"הכלכלה העולמית נמצאת בקריסה ואף צועדת אל עבר מיתון"

כך עולה מ"דיבייט" שערכה סוכנות CNBC בקרב מספר כלכלנים ■ האופטימיים שביניהם מעריכים: "כלכלת ארה"ב עשויה לצמוח בכ-4% בשנה הבאה" ■ ומנגד, "המחנה הפסימי" מזהיר: "הצמיחה בעשור האחרון לא מגובה בנתונים ריאליים"

בניגוד לדעה הרווחת בקרב כלכלנים רבים כי הכלכלה העולמית צועדת אל עבר קריסה ומיתון בשנים הבאות, אחרים סוברים כי היא צפויה להפתיע לטובה בשנת 2012. כך עולה מ"דיבייט" שערכה סוכנות CNBC בקרב כלכלנים, לקראת סיום שנת המסחר 2011.

"הציפיה הרווחת היא שהחדשות הרעות ימשיכו לזרום", אומר כריס רופקיי , אנליסט בבנק ההשקעות טוקיו-מיצובישי, הנמנה על "מחנה האופטימיסטיים". לדבריו, "חלק מהבעיה היא שרוב האנשים אינם מאמינים שהכלכלה הגלובלית חזרה אל המסלול שהיא הייתה בו ערב המשבר ולכן מורידים את הציפיות שלהם".

לעומת רופקיי וחבריו, מעריכים הפסימיים שבכלכלנים כי ההתאוששות ממשבר פיננסי לוקחת הרבה מאוד זמן, בייחוד לאור העובדה שהצמיחה בעשורים הקודמים התאפיינה בעיקר בבועות שהתנפחו למימדים לא הגיוניים בעקבות פעילות ספקולנטים - ולא על בסיס נתונים ריאליים.

ומנגד,"האופטימיסטים" מציינים את תעשיית הרכב האמרקנית כסימן להתאוששות הכלכלה. לאחר שרבים סברו כי תעשיית הרכב תמשיך להיות שקועה במיתון מתמשך ולא תשוב בקרוב לקצב מכירות של כ-17 מיליון רכבים בשנה - כפי שאכן היה עד 2006 - הפתיעה התעשייה את המומחים, כאשר הציגה קצב מכירות של כ-10 מיליון מכוניות בארה"ב בלבד השנה. לפי ההערכות, מגמת הצמיחה הזו אמורה להימשך גם בשנה הבאה.

הכלכלנים מהמחנה האופטימי מצפים לצמיחה של 3% בתמ"ג של ארה"ב, הרבה מעבר לתחזיות הפדרל ריזרב שצופה בשנה הבאה צמיחה שנתית של כ-2% בלבד. בכך, מעוררים אלה תהיות רבות מצידם של ה"המחנה הפסימי" - שם מצפים להאטה בכלכלה העולמית, בעקבות חשש גובר והולך מבועת הנדל"ן הסינית שעלולה להתפוצץ, מהמשבר באירופה שמוסיף לאיים ומהאתגרים הרבים העומדים בפני ארה"ב - שעלולה לגלוש למשבר חובות חדש בעקבות הגידול בגירעון התקציבי.

"אנחנו עדיין מאוד זהירים", אומר נייגל גואלט, כלכלן בחברת ההשקעות IHS המשתייך לצד הפסימיים. "אין לנו מספיק דלק כדי שנוכל להמריא וניתן לומר שהכלכלה העולמית נמצאת בקריסה ואף צועדת אל עבר מיתון", הוא מוסיף.

ראם באגאבטולה מקרן הגידור קומבינטוריקס קפיטל, המשתייך למחנה האופטימיים, צופה כי הצמיחה בארה"ב צפויה אף להגיע לרמה של 4% בשנה הבאה: "ההתאוששות בשוק העבודה והדיור, העליה בפעילות הייצור ובביקושים לסחורות רק מעידים על כך שהכלכלה העולמית צועדת אל עבר כיוון חיובי", לדבריו.

את האופטימיים מגבים נתוני מאקרו שפורסמו באחרונה בארה"ב, אשר תומכים דווקא במגמת ההתאוששות. כך למשל, המכירות הקמעוניות המשיכו לצמוח בחודש נובמבר כאשר טיפסו בכ-6.7%, הצריכה הפרטית מראה סימני התאוששות והחובות של אשראי המשכנתאות ממשיכים לצנוח מאז 2007. גם נתוני התחלות ואישורי הבנייה שפורסמו היום מצביעים על התאוששות חדה של שוק הדיור - מוקד הבעיות שנוצרו במשבר המשכתנאות ב-2008. אז מי צודק? ניאלץ לחכות ולראות.