ערוץ 10: חושך לשוק הספורט

קיפניס בכורסה: הערוץ הרוסי זכה לגישוש בימים האחרונים מצדם של ראשי מכבי ת"א בכדורסל, שמכינים את הקרקע להעברת שידורי היורוליג מערוץ 10; האם זו רק התחלת הבלאגן בשוק שידורי הספורט?

הרבה מילים נכתבו בשבועות האחרונים על ערוץ 10 שמחשב את קיצו לאחור. דובר בהן על השתקה, על יצירה, על חופש הביטוי, על נקמנות פוליטית, רק לא על שידורי ספורט. כחובב ספורט אני חייב להסכים שמדובר בפרשייה זוטא בשולי העניין הגדול יותר, ובכל זאת - לא ניתן להתעלם מהעבודה שערוץ 10 היה אחד מידידי האמת של צופי הספורט בישראל. למען האמת, בחמש השנים האחרונות הוא הפך לערוץ הברודקאסט המוביל בכל הקשור לשידורי ספורט, ושפך סכומי עתק על זכויות ספורט מכל הסוגים האפשריים. ליגת העל בכדורגל, ליגת האלופות, יורוליג, ליגת העל בכדורסל, אליפות אירופה בכדורגל, נבחרת ישראל בכדורגל, גביע המדינה. 73 שידורי כדורגל וכדורסל בפריים-טיים שידר הערוץ מתחילת 2010.

בשוק הספורט האובר-רגולטורי בישראל, שבו הערוצים בתשלום מנועים מלהיכנס לאירועים המרכזיים, ערוץ 10 הפך לפלטפורמה העיקרית שמפרנסת את גופי הספורט. בזמנו היה זה הסכום המטורף שסידר להתאחדות לכדורגל במכרז השידורים על "המשחק המרכזי" בליגת העל (6.5 מיליון דולר לעונה!). לאחרונה היו אלו משחקי נבחרת ישראל בכדורגל במוקדמות יורו 2008 (כ-500 אלף שקל למשחק), באמצעותם הערוץ מיהר לסייע להתאחדות שנתקעה עם הסחורה, אחרי שערוץ 1 סרב לקחת על עצמו עוד התחייבות; ערוץ 10 אפילו חילץ את HOT ו-yes מההסכם עם מכבי ת"א בכדורסל, כשלקח על עצמו את שתי עונות היורוליג האחרונות.

ערוץ 10 היה פלטפורמה מושלמת לשידורי ספורט בחינם מבחינת הצופה, ובמקביל דאג לפתור את בעיית הרגולציה עבור מועצת הכבלים והלוויין. קשה לראות מה היה עולה בגורל שוק הספורט, ובעיקר בגורלם של הגופים המחזיקים בזכויות (בעיקר ההתאחדות לכדורגל), אילולא הערוץ היה מסמן את הספורט כיעד אסטרטגי.

סגירה אפשרית של ערוץ 10 היא בעלת משמעויות נרחבות בהרבה מאשר השפעתה על מפת שידורי הספורט בישראל. עשויה להיות לה משמעות גם על הרגולציה: השאלה העיקרית במצב כזה עלולה להתברר ככזו שדווקא תשפיע על חובב הספורט הפשוט - האם במצב שבו ערוץ ברודקאסט מרכזי יוצא מהמשחק (וערוץ 2 לא קיים לצורך העניין מבחינת שוק שידורי הספורט), תיאלץ מועצת הכבלים והלוויין לקרוא מחדש את השוק ולפתוח אותו יותר לטובת הערוצים בתשלום? אולי כדי להפוך אותם לאטרקטיביים יותר, יצטרכו להכיר בשידורי הספורט המקומיים כיצירה ישראלית מקורית?

אפשרות נוספת היא שאל הוואקום יישאב ערוץ 9, שכבר החל לעשות צעדים ראשונים בתחום הספורט עם שידורי הליגה האירופית. אגב, הערוץ הרוסי אף זכה לגישוש בימים האחרונים מצדם של ראשי מכבי ת"א בכדורסל, שמכינים את הקרקע להעברת שידורי היורוליג מערוץ 10 במידה שיוחשך. כך שאולי מבחינת חובב הספורט, הכל יסתכם בירידה אחת כלפי מטה בשלט.

***

ביום שישי הסתובבו בקרית שמונה לא מעט אנשים גאים: שני מוספי סוף השבוע המרכזיים הקדישו כתבות צבע לנעשה בעיר, לרן בן שמעון, לאיזי שרצקי, לאוהדים שמתחילים להגיע למגרש. באמת ובלי שום ציניות: חגיגה תקשורתית שבה קיבלו כל המעורבים את תשומת הלב הציבורית בדין.

אלא שכמו הכלל הידוע בצה"ל: לכל שבת יש מוצאי שבת. ובמוצאי השבת אירחה מוליכת הטבלה והטוענת לכתר קרית שמונה את הפועל חיפה. אבל בפועל, יכלו חובבי הכדורגל בישראל לצפות בתקציר בן 160 שניות מהמשחק הזה. הוא לא נכלל אפילו בין חמשת המשחקים המשודרים של המחזור - בערוץ 1 בחרו ל"משחק המרכזי" את מכבי חיפה-נתניה; צ'רלטון בחרו במכבי ת"א-הפועל פ"ת, בית"ר ירושלים-הפועל ב"ש, אתמול שידרו את מכבי פ"ת-הפועל ת"א. ובשבת גם הוסיפו את המשחק הסופר-מעניין/חשוב/אטרקטיבי בין בני יהודה להפועל עכו. אפשר כמובן להתבדח עד מחר על ההתעצלות לשלוח צוות צילום מהמרכז לקרית שמונה ועל חיסכון בעלויות, כי רק ככה אפשר להסביר בחירה של שידור המשחק בין בני יהודה לעכו מבלומפילד.

אבל בסוף העונה, כשקרית שמונה תזכה בטעות באליפות, מה אתם - חובבי הכדורגל - תזכרו ממנה? חתיכות של תקצירי אינטרנט ושמועות מהטוויטר?!