פסגות: "ללא התערבות הבנק האירופי - לא יהיה שינוי בשוק"

למרות סיומה של פסגת קברניטי אירופה בטון חיובי יחסית בסוף השבוע האחרון, אורי גרינפלד מפסגות לא אופטימי ■ "תוכניות הוועידה לא יספיקו; יישום האמנה יהיה מסובך מאד מבחינה משפטית"

למרות סיומה של פסגת קברניטי אירופה בטון חיובי יחסית בסוף השבוע האחרון, אורי גרינפלד, מנהל מחלקת מאקרו בפסגות לא אופטימי. לדעתו, ללא התערבות של הבנק המרכזי האירופי (ECB) באופן אגרסיבי בשווקים - לא יתקיים השינוי המיוחל בשוק האירופי, ומשבר החוב יוסיף להעיב על המסחר בתקופה הקרובה.

"שבועיים שלמים בנו המשקיעים הערכות אופטימיות שוועידת הפסגה הזו היא וועידת פסגה שתפתור את כל בעיות גוש האירו", הסביר גרינפלד. "הכלכלנים הסקפטיים טענו שוועידת הפסגה הזו תהיה בדיוק כמו כל הוועידות שקדמו לה ותניב בעיקר רעיונות ומעט מעשים - בפועל, כולם צדקו (או טעו, תלוי על איזה חצי כוס מסתכלים)".

בוועידת הפסגה, נזכיר, הסכימו כמעט כל מדינות האיחוד האירופי (להוציא את בריטניה) על אמנת איחוד פיסקאלי חדשה - שתאפשר פיקוח של הכלכלות ה"חזקות" בגוש האירו, על הכלכלות ה"חלשות". בין היתר, הוחלט כי מדינות אירופה השקועות בחובות יידרשו לשמור על יחס גירעון-תוצר של 3% ומטה - ולא, "ייענשו".

גרינפלד מסביר: "מצד אחד הוחלט ליישם חלק מהתוכניות עליהם מדברים כבר זמן מה. מצד שני, תכניות אלו ממש לא יספיקו וללא התערבות הבנק המרכזי האירופי קשה לראות איך השווקים משנים מגמה".

גרינפלד מתייחס כמובן להצהרות יו"ר ה-ECB, מריו דרגי, כי אמנת האיחוד האירופי מונעת מהבנק להמשיך ולהתערב בשווקי האג"ח הממשלתיות באירופה ולרכוש אג"ח "ללא הגבלה". זאת, למרות שהמשקיעים באירופה קיוו מאד להצהרה כזו, שתלחץ את תשואות האג"ח של יוון, איטליה, ספרדו שאר הכלכלות השקועות בחובות - כלפי מטה.

"בכל מקרה, כיוון שבריטניה מתנגדת לרעיון מחשש שתאבד את העצמאות הפיסקאלית שלה, יישום אמנה שכזו הופך להיות מסובך מאוד מבחינה משפטית", מסביר גרינפלד. "יישום הסנקציות יתאפשר רק בעזרת מוסדות האיחוד האירופי הכולל את בריטניה ולכן כפופים לאמנת האיחוד המקורית. לא יתכן שמוסדות אלו יהיו כפופים לשתי אמנות שונות באותה העת".