חרף הגבלות בנק ישראל: 16% עלייה באשראי לקב' רכישה

לפני שנה וחצי הטיל בנק ישראל גזרות שנועדו לקטוע את שגשוג קבוצות הרכישה, והנה הנתונים מספרים שנפח האשראי שניתן להן ממשיך לצמוח ■ לבנקים יש הסברים, המכוונים בעיקר לתהילת העבר

עליה נוספת באשראי לקבוצות רכישה. האשראי המצטבר בבנקים לקבוצות רכישה הגיע בתום הרבעון השלישי ל-12.9 מיליארד שקל, בהשוואה ל-12 מיליארד שקל בסוף הרבעון השני ו-11.1 מיליארד שקל בסוף 2010. מתחילת 2011 עלה האשראי לקבוצות הרכישה ב-16%. האשראי המאזני עמד על 3.74 מיליארד שקל, והאשראי החוץ-מאזני, היינו התחייבות אשראי שנתן הבנק להעמיד ללקוח אך האחרון טרם מימש, היה 9.2 מיליארד שקל.

מדובר בעלייה חדה, בגובה 900 מיליון שקל, ברבעון אחד בלבד. על פניו ניתן להסיק מהנתונים כי הגבלות בנק ישראל לא פגעו באשראי לקבוצות רכישה. הגבלות אלו, שנכנסו לתוקף לפני שנה וחצי, מחייבות את הבנקים לסווג אשראי לקבוצות רכישה כאשראי לנדל"ן (במקום אשראי למשכנתאות), הוראה שמחייבת הקצאת הון גבוהה יותר ומייקרת את האשראי בהתאם. עם זאת, בבנקים דוחים את הטענה שהאשראי גדל.

מנכ"ל לאומי למשכנתאות, שוקי בורשטיין, מסביר "כשמתחילים לנהל מו"מ עם קבוצת רכישה, עוברים חודשים רבים עד ההבשלה ומשיכת האשראי. לכן, ההשפעה של הוראת רגולטור, מורגשת אחרי זמן. כדי להסיק מסקנות לגבי השפעת הנחיות בנק ישראל צריך לחכות לפחות עוד שנה".

- אם זה כך, אז מהיכן העלייה באשראי?

"אלו קבוצות רכישה שאושרו בעבר וכיום מתקדמות בפרויקטים ומנצלות אשראי לפי קצב הבנייה".

האם יש פעילות של קבוצות חדשות?

- "יש אישור למספר קבוצות חדשות קטן, ורואים ירידה בהיקף הקבוצות שמחפשות מימון. אבל לא ניתן להסיק מסקנות, בשוק המשכנתאות יש בימים אלו ירידה ויכול להיות שהירידה באשראי לקבוצות רכישה היא במסגרת הירידה בשוק".

גם בנקים אחרים סוברים שיש ירידה משמעותית בקבוצות רכישה חדשות. ועם זאת, אמר לנו בנקאי אחר ש"כשיש הון עצמי סביר, כשאנו יודעים מי היזם, כשיש לו ניסיון ויכולת מכירה מוכחת, כאשר הקבוצה איכותית ועברה אישורים - אין מניעה לתת אשראי".

ואילו בכיר בבנק גדול טוען, כי "כיום כמעט ואין פעילות בתחום קבוצות רכישה אלא רק מיצוי דברים שהיו בצנרת. העלייה בהיקף האשראי אינה מעידה על עסקאות חדשות אלא אלו עסקאות ישנות שבאות לידי ביטוי, פרויקטים שאושרו בעבר".

הגדולים: לאומי ומזרחי

בשלושת הבנקים הגדולים בתחום - לאומי , מזרחי טפחות והפועלים , נרשמה עליה חדה בהיקף האשראי ובמזרחי טפחות והפועלים העלייה היא דו-ספרתית. בבנק אגוד ירד האשראי ובשאר הבנקים - דיסקונט , הבינלאומי ובנק ירושלים , לא חל שינוי משמעותי.

השחקן הגדול ביותר בתחום הוא בנק לאומי, הפועל דרך לאומי למשכנתאות. היקף האשראי של לאומי לקבוצות רכישה הגיע ל-2.91 מיליארד שקל, מתוכם 806 מיליון שקל כאשראי בפועל והיתרה אשראי חוץ מאזני. ברבעון השלישי עלה האשראי שנותן לאומי בשיעור 8.6%.

הבנק השני בגודלו הוא מזרחי-טפחות. לאחר קיפאון מתחילת שנה, הגדיל הבנק האשראי ברבעון השלישי ב-19% והיקפו הגיע ל-2.88 מיליארד שקל, זאת לאחר שסגר פרויקט גדול ומשמעותי. האשראי המאזני עמד על 1.2 מיליארד שקל, גבוה ב-40% מהאשראי המאזני בלאומי.

לאחר 18% עלייה ברבעון שלישי ו-27% עלייה מראשית השנה, עמד בנק הפועלים בסוף הרבעון עם אשראי בסך 2.6 מיליארד שקל, בהשוואה ל-2.2 מיליארד בסוף רבעון ראשון. במקום הרביעי נמצא בנק אגוד, עם אשראי בהיקף 1.8 מיליארד שקל. אחרי אגוד נמצאים הבנק הבינלאומי, עם אשראי בהיקף 1.18 מיליארד שקל. לדיסקונט אשראי בנפח 1.14 מיליארד שקל, המבטאים 41% עליה מתחילת השנה.

האשראי בבנק ירושלים עמד על 430 מיליון שקל, בדומה לרבעון קודם אך עליה של 29% מתחילת השנה.

אשראי לקבוצות רכישה
 אשראי לקבוצות רכישה