הרב המתעלל אליאור חן מערער לעליון: "יש ראיות סותרות"

חן הורשע בהתעללות קשה ב-8 ילדים ונידון ל-24 שנות מאסר בפועל ■ סנגוריו: "יש ראיות הסותרות את הקביעה שהוא הקים 'כת', שלט באחרים והפעיל אלימות"

"הרב המתעלל" עותר לעליון נגד העונש החמור שנגזר עליו: אליאור חן, שהורשע בהתעללות קשה וחמורה ב-8 ילדים ונידון ל-24 שנות מאסר בפועל, הגיש היום (ה') ערעור לבית המשפט העליון בבקשה לבטל את פסק הדין - במלואו או בחלקו.

עורכי דינו של חן, דרור ארד-אלון ויובל נחמני, מבקשים בערעור "להורות על זיכויו של המערער ולחלופין להורות על שמיעת המשפט מראשיתו". אם בקשות אלה לא יתקבלו, מבקשים עורכי דינו של חן "להקל משמעותית בגזר הדין".

בעתירתם מסבירים עורכי הדין את הפנייה מ-5 סיבות: הראשונה, לטענת עורכי הדין - "היעדר הליך ראוי שגרם עיוות ממשי, ובכלל זה פגם בייצוג והתנהלות שגויה של בית המשפט"; השנייה - "היעדר ראיות להוכחת העבירות - כולן או חלקן"; השלישית - "פגם בייחודיות ההסגרה והרשעה בעבירות שלא נכללו בצו ההסגרה"; הרביעית - "טעויות בהכרעה בבקשות ביניים" במשפט; והחמישית - "שגיאה בגזירת הדין", כפי שמגדירים זאת עורכי הדין.

"על אף שהמערער הואשם והורשע בעבירות פחותות מאלה שיוחסו לשותפיו, ולא הואשם בעבירות של כוונה מחמירה, שהעונש בצידן הוא יותר מכפול, גזר עליו בית המשפט המחוזי עונש כבד הרבה יותר מהעונש שנגזר על אחד מחסידיו, שנקבע כי הוא האחראי הישיר לפגיעה בילדים. בכך, בכל הכבוד הראוי", מדגישים הפרקליטים, "שגה בית המשפט בכך שגזר על חן עונשים חמורים מאלה שהושתו על שותפיו".

"הערעור בא להצביע בבת-אחת על שתי עילות מרכזיות: היעדר הליך ראוי והיעדר ראיות מספיקות להרשעה. צירוף גורמים זה הותיר את חן משולל הגנה ומשולל סיכוי להתמודד עם ההאשמות נגדו", כך לשון הערעור.

עורכי הדין מדגישים בערעור כי "מצויות ראיות ישירות הסותרות חזיתית, ולכל הפחות מעוררות ספק ממשי וסביר, את הקביעה שהמערער הקים 'כת' ועמד בראשה; את הקביעה שהוא שלט באחרים בכלל ושהורה על הפעלת אלימות או התעללות בקטינים; את הקביעות שהוא האחראי לפגיעות החמורות בילדים; ואת הקביעה שהוא נקט בעצמו אלימות או התעללות כלפי הקטינים".

גזר הדין: "רוע ויצרים שפלים"

בגזר הדין, שניתן ב-28 בפברואר השנה, כתבו השופטים: "מעשי ההתעללות והאלימות הנדונים, שבעטיים הורשע הנאשם, הינם חסרי תקדים ויוצאי דופן בחומרתם, אכזריים ומחרידים במהותם וקשים ומזעזעים בתוצאותיהם. מעשים אלה הותירו 8 ילדים רכים בשנים, שלא חטאו, חבולים בגוף ובנפש - חלקם פגועים קשה, כאשר לפעוט א' הוסבה פגיעה מוחית אנושה שהותירה אותו במצב 'צמח'".

עוד נכתב בגזר הדין: "התיאור המילולי של פירוט מעלליו הנפשעים של הנאשם, אין בו כדי להמחיש דיו את גודל הזוועה שבמעשים, את עוצמת ההתעללות הברוטאלית ואת הייסורים הקשים שחוו הילדים. ייסורים אלה השתקפו מעדויותיהם של הילדים ואמם שנשמעו לפניי, מעדויות הילדים שנגבו על-ידי חוקרי הילדים ומסימני החבלות והפגיעות הקשות והמזעזעות שנמצאו בגופם של הפעוטות".

"באלימות ובהתעללות שנקט כלפי ילדים רכים בשנים, חסרי ישע, שהונעה מתוך רוע ויצרים שפלים, חתר הנאשם תחת עקרונות המוסר הבסיסיים של החברה האנושית. בנוסף לפגיעות הפיזיות והייסורים, פגע הלה פגיעה אנושה בנפשם של הקטינים, בתמימותם, באמונם בסובבים אותם וביכולתם לשים מבטחם באנשים בוגרים", לשון גזר הדין.

עם פרסום גזר הדין טען סנגורו של חן כי לא נעשה משפט צדק. "הגענו עם ציפיות מאוד נמוכות למשפט היום", אמר אז עו"ד אריאל עטרי. "שמעתי היום דברים שמעולם לא נאמרו במהלך המשפט, והיום, כחוכמה לאחר מעשה, משמיעים אותם בפני בית המשפט".