממלכתי לדוד בן-גוריון. הצעות נוספות, דוגמת הקמת עשרות תחנות דלק, הצעות לשיפור הרגולציה הממשלתית, הפחתת מכסים על מוצרי יבוא, יובאו לאישור בישיבת הממשלה הבאה.

אפריקה מאבדת שוכר; שותפויות "דולפין" במוקד

אפריקה ישראל ריכזה היום עניין לאחר שאלפא בנק, הבנק המסחרי הפרטי הגדול ביותר ברוסיה, החליט שלא לרכוש מאפי פיתוח, החברה הבת של אפריקה, את השטחים בשלב השלישי של הפרויקט המסחרי אקוומרין (‏Aquamarine‏) במתחם אוזרקובסקיה שבמרכז מוסקבה ברוסיה, לאחר מגעים של יותר משנה, כך מדווחים העיתונים הכלכליים ברוסיה. ‏העיתונים ברוסיה מדווחים ששווי העסקה הוערכה, לפי מומחים בענף, ב-350 מיליון דולר.

שותפויות הגז-נפט דלק קידוחים , אבנר ורציו עוררו עניין לאחר שהודיעו אתמול בערב כי האסדה נורת' פרייד (אשר שמה שונה באחרונה ל-The Ensco 5006) השלימה את עבודות הקידוח ב"דולפין 1". האסדה צפויה בשבוע הקרוב להתחיל בקידוח "תנין 1", אשר צפוי להימשך כחודשיים וחצי. נובל אנרג'י, אחראית הקידוח, צפויה להעביר בקרוב מידע אודות תוצאות "דולפין 1" לשותפויות.

חברת די מדיקל במוקד לאחר שהודיעה הבוקר כי החברה הבת, Spring Health Solutions, חתמה על הסכם לא בלעדי עם Agile Edge Technologies להפצת סט האינפוזיה האוניברסלי ספרינג בארה"ב.

מזור רובוטיקה דיווחה היום על קבלת אישור מנהל המזון והתרופות האמריקני (FDA) לשיווק מערכת ה-Renaissance של החברה בשילוב יכולות הדמיית תלת מימד (3D) לצרכי תכנון וביצוע ניתוחים. (לסיפור המלא)

חברת אורביט ריכזה עניין לאחר שהודיעה על קבלת הזמנה לפיתוח ואספקה של מערכת תקשורת לווייניות VSAT מהדור החדש, המיועדות להתקנה ברכבות מהירות. על פי הערכות בשוק, ההזמנה מוערכת בכמה מיליוני שקלים.

מניות הבנקים ריכזו עניין רב ורשמו עליות חדות על רקע החדשות המעודדות מאירופה. נציין את בנק לאומי , הפועלים ודיסקונט .

מניית אסם במוקד על רקע יציאתו של מנכ"ל החברה, גזי קפלן, לחופשת מחלה לאחר ניתוח שעבר ושיקום אורטופדי בו החל. אסם הודיעה כי קפלן יוצא לחופשת מחלה "לקראת חזרתו לעבודה מלאה בחברה", אולם מועד שובו עדיין לא ידוע.

גם שותפות מודיעין עוררה עניין לאחר שהודיעה כי קיבלה את דוח אומדן המשאבים שהכינה חברת NSAI ברישיון "ים חדרה", והשורה התחתונה היא שישנו פוטנציאל למאגר נפט בר הפקה של 133 מיליון חביות (לפי אומדן מיטבי) ומאגר גז של 1.4 טריליון רגל מעוקב (TCF). הסתברות ההצלחה עומדת על 25%-29%. (לסיפור המלא)

[לאתר המעו"ף][לאתר האג"ח][לפורטל הפיננסי]