ריבלין: המהפכה החוקתית אחראית לגל החקיקה העכור

יו"ר הכנסת ח"כ ראובן ריבלין: ה"מהפכה החוקתית" שהוביל נשיא בית המשפט העליון אהרן ברק היא הסיבה ל"גל החקיקה הנוכחי העכור" המבקש לפגוע בבית המשפט העליון

ה"מהפכה החוקתית" שהוביל נשיא בית המשפט העליון אהרן ברק, ובראשה פסילת חוקים על ידי בג"ץ על בסיס חוקי היסוד שנחקקו ב-1992, היא הסיבה ל"גל החקיקה הנוכחי העכור" המבקש לפגוע בבית המשפט העליון. כך אמר היום (ב') יו"ר הכנסת, ח"כ ראובן ריבלין, בכנס מיוחד שהתקיים בכנסת לרגל 20 שנה לחוקי היסוד.

"אנו עדים היום לגל חקיקה עכור", אמר ריבלין, "גל ששולח את חיציו הפרלמנטריים והרטוריים לכיוון אחד משלוש אבני היסוד של הדמוקרטיה הישראלית, בית המשפט העליון. זו מתקפה נזעמת הגובלת לעתים בהסתה. ואולם, 'המהפכה החוקתית' קשורה בעקיפין לנסיבות שהובילו לגל חקיקה עכור זה. חברה דמוקרטית מבוססת על תהליכים, לא מהפכות.

ריבלין, שיצא באחרונה נגד יוזמות חקיקה שונות כמו חוק השימוע הפרלמנטרי למועמדים לבית המשפט העליון והחוק לצמצום זכות העמידה לארגונים ציבוריים בבג"ץ, נחשב בתקופה האחרונה לאחד המתונים והתומכים מבין חברי הכנסת ביחסו למערכת המשפטית. נאומו הבוקר נחשב לפיכך לשינוי כיוון טקטי מצידו.

עם זאת, בנאומו לא שינה ריבלין את עמדותיו ביחס להצעות החוק האחרונות, אלא הביע תמיכה בחקיקת חוק יסוד: החקיקה, שתעגן בחוק את סמכות העליון לפסול חוקים וכן את סמכותה של הכנסת להתגבר על פסיקה כזו של העליון, ברוב מיוחס של חברי הכנסת. את היוזמה לחדש את ההליכים לחקיקתו של חוק יסוד: החקיקה השמיע בשבועות האחרונים שר המשפטים יעקב נאמן.

"זכיתי להיות שותף, לצד פרופ' אמנון רובינשטיין, אוריאל לין ודוד ליבאי, במאמץ הגדול שהוביל לחקיקת חוקי היסוד ב-1992", אמר ריבלין, "אני זוכר עד כמה היה קשה לשכנע את מנהיגי הציבור החרדי שלא להתנגד למהלך. ואולם, משנחקקו חוקי יסוד אלה ברגישות, בעדינות ובמאמץ רב - לפתע הדהדה ההכרזה כי 'לא הכול מודעים לכך, אך לאחרונה התחוללה מהפכה בישראל. זוהי מהפכה חוקתית'. כך אמר נשיא בית המשפט העליון לשעבר, מורי ורבי, הפרופ' אהרן ברק. הוא הבטיח מהפכה, ובעוצמת רוחו ואישיותו, ועל אפנו וחמתנו, גם קיים".

לדברי ריבלין, בימיו של ברק כנשיא העליון "צעדה המערכת המשפטית להתערבות ושפיטות נרחבת ועמוקה, ללא דיון חוקתי הולם, ובשונה ממדינות דמוקרטיות אחרות. בנושאי ביטחון וחברה, בנושאי מדיניות וממשל. כך נוצר, שלא במתכוון, שיח שהוזיל את ערכה של הכנסת, שהיא נציגתו הבלעדית של הריבון. במקום לבחור בדרך של הידברות, הוחלט לשבור את הכלים. האקטיביזם של בית המשפט העליון הביא לפוליטיזציה שלו
בעיני חלקים בציבור הישראלי".

יו"ר הכנסת אמר כי הרשות המחוקקת והרשות השופטת מצויות על "מסלול של התנגשות כרונית". לדבריו, "אם לא נחלץ את חוק יסוד: החקיקה מהבוץ, יימשכו הניסיונות הציניים והנלוזים לבלום את הזליגה של בית המשפט לתחומי הכנסת באמצעות זליגה נגדית - של הרשות המחוקקת לתחומי הרשות השופטת, כפי שהדבר מתבטא בהצעת חוק השימוע לשופטים, ובהצעות אחרות".