האם יישלל רישיון רואה החשבון של ג'קי מצא?

מועצת רוה"ח החלה לדון בשאלה אם להטיל קלון על מנהל רשות המסים לשעבר ולשלול את רישיון רואה החשבון שלו ■ מצא: "הרשעתי אינה קשורה למקצועי כרו"ח"

"העבירות שבגינן הורשעתי קשורות אך ורק לעבודתי כמנהל רשות המסים לשעבר, ואין להן כל קשר למקצועי כרואה חשבון - כך טען היום (ה') מנהל רשות המסים לשעבר, ג'קי מצא, בפני מועצת רואי החשבון, שהתכנסה להליך שימוע לקראת הכרעה בשאלת גורלו המקצועי של מצא.

על המועצה להכריע האם יישלל רישיון רואה החשבון של מצא בעקבות הרשעתו בהפרת המונים וסיוע לשוחד בפרשת המינויים ברשות המסים.

ל"גלובס" נודע כי מצא, המבקש לחזור ולהתפרנס ממקצוע ראיית החשבון, טען עוד בפני המועצה כי אין קלון במעשים שבהם הודה ושבגינם הורשע ונענש.

לפני מספר שבועות השתחרר מצא מהכלא, אחרי שריצה 8 חודשי מאסר בעקבות הרשעתו בבית המשפט המחוזי מרכז בינואר השנה. מצא, שנשלח לשנת מאסר והשתחרר אחרי ריצוי שני שלישים מתקופת מאסרו, היה המקרה הראשון בישראל שבו נגזר מאסר בפועל על איש ציבור בעקבות הרשעה בעבירה של הפרת אמונים.

החלטת מועצת רואי החשבון בעניינו של מצא תתקבל בשני שלבים: בשלב הראשון תקבע המועצה אם להרשיע את מצא בעבירת משמעת ולקבוע כי נפל קלון במעשיו; אם יורשע מצא, תקבע המועצה איזה עונש להטיל עליו. העונשים שרשאית המועצה להטיל על רואי חשבון הם מגוונים, וכוללים התראה, נזיפה, הפסקת תוקף הרישיון לתקופה שתיקבע ואף ביטול הרישיון כליל.

את הדיון היום בעניינו של מצא במועצת רואי חשבון ניהל מנכ"ל משרד המשפטים, גיא רוטקופף, ונכחו בו, בין היתר, גם רשם העמותות, אורי זליגמן, רו"ח עופר מנירב, נציגת רשות ניירות ערך ומצא עצמו ובאי-כוחו.

שאלת הקלון פתוחה

בעקבות התפוצצות פרשת רשות המסים הועמד מצא לדין בתחילה באשמת קבלת שוחד, על כך שאנשי העסקים, קובי בן-גור ויורם קארשי, סייעו לו במינויו למנהל הרשות, ובהמשך הוא נכנע לתכתביהם לגבי מינויים פנימיים ברשות המסים.

לבסוף נחתמה עם מצא עסקת טיעון, במסגרתה נמחקה עבירת השוחד, והוא הורשע לפי הודאתו ב-5 עבירות של הפרת אמונים וסיוע לשוחד בלבד, ללא יסוד המירמה. לכן, להערכת מומחים משפטיים, סיכוייו להיחלץ מהטלת הקלון על-ידי מועצת רואי החשבון הם גבוהים.

שופט המחוזי, זכריה כספי, שהרשיע את מצא וגזר את דינו, נמנע בזמנו מלדון האם נפל קלון במעשיו של מצא. כספי הסביר כי מצא כבר אינו עובד ציבור מכהן, ולכן אין סעיף חוק או תקנה שמחייבים בשלב זה את בית המשפט לדון בשאלת הקלון. זאת, בשונה למשל מהמקרה של יגאל סער, לשעבר נציג רשות המסים בארה"ב, שהורשע בפרשת רשות המסים בהפרת אמונים ושבית המשפט יצטרך לקבוע בקרוב אם נפל במעשיו קלון, מכיוון שהוא עדיין ממלא תפקיד ברשות (ונמצא בהשעיה עקב העמדתו לדין).

עם זאת, רמז השופט כספי, במסגרת גזר הדין של מצא, על עמדתו בנוגע למשמעות מעשיו של מצא כעובד ציבור בכיר. "עמדתי על המשמעויות של מעשי מצא. המשקל המצטבר של משמעויות אלה יוצר חריפות ממשית של דרך פעולה קלוקלת ומגונה, עד כדי החתמת קלון על-ידי עובד ציבור, מהבכירים שבהם, המופקד על רשות אכיפה חשובה המונה אלפי עובדים", כתב כספי.

"התנהלות ממלכתית"

מצא עירער בזמנו על גזר דינו לבית המשפט העליון וטען כי יש להקל בעונשו, בין היתר מכיוון שהוא קיבל אחריות מלאה על מעשיו, התנהל בצורה ממלכתית ובאיפוק לאורך כל ההליך המשפטי והביא לחיסכון ניכר בזמן שיפוטי.

"לאורך כל הפרשה התנהל מצא באופן ממלכתי. הוא התפטר מתפקידו מיוזמתו בשלב מוקדם מאוד של החקירה, למרות שלא הייתה מוטלת עליו חובה חוקית לעשות כן. מצא קיבל אחריות והכיר בפגמים בהתנהלותו מתוך דאגה כנה לעתיד רשות המסים, שלה הקדיש את מרבית חייו", טענו אז סנגוריו.

ואולם, העליון דחה את הערעור, וכאמור מצא ריצה את עונש המאסר שנגזר עליו.

כעת, לאור ההימנעות של בית המשפט מלדון בשאלת הקלון בעניינו של מצא, עברה ההכרעה בשאלת עתידו המקצועי של מצא למועצת רואי החשבון.

באי-כוחו של מצא, עורכי הדין נבות תל-צור וטל שפירא, סרבו להגיב לדברים.