בורסות אירופה ננעלו בעליות: "רוצים לראות בזוקה גדולה"

הסכמה על אמנה פיסקלית חדשה באירופה סללה את הדרך ליום של עליות ■ דיווח כי סין תשקיע מאות מיליארדי דולרים באירופה האיץ את המגמה החיובית היום

המסחר בבורסות אירופה התנהל היום (ו') בעליות שערים לאור שלל חדשות חיוביות ובראשן הסכמה בפסגת האיחוד האירופי בבריסל על אמנה פיסקלית חדשה. בארה"ב פורסמו נתוני מאקרו טובים שתומכים בשוק ובסין מתכננים השקעות חדשות באירופה, לפי פרסום בסוכנות רויטרס.

מדד ה-Stoxx 600 האירופי זינק בכ-1.4% באופן מיידי לאחר הדיווח ברויטס כי סין מתכננת הקמת 2 קרנות השקעה חדשות בהיקף של 300 מיליארד דולר, אשר ישקיעו בארה"ב ובאירופה. זאת, כחלק מניהול יתרות המט"ח האדירות של המדינה, בהיקף של 3.2 טריליון דולר. (לסיפור המלא)

אך האירוע של היום באירופה הוא הפסגה בבריסל, שם הושגה הסכמה היסטורית של כמעט כל מדינות האיחוד לחתום על אמנה פיסקלית חדשה שתחייב את מדינות הגוש לעמוד ביעד גירעון של 3%, כאשר מדינות "סוררות" ייקנסו. רק בריטניה התנגדה, ואילו שאר המדינות תמכו. ההערכות הן כי יידרשו עוד 3 חודשים לסגירת פרטי האמנה וכי חלק ממדינות האיחוד יצטרכו לערוך משאל עם כדי לאשר אותה. (לסיפור המלא)

"הכוונות טובות אבל ייקח עוד זמן עד שהדברים ייושמו, ובינתיים המשמעות היא חוסר ודאות בשווקים", אמר לסוכנות בלומברג כלכלן בבית ההשקעות ING. "אנחנו רוצים לראות בזוקה גדולה ועדיין לא רואים אותה".

הכוונה ב"בזוקה גדולה" היא כמובן רכישות אג"ח אגרסיביות מצד הבנק המרכזי האירופי. הבעיה היא שלפי דיווח ב-CNBC, אין בכוונת הבנק לספק לשווקים את רצונם ולפי שעה בכוונתו להסתפק ברכישות אג"ח בהיקף של 20 מיליארד אירו בשבוע לכל היותר. עד כה רכש הבנק המרכזי אג"ח אירופיות ב-207 מיליארד אירו מתחילת המשבר.

עוד נודע היום, כי בנקים באירופה יידרשו לגייס הון נוסף בסכום של 114.7 מיליארד אירו, וזאת במידה שלא יגובש בקרוב פתרון למשבר החוב ביבשת, כך עולה מתוצאות מבחני עמידות שפירסמה היום רשות הבנקאות האירופית (EBA). (לסיפור המלא)

בנוסף, סוכנות הדירוג מודי'ס הודיעה היום כי היא הורידה את דירוג האשראי ארוך הטווח של הבנקים הצרפתיים BNP פאריבס, סוסייטה ז'נרל וקרדיט אגריקול. (לסיפור המלא)

ואם במניות הבנקים עסקינן, הרי שהן הובילו היום את העליות באירופה, כמו למשל ברקליס ודויטשה בנק. מלבד סקטור הפיננסים, מניית אלקטל זינקה בעקבות העלאת המלצה מצד בית ההשקעות ברנשטיין, שהעלה את ההמלצה למניה ל"תשואת יתר" מ"תשואת שוק".

אסיה ננעלה בירידות

המסחר בבורסות אסיה ננעל היום בירידות שערים, בעיקר לאור החששות מאירופה, שם הדיווחים מכינוס מנהיגי היבשת בדיון לפתרון משבר החוב אינם מספקים את המשקיעים, ולאחר ירידות שערים בבורסות אירופה וארה"ב אמש.

המסחר בבורסות אסיה התנהל היום על רקע מספר הודעות בעייתיות מאתמול, בעיקר הודעתו של הבנק המרכזי האירופי (ECB) כי חתך את הריבית המרכזית בגוש האירו בכ-0.25% לרמה של 1%. מהודעתו של נגיד הבנק, מריו דרגי, עולה כי הבנק צופה שאירופה תיכנס למיתון קל כאשר הבנק המרכזי צופה צמיחה של 1.7%-1.5% בגוש האירו.

החל מאתמול בערב מתכנסים בבריסל מנהיגי 27 כלכלות האיחוד האירופי לפסגה דרמטית במסגרתה צפויים המנהיגים לדון בפתרונות האפשריים למשבר החוב באירופה. בין היתר, צפויים המנהיגים לדון בהרכב קרן החילוץ האירופאית (EFSF) וכן בהקמתו של איחוד פיסקאלי חדש באירופה, אשר יאפשר פיקוח הדוק יותר על הכלכלות ה"חלשות" ביבשת, ויכריח את האחרונות לעמוד ביעד גירעון של 3% מהתוצר.

ראש שלוחת סין בקרן המטבע הבינלאומית, נייג'ל צ'אלק, אמר היום כי ייתכן והונג קונג תאלץ לתמוך בכמה בנקים במקרה שמשבר החוב באירופה יחריף. "בתרחיש גרוע במיוחד, הממשלה אולי תאלץ להבטיח כמה מהפקדונות במערכת הבנקאית, כפי שהם עשו ב-2008".

סין פרסמה היום נתונים פיננסיים חשובים, כאשר האינפלציה בסקטור הצרכנות ירדה ל-4.2% בחודש נובמבר, בהשוואה ל-5.5% באוקטובר. מדובר בנתונים חיוביים ביותר, לאחר שצפי האנליסטים היה לקריאה של 4.4%.

יפן עדכנה את נתוני התמ"ג של החודשים יולי-ספטמבר, וכעת הם מראים על צמיחה שנתית בשיעור של 5.6%, לעומת המספר המקורי של 6%.

[לטבלת ישראליות בעולם][לבורסות בעולם]